Jak wybrać kamerę wideo do firmy – na co zwracać uwagę?

Kamil Rogala
rozwiń więcej
Ogrom rozmaitych funkcji, wielkie przedziały cenowe, różne zastosowania, formaty, złącza i inne, dla wielu osób niezrozumiałe pojęcia potrafią przyprawić o zawrót głowy.
Jeśli stoimy przed wyborem kamery cyfrowej do firmy, najczęściej nie mamy łatwego zadania. Ogrom rozmaitych funkcji, wielkie przedziały cenowe, różne zastosowania, formaty, złącza i inne, dla wielu osób niezrozumiałe pojęcia potrafią przyprawić o zawrót głowy. Poznajmy więc zasady, jakimi powinniśmy kierować się podczas wyboru kamery cyfrowej.

Format pliku zapisu – co najlepsze?

Większość obecnie oferowanych kamer z różnych półek cenowych zapisuje wideo na dyskach flash, bądź innego rodzaju przestrzeni dyskowej zamontowanej na pokładzie. Do tego celu wykorzystywany jest najczęściej format AVCHD (Advanced Video Codec High Definition). Największą zaletą tego formatu jest to, że nie gubi on jakości tak jak standardowy MPEG-4, dzięki czemu obraz pozostaje najbliżej swojej pierwotnej ostrości i czystości. Niestety istnieje również druga strona medalu. Aby w pełni wykorzystać ten format podczas kompresji i edycji, potrzebny nam będzie mocny komputer, który będzie w stanie przeprowadzić skomplikowane procesy.

Nasz komputer powinien być wyposażony w co najmniej wielordzeniowy procesor i 4GB RAM pamięci operacyjnej, aby w miarę gładko i bez większych problemów sprostać edycji AVCHD.

Format AVCHD osiągnął już swój szczyt rozwoju, dzięki czemu jest obsługiwany przez większość programów do edycji wideo. Większość kamer zapisujących filmy w tym formacie jest w stanie zapisywać dźwięk i obraz z szybkością 24mb/s. Dzięki temu jakość tak nagranego filmu jest zbliżona do jakości z kaset MiniDV, które wykorzystywane są w kamerach HDV.

Zobacz również: Co zrobić jeśli nie przedłużyłeś domeny w terminie?

Ekran LCD – na co zwrócić uwagę?

W obecnie oferowanych kamerach cyfrowych nieodzownym elementem wyposażenia jest ekran LCD, który pozwala zobaczyć nam, jak będzie wyglądało ujęcie. Na ekranie LCD zobaczymy również to, co zdążyliśmy już nakręcić. Są pewne zasady i zależności, które powinniśmy znać, jeśli decydujemy się na kamerę cyfrową.

Pamiętajmy, że im większy wyświetlacz i o większej rozdzielczości, tym lepiej z punktu widzenia funkcjonalności. Oznacza to, że na takim wyświetlaczu zobaczymy więcej i dokładniej. Z drugiej strony jednak pamiętajmy o tym, że im większy wyświetlacz i jaśniejsze podświetlenie, tym większy apetyt urządzenia na energię, którą pobiera z baterii. Reasumując: im większy wyświetlacz, tym krótszy czas pracy na baterii.

Wybierając kamerę z ekranem LCD powinniśmy zwrócić uwagę na jeszcze jeden, niezwykle ważny aspekt. Niektóre modele nie działają najlepiej jasnym świetle zewnętrznym, czyli środowisku, w którym filmy kręci się dosyć często. Nie kupujemy przecież kamery osobno do kręcenia w pomieszczeniach i do filmowania na zewnątrz. Szczególnie teraz warto zwracać uwagę na ten aspekt, gdyż niektórzy producenci porzucili pomysł dodawania wizjera w większości kamer ogólnego zastosowania, pozostawiając LCD, jako jedyną opcje podglądu tego, co dzieje się po drugiej stronie obiektywu.

Ponadto, niektóre modele kamer z ekranem LCD wyposażona jest w interfejs dotykowy pozwalający na sterowanie ustawieniami kamery. Pomyślmy: sterowanie kamerą z wyświetlacza LCD, który jest nieczytelny w ostrym słońcu = kamera jest kompletnie bezużyteczna na wolnym powietrzu, gdyż nie możemy nią sterować. Zatem jeszcze przed zakupem warto poprosić sprzedawcę o prezentację wybranego sprzętu. Sprawdzimy jednocześnie obsługę dotykowego ekranu i jego czytelność w jasnym słońcu.

Zobacz również: Jak uruchamiać programy z klucza USB?

Obiektyw – zoom optyczny czy cyfrowy?

Pomijając proste kamery kieszonkowe, każda cyfrowa kamera wideo posiada obiektyw pozwalający na przybliżenie i oddalenie filmowanego obrazu. I w tym momencie również powinniśmy uważać na niektóre, często nieuczciwe zagrywki marketingowe niektórych producentów. Często bowiem zdarza się, że producenci nie podają czy podany w ulotce, na opakowaniu, w reklamie czy na obudowie urządzenia zoom jest optyczny, cyfrowy czy jest to suma optycznego i cyfrowego.

W specyfikacjach technicznych powinien być podany maksymalny zoom optyczny i tylko tym powinniśmy się interesować. Taka wartość daje nam informację jak bardzo możemy przybliżyć obraz dzięki ruchomym częściom obiektywu.

Większość współczesnych kamer cyfrowych powinna mieć przynajmniej dziesięciokrotny zoom optyczny, co powinno być bardziej niż wystarczające do większości zastosowań. Czym zatem jest zoom cyfrowy?

Zoom cyfrowy jest jedynie pewnym trikiem, jaki kamera wykonuje, gdy optyka nie daje już rady. Polega to na tym, że zoom cyfrowy wycina fragment obrazu, następnie go powiększa. Metoda ta prowadzi do bardzo ziarnistego obrazu z wyraźnymi pikselami, czyli generalnie nie najlepiej wyglądającego filmu. W skrajnych przypadkach jakość obrazu spada tak drastycznie, że nie widzimy co kręcimy. Zdarza się, że jakość spada tak znacząco, że nie widać, co się kręci. Uważajmy więc i nie dajmy się złapać na szumne hasła marketingowe, które głoszą o 200 czy 300-krotnym zoomie cyfrowym.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...