Ile czasu zajmuje sprzedaż mieszkania

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
rozwiń więcej
47 dni - tyle czasu średnio upływa od wystawienia oferty sprzedaży mieszkania 2-pokojowego do podpisania umowy przedwstępnej. W przypadku kawalerek trwa to blisko dwa razy dłużej. Dodatkowo dwóch pokoi szuka ponad połowa osób zainteresowanych kupnem własnego M.

Łączny czas potrzebny do upłynnienia mieszkania 2-pokojowego to 95 dni, czyli ponad 3 miesiące. Tyle czasu średnio upływa od wprowadzenia oferty do sprzedaży do podpisania umowy ostatecznej. Dla porównania, w przypadku lokali 4-pokojowych prawie tyle czasu, 90 dni, zajmuje pierwszy etap, czyli do podpisania umowy przedwstępnej. W sumie na sfinalizowanie transakcji trzeba czekać w tym wypadku średnio aż 136 dni, czyli 4,5 miesiąca – wskazują dane Home Broker z ostatnich trzech miesięcy.

Ponad połowa kupujących szuka dwóch pokoi

Krótki przeciętny czas sprzedaży mieszkań 2-pokojowych wynika stąd, że takie lokale są najbardziej poszukiwane. Z badań prowadzonych cyklicznie przez Home Broker wynika, że aż 54% kupujących w największych miastach Polski poszukuje właśnie takiego lokalu. W ostatnich trzech miesiącach relatywnie szybko można też było sprzedać mieszkanie 3-pokojowe. Zarówno pierwszy jak i drugi etap były dłuższe o zaledwie tydzień od tych obserwowanych w przypadku M2. Na taki stan ma wpływ duży popyt na tego typu lokale. Blisko co czwarty nabywca rozważa bowiem kupno mieszkania trzypokojowego.

Długość procesu sprzedaży mieszkań w zależności od liczby pokoi*

Liczba pokoi

Liczba dni od wprowadzenia oferty do umowy przedwstępnej

Liczba dni od wprowadzenia oferty do umowy finalnej

1

108

128

2

47

95

3

54

101

4

90

136

5

74

123

Średnio

64

106

* Średnia z ostatnich 3 miesięcy

Generalnie na rynku wtórnym od początku tego roku można było obserwować stopniowe skracanie procesu sprzedaży mieszkań. Czerwiec i lipiec przyniosły jednak wyraźne pogorszenie w tym zakresie. Przeciętny proces sprzedaży lokali, które w tym miesiącu znalazły nabywców, trwał 124 dni w lipcu, co oznaczało znaczny wzrost wobec 114 dni w czerwcu i 94 dni w maju. To sygnał ostrzegawczy, który wymaga weryfikacji w kolejnych danych. Pogorszenie wyniku mogło być efektem żałoby narodowej czy Świąt Wielkanocnych, ale także mniejszej determinacji ze strony kupujących.

Polecamy także: ABC Inwestowania

Kawalerki nie takie łatwe w sprzedaży

W przypadku kawalerek cały proces sprzedaży jest o ponad miesiąc dłuższy niż w przypadku mieszkań 2-pokojowych i wynosi 128 dni. Pierwszy etap, czyli do znalezienia nabywcy, zajmuje jednak niemal dwa razy więcej – 108 dni, czyli ok. 3,5 miesiąca. Dane Home Broker wskazują, że popyt na kawalerki jest znacznie mniejszy niż na mieszkania 2-pokojowe i wynosi średnio 15% (taki odsetek poszukujących własnego M chce kupić kawalerkę). Pomimo tego, że są to lokale o relatywnie najmniejszej wartości, to w ich przypadku cena metra kwadratowego jest najwyższa, co odstrasza kupujących. Stąd też czas ich sprzedaży w ostatnich trzech miesiącach był relatywnie długi.

Średnia wartość transakcyjna mieszkania na rynku wtórnym w zależności od liczby pokoi*

Miasto

Wartość kawalerki

Wartość dwupokojowego

Kraków

211 954 zł

307 454 zł<

Poznań

188 750 zł

253 989 zł

Warszawa

245 078 zł

389 835 zł

Wrocław

189 900 zł

272 250 zł

* Średnia z ostatnich 3 miesięcy

Badania preferencji klientów wskazują ponadto, że Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu średnio aż 54% popytu przypada na mieszkania 2-pokojowe, a na takie i kawalerki w sumie 69% popytu. Lokal 3-pokojowy chce kupić przeciętnie 26% poszukujących własnego M, a 4 pokoje i więcej – niespełna 5%.

Zobacz także: Kalkulator kosztów zakupu nieruchomości

Sytuacja w tym zakresie jest dosyć stabilna już od pięciu kwartałów – nie spada zainteresowanie mniejszymi lokalami i nie rośnie większymi. To oznacza, że wciąż utrzymuje się kryzysowa struktura popytu mimo wielu pozytywnych sygnałów na rynku mieszkaniowym. Miastem, w którym popyt na mniejsze mieszkania kształtuje się poniżej średniej jest Wrocław (67%). W Krakowie z kolei przewaga popytu na 1- i 2-pokojowe jest bardzo duża (73%).

Odsetek kupujących zainteresowanych mieszkaniem o określonej liczbie pokoi

Okres

1 pokój

2 pokoje

3 pokoje

4 pokoje i więcej

2 kwartał 2009

14%

53%

28%

5%

3 kwartał 2009

15%

56%

25%

4%

4 kwartał 2009

15%

55%

26%

4%

1 kwartał 2010

15%

54%

26%

5%

2 kwartał 2010

16%

53%

25%

6%

Średnio

15%

54%

26%

5%

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...