Dlaczego najtrudniej jest spłacić kredyt konsumpcyjny?

Okazuje się, że na pozór trudniejsze do spłaty kredyty mieszkaniowe są dla banków ponad pięciokrotnie mniej groźne niż pożyczki na cele konsumpcyjne.
Z badań statystycznych wynika, że łatwiej jest spłacić kredyt na mieszkanie niż kredyt konsumpcyjny. W zeszłym roku co dziesiąty Polak nie uregulował kredytu konsumpcyjnego, podczas kiedy tylko 1,8 proc. kredytobiorców miało problem ze spłaceniem kredytu mieszkaniowego – ostrzega Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową przygotował raport pt. „Rynek zarządzania wierzytelnościami w Polsce oraz perspektywy jego rozwoju do 2014 roku”. Jego wyniki nie napawają optymizmem. Wydajemy lekką ręką pieniądze, których nie posiadamy, nie licząc się z konsekwencjami.

Aż 13,5 proc. kredytobiorców będzie miało w tym roku problemy z regularną spłatą pożyczek na cele konsumpcyjne. Według szacunków IBnGR w 2010 roku łączna wartość zagrożonych kredytów mieszkaniowych i konsumpcyjnych wyniesie 32,9 mld złotych. W 2014 roku zagrożone kredyty mieszkaniowe osiągną wartość 3,3 mld zł. Wartość zagrożonych kredytów konsumpcyjnych wyniesie 27,3 mld złotych.

Przeczytaj również: Raty malejące, czy nadpłacanie kapitału - sposoby na szybszą spłatę kredytu

Okazuje się, że na pozór trudniejsze do spłaty kredyty mieszkaniowe są dla banków ponad pięciokrotnie mniej groźne niż pożyczki na cele konsumpcyjne. Najczęściej zaciągamy drobne pożyczki na podratowanie bieżącego budżetu domowego i kredyty na nagłe wydatki, takie jak leczenie, remont, kupno wyprawki do szkoły. Chętnie robimy zakupy na raty, nabywając sprzęt RTV i AGD, a także obciążamy swoje karty kredytowe. Czy to oznacza, że nasze decyzje o zaciągnięciu kredytu na bieżące potrzeby są mniej rozsądne i przemyślane? Czy krótszy okres spłaty i mniejsza kwota sprawiają, że łatwiej nam stwierdzić, że „jakoś to będzie”?

Polecamy serwis: Budżet domowy

- Z obserwacji i badań przeprowadzonych dotychczas wynika, że kredyty hipoteczne mają zawsze największy priorytet w każdym gospodarstwie domowym – mówi Piotr Krupa, prezes KRUK S.A. – Innymi słowy, w spłacie różnych zobowiązań rata kredytu hipotecznego jest regulowana zwykle w pierwszej kolejności. Gdy w rodzinnym budżecie zaczyna brakować pieniędzy, najpierw zaprzestajemy spłacania rachunków za usługi uprzyjemniające życie, bez których możemy żyć – czyli za telewizję, Internet. W następnej kolejności przestajemy regulować rachunki za telefon, media i niewielkie raty bankowe (kredyty gotówkowe, zakupy ratalne, karty kredytowe). Na samym końcu dopiero nie oddajemy pieniędzy, pożyczonych na zakup lub budowę domu czy mieszkania, w którym przeważnie mieszkamy. Wizja utraty mieszkania jest na tyle przerażająca, że kredytobiorcy robią wszystko, aby nie spełnił się najczarniejszy scenariusz – dodaje Krupa.

Źródło: Firma KRUK S.A.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...