Jak zagospodarować wygraną w Lotto

inforCMS
40 mln zł to mniej niż jedna trzecia majątku ostatniego na liście 100 najbogatszych Polaków wg Forbesa. Ale taka kwota nie jednemu może zawrócić w głowie, szczególnie, jeśli w portfelu pojawi się niespodziewanie. Przy jej zagospodarowywaniu trzeba przede wszystkim zachować rozsądek.

Gdyby chcieć zapewnić sobie 100 proc. pewności, że w Dużym Lotku trafimy szóstkę, należało by wypełnić ok. 14 mln zakładów, co kosztowałoby 28 mln złotych. A nie mamy przecież gwarancji, że nikt inny nie wytypuje właściwych liczb.

Załóżmy jednak, że tak się nie stało i całe 36 mln zł trafiło do jednego portfela (bo od 40-mln wygranej należy jeszcze odprowadzić 10-proc. podatek od zysków z gier losowych). Ów szczęśliwiec nie będzie miał lekkiego życia, bo co zrobić z taką kwotą? Chcąc zachować zimną krew musi on przede wszystkim zadbać o ochronę takiego kapitału. Wprawdzie każdy bank z otwartymi ramionami przyjmie klienta chcącego zdeponować kilkadziesiąt milionów złotych, lecz powierzanie jej jednej instytucji byłoby błędem, choćby ze względu na ryzyko zmiany oferty depozytowej.

Najlepiej podzielić kapitał nie tylko pomiędzy instytucje finansowe, ale i klasy aktywów. Oprócz bankowych depozytów (załóżmy, że na te przeznaczamy 10 mln zł, co rocznie daje około 500 tys. zł odsetek) do najbezpieczniejszych metod lokowania pieniędzy należą obligacje Skarbu Państwa (7 mln zł) oraz – w długim terminie – nieruchomości (7 mln zł). Kupno portfela mieszkań pod wynajem w atrakcyjnej lokalizacji będzie nie tylko sposobem na ochronę kapitału, ale i na comiesięczne dochody. Rentowność netto sięga 5 proc. w skali roku (czyli zainwestowane 7 mln PLN powinny dać 29 tys. PLN miesięcznego przychodu). Rocznie tak skonstruowany portfel (lokaty, obligacje, nieruchomości na wynajem) przynosić będzie nawet 1,4 mln PLN dochodu.

Zakładając, że 2/3 wygranej (24 mln zł) przeznaczymy na bezpieczne inwestycje, pozostaje jeszcze 12 mln zł do wydania. Za taką kwotę można wybrać się w podróż dookoła świata (w ekskluzywnym wydaniu dla dwojga – 500 tys. zł), kupić luksusowy samochód (kolejne 500 tys. zł), czy wraz z 11 towarzyszami spędzić tydzień na Utopii – 71-metrowym jachcie z sześcioma przestronnymi kabinami, jacuzzi, siłownią i platformą dla śmigłowca (1,5 mln zł). A to dopiero dwa mln zł wydane na fanaberie, zostało jeszcze 10.

Pomysłem godnym uwagi jest spełnienie kilku marzeń nieco innego kalibru – biznesowych. Klimatyczna włoska knajpa, niewielki rodzinny pensjonat, stadnina koni – sprawią one przyjemność realizowania marzenia, a przy tym można na nich nieźle zarobić.

A w zachwycie nad nowym, lepszym życiem warto też pamiętać o innych – wsparcie organizacji charytatywnych sprawić może więcej przyjemności niż jacht i limuzyna razem wzięte.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...