Wejście małej firmy technologicznej na globalny rynek ułatwiają nie tylko źródła informacji dostępne na stronach internetowych, ale również nowe formy promocji, często przygotowane z myślą o nowych, małych firmach. Jedną z takich form jest udział w konkursach promujących najnowsze technologie.
W Polsce jedną z najważniejszych inicjatyw tego typu jest konkurs „Polski Produkt Przyszłości”, organizowany od 1997 r., z myślą o wypromowaniu nowych innowacyjnych technologii, mających zastosowanie rynkowe. Podobne konkursy są organizowane w innych krajach, a jednym z bardziej znanych jest konkurs INSEAD, szkoły biznesowej o zasięgu światowym, z kampusami w Europie, Azji i na Bliskim Wschodzie - „INSEAD Business Plan”. W tym przypadku możliwości wypromowania danego rozwiązania zapewniają organizatorzy, poprzez udział firm venture capital, które mogą sfinansować projekt.
Przykładem wykorzystania konkursów do wypromowania firmy na skalę globalną jest przedsiębiorstwo z Singapuru „Singular ID”, które poprzez udział w konkursie INSEAD, a także w „Asian Innovation Award” pozyskała światowe rynki dla opracowanej technologii nanoznaczników, zabezpieczających produkty przed podrabianiem.
Mając dostęp do globalnych źródeł informacji, mała firma technologiczna może zrezygnować z rozpowszechnionej wśród krajowych firm tradycji wchodzenia najpierw na rynek regionalny, ewentualnie krajowy, a dopiero po ewentualnym odniesieniu sukcesu, na rynek międzynarodowy.
Polecamy: Na czym polega zasada jednego okienka?
Przeprowadzone przez R.G Coopera i E.J. Kleinschmidta badanie wykazało, że produkty przemysłowe, projektowane wyłącznie na rynek krajowy cechuje zwykle niski udział w rynku, wysoki wskaźnik niepowodzenia i powolny wzrost. Jednocześnie badanie to wykazało, że produkty projektowane z myślą o rynku globalnym przynoszą znacznie większe zyski, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym.
Rozpoczynając działalność gospodarczą warto więc tak projektować produkt, aby zarówno nazwa, jakość, wzornictwo, jak i rozwiązania technologiczne umożliwiały wprowadzenie go na rynek globalny lub przynajmniej na rynki krajów sąsiednich. Współczesne środki informacji i komunikacji ułatwiają taką strategię nawet małym, nowym firmom.
Polecamy: Jak założyć własną firmę?
Artykuł jest fragmentem publikacji „Modele biznesowe budowy i rozwoju firm spin off na podbudowie szkoły wyższej” powstałej w ramach projektu „Przedsiębiorczy Uniwersytet" POKL i współfinansowanej przez UE w ramach EFS.