Full Service Leasingu (FSL) jest zgodny z tendencją do coraz częstszego korzystania przez firmy z „outsourcingu”, czyli powierzania wszystkich prac nie związanych z ich podstawową działalnością, innym wyspecjalizowanym firmom.
Taka sytuacja dotyczy również samochodów służbowych. Firmy Car Fleet Management (CFM), których głównym produktem jest FSL, profesjonalnie zajmują się wynajmem długoterminowym pojazdów, obejmującym finansowanie z zarządzaniem oraz wyłączne zarządzanie flotą. Doradzą klientowi, które marki i modele pojazdów będą optymalne w prowadzonej przez niego działalności, a następnie sfinansują zakup, w oparciu o wynegocjowane z producentami, maksymalne rabaty.
Podstawa prawna
Pojazdy są przekazywane klientowi na podstawie umów dzierżawy lub finansowania oraz umowy serwisowej, określających uzgodniony okres oraz limit przebiegu kilometrów. W przypadku aut osobowych, użytkownik może odliczyć podatek VAT w pełnej wysokości (100 proc.) wyłącznie od umowy serwisowej. W przypadku samochodów ciężarowych – można odliczyć pełny VAT od płatności wynikających ze wszystkich kontraktów
W ramach umowy serwisowej klient może zdecydować się na wybrane usługi: serwis aut (naprawy i przeglądy), ubezpieczenie, wymianę i przechowywanie opon, 24h assistance, samochód zastępczy, karty paliwowe oraz raporty.
Umowa ta określa również prawa i obowiązki obu stron. Raz w miesiącu klient otrzymuje dwie faktury zbiorcze, obejmujące wszystkie użytkowane pojazdy. Po zakończeniu kontraktu użytkownik oddaje dostawcy usług flotowych wynajmowane samochody, a firma CFM zastępuje je – bez żadnych przestojów – nowymi. Istnieje również opcja odkupienia tych pojazdów.
Polecamy: Czy assistance komunikacyjne będą się rozwijać
Przewaga FSL nad innymi sposobami finansowania flot
Od dłuższego czasu usługi wynajmu długoterminowego oraz zarządzania parkiem samochodowym zdobywają coraz więcej klientów. W okresie 2006-2008 rynek CFM rozwijał się w Polsce w tempie ponad 30 proc. rocznie, natomiast w 2009 roku obserwujemy niższy wzrost, na poziomie niemal 10 proc.
Wynik ten jest bardzo dobry, między innymi wobec spadku na rynku leasingu ruchomości, który w pierwszym kwartale 2009 roku skurczył się o około 40 proc. Tak dobre wyniki branży CFM wynikają głównie z faktu, iż polscy przedsiębiorcy coraz częściej dostrzegają przewagę FSL nad innymi sposobami finansowania flot.
Myślę, że polski rynek będzie nadal zbliżał się do bardziej dojrzałych sektorów wynajmu w krajach Europy Zachodniej, gdzie firmy wybierają ten sposób finansowania floty 3-4 razy częściej.
Polecamy: W jakim kierunku podąża rynek leasingowy