Czy warto zarejestrować rozszerzoną domenę dla firmy

Beata Masór
rozwiń więcej
NetArt
rozwiń więcej
Odpowiednio dobrana domena, wpływa na zwiększenie efektywności działań reklamowych firmowego adresu WWW. Domena określa również obszar działalności przedsiębiorstwa oraz wskazuje branżę, w której funkcjonuje. Jaki typ domeny wybrać, aby firma odnotowała wzrost sprzedaży oraz zwiększyła rozpoznawalność wśród klientów?

Jakie mamy rodzaje rozszerzeń

W poszukiwaniu odpowiedniego rozszerzenia przydatna jest znajomość podstawowych typów domen. W przyjętej klasyfikacji domen wyróżnia się domeny najwyższego poziomu (ang. TLD - Top-Level Domain) oraz subdomeny (czyli domeny niższego poziomu). Domenami najwyższego poziomu są domeny globalne (np. .com, .info, .biz), domeny krajowe ( przykładowo dla Polski jest to .pl, a dla Niemiec .de) oraz domeny tzw. „kontynentalne” (np. azjatycka .asia, europejska .eu). Domeny niższego poziomu, tzw. subdomeny to końcówki, które powstały wskutek dodania członu do rozszerzeń najwyższego poziomu. Zasadniczo rozszerzenia niższego stopnia dzieli się na domeny regionalne danego kraju (polskie domeny regionalne to m.in. waw.pl, opole.pl, mazury.pl) lub też domeny funkcjonalne, dedykowane dla danego państwa, np. polska to com.pl, hiszpańska .com.es.

Kto jest administratorem?

Administracją poszczególnymi rodzajami rozszerzeń zajmują się specjalnie do tego celu utworzone organizacje. Przykładowo, rozszerzeniem „kontynentalnym” .eu zarządza Europejski Rejestr Nazw Domen Internetowych, czyli tzw. EURid. Krajowe rozszerzenia domen zarządzane są przez lokalnych administratorów. Rejestracją i nadzorem polskiej domeny narodowej .pl oraz jej subdomenami zajmuje się Naukowa Akademicka Sieć Komputerowa (w skrócie NASK, www.nask.pl)

Co to jest domena .pl

Nazwy domen z rozszerzeniem krajowym (.pl) to obecnie najczęściej rejestrowane adresy internetowe w Polsce. Jest ich ponad 1,84 mln. Domena narodowa to opcja skierowana do firm, które prowadzą działalność na terenie Polski. Użytkowanie takiego adresu zwiększa liczbę potencjalnych Klientów, którzy mogą skorzystać z usług przedsiębiorstwa, co bezpośrednio wpływa na rozpoznawalność i wyniki sprzedażowe firmy.

Bardzo często już na pierwszy rzut oka na firmową domenę można określić zasięg działania przedsiębiorstwa. Domena regionalna to adres internetowy mający w swojej nazwie określony region, bądź miasto. Przedsiębiorcy mają do wyboru około 120 możliwych rozszerzeń. Wybór takiego adresu jest bardzo dobrą opcją dla firm, które funkcjonują jedynie na terenie jednego miasta, bądź województwa.

Dzięki temu klienci bez problemu zidentyfikują firmę i od razu będą wiedzieć, jaki jest zasięg jej działania.

Przykładowo przedsiębiorstwa działające w Warszawie powinny zarejestrować domeny www.firma.waw.pl lub www.firma.warszawa.pl np. dealer samochodów marki Renault www.renault.warszawa.pl.

Równie ważne, co końcówki związane z lokalizacją, są rozszerzenia dotyczące profilu działalności. Obecnie niemal każdy sektor gospodarki posiada domenę, która mu odpowiada. W rejestrze domen funkcjonalnych dostępnych jest 33 różnych końcówek co sprawia, że wiele firm może dopasować rozszerzenie do sektora działalności. Rejestracja domeny funkcjonalnej może okazać się przydatna w przypadku, gdy firma działa na rynku lokalnym, bądź nazwa domeny z rozszerzeniem globalnym lub krajowym została już wykupiona. Działanie takie z pewnością ułatwi potencjalnym klientom zapamiętanie adresu internetowego. Ponadto posiadając domenę funkcjonalną można łatwiej wyróżnić się spośród konkurencji. 

Przeczytaj także: Jak zarejestrować domenę przed założeniem firmy

Przykładowo firma z sektora turystycznego „Lux Travel” powinna rejestrować domeny www.luxtravel.turystyka.pl oraz www.luxtravel.turism.pl. W przypadku „Lux Travel” część nazwy może pełnić rolę rozszerzenia domeny: www.lux.travel.pl. Natomiast przedsiębiorstwo M3 działające w branży nieruchomości np. www.m3.nieruchomosci.pl oraz www.m3.realestate.pl. Jeżeli w danym regionie działają firmy o podobnych nazwach, ale innych profilach gospodarczych zastosowanie domeny z rozszerzeniem funkcjonalnym pozytywnie wpłynie na rozpoznawalność przedsiębiorstwa.

