Poznajemy rynek złota: dlaczego wartość złota jest uniwersalna

Jan Mazurek
www.moneymarket.pl
rozwiń więcej
Złoto to jedyne aktywo na całym świecie, które jest uniwersalnie wyceniane i w pełni akceptowane przy wymianie na gotówkę. Skąd bierze się ta ponadnarodowa wartość złota, bez względu na ustrój, poglądy, religię, sytuację gospodarczą, i co tak naprawdę na nią wpływa?

Złoto jest uniwersalnym środkiem akumulacji światowego bogactwa. Jego cena jest w każdym miejscu naszego globu taka sama - czy to w Londynie, Nowym Jorku, Tokio, Warszawie. Posiada ono ponadto unikalną cechę - jest zarówno rzeczywiste, jak również płynne, czego nie można powiedzieć o papierach wartościach lub nieruchomościach. Te pierwsze są płynne lecz wirtualne, drugie natomiast rzeczywiste lecz niepłynne.

Wraz ze wzrostem poziomu bogactwa na świecie drożeje również złoto, natomiast w przypadku pogorszenia sytuacji ekonomicznej jego cena spada. Przyjmijmy, że wartość światowego majątku stanowi 1.000.000 dolarów, natomiast ilość zgromadzonego złota wynosi 1000 uncji. Oznacza to, że jednostkowa cena złota wynosi 1.000 dolarów/uncję, bowiem: 1.000.000 USD : 1.000 uncji = 1.000 USD/uncję.

Jeżeli sytuacja na świecie ulegnie poprawie i wartość globalnego majątku wzrośnie np. o 20 proc., wówczas na jedną uncję przypadnie 1200 dolarów. Przy scenariuszu negatywnym, kiedy wartość światowego majątku obniżyłaby się, np. o 10 proc., cena złota spadnie też o 10 proc. Jak widać, złoto w pełni odzwierciedla aktualny poziom bogactwa na świecie.

Wartość produkcji złota na świecie, w porównaniu z innymi towarami jest niska. Metal ten znajduje zastosowanie w niewielu dziedzinach przemysłu. Około 3/4 produkcji trafia do jubilerów. Z kolei ropa naftowa służy wytwarzaniu energii, ze zbóż wytwarza się żywność. Natomiast wartość użytkowa złota jest bardzo mała. Drugi istotny segment popytu na złoto stanowią inwestycje. Wartość złota wynika z psychologii rynku, na co składa się sposób myślenia miliardów ludzi na całym świecie, którzy postrzegają złoto, jako uniwersalny środek akumulacji bogactwa. Obecnie inwestycje są jednym z głównych czynników wzrostu cen złota.

Złoto stanowi w dalszym ciągu uniwersalną walutę dla rządów oraz banków centralnych, nawet po upadku złotego standardu. Pieniądz papierowy nie zwyciężył, bez względu na to, kto jest jego emitentem.

Polecamy także serwis: Lokaty

Skąd więc złoto czerpie wartość? Jest oczywistym, że ceny złota wynikają z wielkości podaży i popytu. Podaż rośnie z każdym rokiem. Popyt zależy od sytuacji ekonomicznej i perspektyw jej zmian. Inflacja jest jednym z istotnych motorów napędzających ceny złota podobnie, jak dekoniunktura w amerykańskiej gospodarce oraz na rynku akcji.

Istotne znaczenie dla cen złota mają również zakupy banków centralnych. A te ostatnio stanęły po stronie popytowej lub zrezygnowały z upłynniania rezerw.

W ciągu upływającej dekady gospodarka światowa przeżyła dwa poważne kryzysy. Kto jednak kupił za dolary 10 lat temu złoto, pomnożył wartość inwestycji pięciokrotnie. Nie mniej intratne byłyby też inwestycje z innych walutach.

Zobacz także serwis: Kursy walut

Wiele wskazuje, że wzrostom cen złota nie została postawiona jeszcze bariera. Już w czwartym kwartale tego roku można się spodziewać, że posiadacze złotych inwestycji będą liczyć dalsze profity z inwestycji w ten magiczny kruszec.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...