Na czym polega zarządzanie strategiczne?

Milewski Marcin
rozwiń więcej
Zarządzanie strategiczne jest koncepcją teoretyczną i praktyczną. / inforCMS
Zarządzanie przedsiębiorstwem jest jednym z kluczowych składników świadomych działań zwiększających szansę na odniesienie sukcesu w procesie prowadzenia działalności gospodarczej.

Zarządzanie strategiczne definiowane jest jako proces o charakterze z pogranicza nadawania informacji i podejmowania decyzji, który jest uzupełniany ogólnie rozumianymi funkcjami odnoszącymi się do planowania, a także organizacji i kontroli. Celem zarządzania strategicznego jest rozwiązywanie narastających przed przedsiębiorstwem problemów o kluczowym znaczeniu i mających wpływa na jego ewentualne pozostawanie na rynku i występowanie w obrocie jako podmiot konkurencyjny. Ten model zarządzania rozstrzyga także o zagadnieniach związanych z oddziaływaniem zewnętrznego otoczenia, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo.

Polecamy: serwis Finanse

Zasadniczym celem stawianym przed zarządzaniem strategicznym jako koncepcją teoretyczną i praktyczną, jest zapewnienie przedsiębiorstwu długotrwałego okresu działalności i maksymalnego możliwego stopnia szybkiego i skutecznego oddziaływania na pojawiające się negatywne czynniki zewnętrzne np. kryzys gospodarczy.

Do procesu zarządzania strategicznego należy co do zasady:
- formułowanie rozumianej jako przyszłościowego obrazu firmy jej wizji, a także misji utożsamianej z zasadą działalności gospodarczej oraz celów o znaczeniu strategicznym;
- konkretyzacja oznaczonej i prowadzonej strategii tzw. SD - Strategy Deployment – co do zasady do postaci polityki kierownictwa;
- zapewnienie podstawowych zasobów, czyli finansowania na wymaganym poziomie, odpowiednich pod względem kompetencyjnym kadr, kształtowania relacji z kluczowymi kontrahentami w oparciu o zasadę harmonii;
- formułowanie strategii polegającej na walce z konkurencją i sprawowanie kontroli lub nadzoru nad procesem realizacji zamierzeń tej strategii;
- ogólnie rozumiane zarządzanie ryzykiem, często zaliczane do zarządzania finansowego;
- zarządzanie z zakresu zmiany, a także funkcjonujące w obrocie i praktyce zarządzanie rozwojem organizacji oraz zarządzanie z towarzyszącą mu wizją, zarządzanie o charakterze kryzysowym, proces zarządzania wartością firmy;
- formułowanie polityki polegającej na dokonywaniu przejęć oraz fuzji oznaczanej mianem polityki M&A (Mergers and Acquisitions) oraz proces jej realizacji.

Poleacamy: serwis Mała firma

W wyjątkowych przypadkach w odniesieniu do zarządzania strategicznego pojawia się również dążenie do zakwalifikowania do jego zakresu także rachunkowość zarządcza. Stanowi ona metodologię oceny stanu zarządzania, a stosowana jest m.in. do symulacyjnej analizy planów strategicznych oraz towarzyszących jej średnioterminowych organizacji. Również tylko w wybranych przypadkach do zarządzania strategicznego włączane jest utrzymywanie kontaktów z kluczowymi klientami.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...