Co to jest domena europejska

Korzyści płynących z posiadania domeny .eu jest wiele. Przede wszystkim zaletą jest szerokie grono potencjalnych klientów i kontrahentów. Firmy, które swoimi działaniami obejmują tereny europejskie, mają możliwość dotarcia do wszystkich mieszkańców tych obszarów przy pomocy jednego adresu internetowego. Jest to szczególnie rentowne dla przedsiębiorstw, które posiadają wiele siedzib w różnych krajach, a dla każdej z nich osobną stronę WWW.

Domena europejska pozwoli skonsolidować wszystkie firmowe serwisy i zamieścić je pod jednym, wspólnym adresem WWW. Dzięki temu klient bez problemu znajdzie stronę WWW firmy, a spośród znajdujących się na niej serwisów lokalnych będzie mógł wybrać właściwy dla siebie.

Przykładowo firma International Trade posiadająca filie swoich oddziałów w Polsce, Niemczech i Francji powinna posiadać następujące domeny: www.internationaltrade.pl, www.internationaltrade.de, ww.internationaltrade.fr oraz www.internationaltrade.eu. Adres przedsiębiorstwa z rozszerzeniem europejskim powinien być domeną główną firmy, a w pozostałych trzech, mogą znajdować się linki do tej strony, bądź wersje językowe.

Polecamy serwis Telefony firmowe

Domena europejska daje również potencjał rozwoju działalności, dlatego domenę .eu powinny zakupić także przedsiębiorstwa, które swoją ofertę skierowały do tej pory jedynie do mieszkańców rodzimego kraju. Decydując się jedynie na adres w domenie krajowej .pl firma w dużej mierze traci możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych klientów, którzy zamieszkują inne kraje. Przedsiębiorstwa planujące ekspansję swojej działalności na tereny Unii Europejskiej mogą dzięki domenie .eu sprawdzić, czy firmowa strona WWW będzie cieszyła się popularnością wśród zagranicznych odbiorców. Częstokroć zdarza się, że firmy nie planujące rozszerzenia swojego zasięgu na inne państwa, dzięki adresowi strony WWW w domenie .eu cieszą się dużym zainteresowaniem zagranicznych konsumentów, a nawet nawiązują współpracę z kontrahentami spoza kraju. Tego typu aspekty związane z posiadaniem adresu w domenie .eu są więc dla firm pozytywnym bodźcem do rozwoju.

Domeny globalne

Wśród domen globalnych do wyboru jest pięć możliwych rozszerzeń. Domena .biz to opcja skierowana głównie do przedsiębiorców, którzy chcą podkreślić wysoki profesjonalizm prowadzonej przez siebie działalności ponieważ początkowo rozszerzenie to było przeznaczone jedynie dla sektora biznesowego. Najpopularniejszą domeną globalną jest domena z rozszerzeniem .com. Końcówka ta wykorzystywana jest w celach biznesowych i komercyjnych przez małe i duże firmy oraz wskazuje na międzynarodowy charakter działalności przedsiębiorstwa. Jest również najczęściej wybieranym rozszerzeniem na świecie (ponad 83 mln rejestracji). Tak wybrane rozszerzenie z pewnością ułatwi potencjalnym zagranicznym klientom, bądź kontrahentom zapoznanie się z ofertą firmy. Przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność związaną z Internetem powinny rejestrować domeny z końcówką .net (ang. Network czyli Sieć). Rejestrację takiej domeny warto również rozważyć w przypadku, gdy firma funkcjonuje w dwóch obszarach tj. posiada fizyczną siedzibę oraz oferuje swoje usługi w Sieci (np. taka sytuacja ma miejsce w przypadku sklepu internetowego www.morele.net). Rozszerzenie .org skierowane jest do różnego rodzaju organizacji pozarządowych non-profit, bądź stowarzyszeń.

Dobrym przykładem jest stowarzyszenie „Nigdy Więcej”, które posiada domenę www.nigdywiecej.org. Rozszerzenia .info przeznaczone jest dla firm i osób indywidualnych dostarczających informacje o charakterze ogólnym np. www.wiadomosci.info.

Odpowiednio dopasowane rozszerzenie domeny to bardzo ważny element każdego adresu internetowego. Pomimo że to ostatnia część składowa domeny odgrywa bardzo ważną rolę w procesie zapamiętywania adresu przez klientów. Dlatego warto poświęcić trochę więcej czasu i wybrać właściwe rozszerzenie, odpowiadające profilowi i zasięgowi działania przedsiębiorstwa.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...