ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

ESG / ESG / Shutterstock

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

ESG to sposób prowadzenia biznesu, który nie ogranicza się jedynie do wyników finansowych, ale obejmuje również odpowiedzialność wobec społeczeństwa, etyczne standardy działania i dbałość o środowisko. Choć wciąż jest to domena przede wszystkim dużych korporacji, mniejsze firmy również są coraz bardziej świadome korzyści wynikających ze stosowania zasad zrównoważonego rozwoju.

Korzyści z ESG dla MŚP

Zgodnie z danymi zebranymi na zlecenie VanityStyle, główną korzyścią związaną z ESG, którą dostrzega 35 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP, jest poprawa wizerunku firmy jako pracodawcy. To kwestia szczególnie ważna dla przedstawicieli średnich podmiotów oraz firm produkcyjnych (po 42 proc. wskazań). Kolejnym aspektami istotnymi dla reprezentantów sektora są zwiększenie trakcyjności dla inwestorów (34 proc. wskazań) oraz lepszy dostęp do finansowania, np. inwestycji (29 proc. wskazań).

- Wyniki badania pokazują, że wśród MŚP rośnie świadomość roli strategicznego zarządzania czynnikami ESG. Istotnym wyzwaniem pozostaje edukacja w łańcuchu dostaw oraz dostęp do praktycznej wiedzy i narzędzi, wspierających zrównoważoną transformację. Prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny to przede wszystkim korzyści związane z budowaniem przewag konkurencyjnych - lepszym dostępem do finansowania, optymalizacją kosztów, zwiększaniem atrakcyjności dla inwestorów oraz kontrahentów - zwłaszcza największych firm – wyjaśnia dr Karolina Adamska-Woźniak, dyrektorka zarządzająca Forum Odpowiedzialnego Biznesu. - Jednocześnie potrzebny jest także dialog i uwzględnianie specyfiki danego przedsiębiorstwa czy branży. ESG nie jest chwilowym trendem, lecz sposobem na rozwój i wzmacnianie odporności firm i całej gospodarki, której kluczowym elementem jest sektor – podkreśla.

Wśród korzyści wynikających z implementacji zasad zrównoważonego rozwoju przedsiębiorcy z sektora MŚP wymieniają także utrzymanie współpracy z klientami zobowiązanymi do raportowania ESG (27 proc.) czy oszczędności wynikające np. z tańszych kredytów lub korzystniejszych warunków ubezpieczenia (25 proc.).

- Choć coraz więcej mikro, małych i średnich przedsiębiorstw dostrzega potencjał zrównoważonego rozwoju, dla wielu firm ESG nadal brzmi zbyt abstrakcyjnie i odlegle. Pomiędzy świadomością a realnym wdrażaniem zasad odpowiedzialności wciąż widoczny jest wyraźny rozdźwięk. Trzeba pamiętać, że większość firm z sektora funkcjonuje poza zorganizowanym podejściem do zrównoważonego rozwoju i przełożenie ogólnych założeń ESG na konkretne działania stanowi dla nich największe wyzwanie – tłumaczy Joanna Skoczeń, prezes Zarządu VanityStyle. - ESG stanie się prawdziwą inwestycją w przyszłość dopiero wtedy, gdy przedsiębiorcy odczują wymierne efekty zmian: oszczędności, większą lojalność pracowników czy przewagę konkurencyjną. Na razie na pierwszy plan wysuwają się przede wszystkim bariery związane z implementacją zasad zrównoważonego rozwoju, które zauważa aż 90 proc. respondentów badania – dodaje.

Bariery dla wdrażania ESG

Główną barierą we wdrażaniu ESG, którą dostrzegają respondenci biorący udział w badaniu, są koszty – uwagę na nie zwraca połowa ankietowanych, w tym 36 proc. firm produkcyjnych, 44 proc. przedsiębiorstw usługowych oraz 54 proc. podmiotów specjalizujących się w handlu. Przedsiębiorcy z sektora MŚP sygnalizują także zbyt małe kompetencje (40 proc. wskazań) oraz brak zasobów ludzkich (38 proc. wskazań).

- Wprowadzenie zasad ESG w sektorze MŚP to proces wymagający nie tylko dobrej woli przedsiębiorców, ale również realnych nakładów finansowych, wiedzy eksperckiej i odpowiednich zasobów organizacyjnych. Największym wyzwaniem pozostaje ograniczony budżet oraz brak specjalistów, którzy potrafiliby przełożyć ogólne założenia na konkretne rozwiązania dostosowane do specyfiki danej działalności. Wdrożenie ESG oznacza także konieczność monitorowania wskaźników środowiskowych, tworzenia przejrzystych polityk HR czy raportowania działań – a to wymaga zarówno czasu, jak i kompetencji. ESG to jednak znacznie więcej niż procedury, polityki i raportowanie – to sposób myślenia o firmie i jej przyszłości - zaznacza Joanna Skoczeń.

Aż 29 proc. ankietowanych uważa, że ESG nie niesie ze sobą żadnych korzyści i oznacza tylko dodatkowe koszty oraz obowiązki. Pomimo tego, coraz więcej przedsiębiorstw z sektora MŚP zainteresowanych jest rozwijaniem biznesów w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju. Jak wynika z danych, 48 proc. przedstawicieli mikro, małych i średnich firm zapytanych o realizowane działania z zakresu ESG deklaruje zapewnienie uczciwych warunków pracy, 41 proc. stosuje politykę równych szans, 38 proc. wspiera inicjatywy lokalne i wolontariat, a 37 proc. posiada kodeks etyki. Ponadto 32 proc. przedsiębiorstw prowadzi edukację wewnętrzną z ESG, 27 proc. analizuje wpływ środowiskowy, a 23 proc. posiada cele ESG na poziomie zarządzania.

oprac. Kinga Olszacka
rozwiń więcej
Moja firma
ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?
08 paź 2025

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce
08 paź 2025

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?
07 paź 2025

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu
07 paź 2025

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka
07 paź 2025

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani
01 paź 2025

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia
01 paź 2025

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy
30 wrz 2025

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami
30 wrz 2025

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie
30 wrz 2025

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

pokaż więcej
Proszę czekać...