Jakie są nowe zasady aplikowania o środki unijne dla działania 8.1 POIG – część I

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
rozwiń więcej
Zasady aplikowania o środki unijne dla działania 8.1 POIG
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wnioskodawców działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, podjęto działania, które w założeniu mają ułatwić aplikowanie o środki pomocowe. Ostateczna decyzja w tej sprawie została podjęta podczas posiedzenia Komitetu Monitorującego Programu Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, które odbyło się 22 czerwca br. Przyjęte zmiany będą obowiązywać już od najbliższego naboru wniosków tj. od 30 lipca br. Koniecznie zapoznaj się z tymi zmianami.

Postulaty zmian zasad aplikowania o środki w ramach tego popularnego konkursu były niejednokrotnie wysuwane ze strony przedsiębiorców. W związku z tym najpierw dokonano zmiany rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego regulującego warunki przyznawania pomocy, a następnie zaproponowano szereg rozwiązań już na etapie składania dokumentacji konkursowej. Przypomnę tylko, że konkursy ogłaszane w ramach działania 8.1 cieszyły się w 2009 roku ogromną popularnością wśród przedsiębiorców. W ramach ogłoszonych naborów wnioski złożyło ponad 2,8 tys. osób, które ubiegały się o dotacje wysokości 1,8 mld zł. Można zatem przypuszczać, że również tegoroczny nabór będzie bił rekordy popularności wśród przedsiębiorców.

Od czerwca br. wnioskodawców zainteresowanych pozyskaniem środków unijnych w ramach działania 8.1. POIG obowiązuje nowa treść rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007—2013. Aktualna wersja rozporządzenia z 2 czerwca 2010 roku jest dostępna pod adresem strony internetowej: http://poig.parp.gov.pl

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Jakość, nie termin

W zgodzie z dokumentacją konkursową, wsparcie w ramach naboru będą mogły otrzymać wyłącznie projekty o najwyższej innowacyjności, które oparte są o solidny model biznesowy, rokujący powodzenie na rynku. Przypomnijmy, że po zamknięciu naboru wniosków, co nastąpi zgodnie z ogłoszeniem konkursowym w dniu 30 września br., złożona dokumentacja będzie podlegała ocenie pod kątem spełniania określonych kryteriów. Wśród szeregu kryteriów, nasze wnioski będą oceniane również pod względem tzw. kryteriów merytorycznych fakultatywnych.

Wymagana liczba punktów do uzyskania, aby wniosek mógł być rekomendowany do dofinansowania podczas tej oceny wynosi 60 punktów. Im większa liczba punktów zdobyta podczas tej oceny tym nasze szanse na uzyskanie wsparcie są większe.

Przeczytaj również: Jak stworzyć serwis internetowy dzięki unijnej dotacji? - część I

Podczas najbliższego naboru przyjęto, że projekt będzie mógł uzyskać dodatkowe punkty, jeżeli:

  • w ramach projektu wnioskodawca udowodni, że będzie osiągał inne przychody niż ze świadczenia e-usługi, które związane będą z udostępnieniem zasobów serwisu dla działalności marketingowej innych podmiotów i nie będą stanowić czynnika decydującego o rentowności projektu,

Wnioskodawca chcący uzyskać punkty w omawianym kryterium fakultatywnym zobowiązany jest do przedstawienia odpowiedniej kalkulacji rentowności oraz wartości przepływów pieniężnych we właściwych punktach wniosku o dofinansowanie wskazanych w Instrukcji wypełnienia wniosku o dofinansowanie.

  • e–usługa świadczona będzie zarówno dla odbiorów krajowych jak i zagranicznych

Wnioskodawca zainteresowany otrzymaniem dodatkowych punktów w ramach tego kryteriów powinien zadbać m.in. o to aby e-usługa była na tyle uniwersalna i elastyczna, by mogła być świadczona zarówno w Polsce jak i na rynkach zagranicznych.

  • e-usługa ma znaczenie w skali krajowej lub międzynarodowej

Kryterium dotyczy zaawansowanych e-usług, które mogą okazać się przełomowe w skali krajowej lub międzynarodowej tj. e-usług, których innowacyjność jest na tyle duża, że może przyczynić się do znaczących zmian w rozwoju danej branży lub doprowadzić do powstania nowej branży.

Polecamy serwis Umowy w firmie

  • zasadnicza (specyficzna) funkcjonalność dotycząca głównej funkcji e-usługi odpowiada na niezagospodarowaną dotychczas niszę rynkową, poprzez zaspokajanie zasadniczej potrzeby grupy docelowej, która nie może być zaspokojona przez inne usługi lub produkty aktualnie dostępne na rynku

W przypadku uruchomienia serwisu z narzędziami do automatycznej korekty dokumentów formatu X, umożliwiającego dodatkowo edycję dokumentów formatu X i udostępniającego bazę tematów pomocy bazującą na doświadczeniach społeczności użytkowników e-usługi, podstawową użytecznością e-usługi jest usługa korekty dokumentów formatu X.

  • projekt wykazuje wysoką efektywność ekonomiczną

Jest to kryterium rozstrzygające, decydujące o ostatecznej liczbie punktów uzyskanych przez projekt.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...