W jaki sposób sprzedać domenę na rynku wtórnym - krok po kroku

Beata Masór
rozwiń więcej
NetArt
rozwiń więcej
Czy wiesz gdzie i w jaki sposób można sprzedać domenę, oraz ile realnie może być ona warta. Wiedza na temat rynku wtórnego domen oraz przeprowadzanych na nim transakcji jest niezwykle ważna, aby inwestując w adres internetowy nie stracić, a zyskać. Przeczytaj koniecznie!

Niewielkie sumy za rejestrację domen sprawiły, iż są one bezpieczną formą inwestycji. Nie trzeba jednorazowo ponosić dużych nakładów finansowych, aby uzyskać znaczny zysk. Cena za utrzymanie domeny waha się od 50 do 100 zł rocznie. Dodatkowo, rejestratorzy częstokrotnie oferują zakup usługi na pierwszy okres abonamentowy po obniżonej cenie. Jednak inwestowanie w domeny to nie tylko ich rejestracja w pierwotnych cenach, ustalonych przez rejestratora. Domeny do dalszej odsprzedaży kupowane są również na rynku wtórnym.

Przykładem może być adres lekarze.pl. Został on zakupiony na aukcji Sedo w 2008 roku za sumę 50 tys. złotych. Kwota ta może się wydawać wysoka, jak na inwestycję. Jednak nabywca domeny świadom był, iż jej potencjał pozwala na osiągnięcie dużo wyższej kwoty. W 2009 roku adres lekarze.pl wystawiony został na aukcji MeetDomainers, gdzie osiągnął cenę 135 tys. złotych, a jego właściciel zyskał 85 tys. na jego sprzedaży. Jednak domena nie prowadzi do serwisu nawiązującego do niej treścią. Zaparkowana jest w jednym z popularnych serwisów reklamowych, co może wskazywać, iż jej nowy Abonent (szwedzki inwestor domenowy – Frederick Sziweck) zakupił adres również pod kątem inwestycyjnym i ma nadzieję na dalszą odsprzedaż. 

Gdzie wystawić?

Domeny internetowe sprzedawane mogą być poprzez popularne serwisy aukcyjne (np. Allegro). Jednak są to portale nieprzystosowane do przeprowadzania transakcji związanych z domenami, gdzie ani kupujący, ani sprzedający nie może liczyć na odpowiednie wsparcie ze strony obsługi serwisu. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wystawienie adresu WWW na sprzedaż w jednej z wyspecjalizowanych platform, służących do obrotu domenami.

W przypadku, gdy domena rejestrowana jest w celach odsprzedaży, najlepiej nabyć adres u rejestratora, który oferuje narzędzie do sprzedaży adresów WWW (np. serwis nazwa.pl). Udostępnia on swoim klientom wyspecjalizowaną Giełdę Domen, gdzie mogą wystawić swoje domeny na sprzedaż.

Zobacz także: Jak kupić domenę na rynku wtórnym – krok po kroku

Sprzedaż utajniona

Wystawienie adresu WWW na publicznej aukcji, gdzie licytujący widzą oferowane przez innych kwoty, nie jest jedynym sposobem na jego sprzedaż. Niejednokrotnie domainerzy sami wychodzą z ofertą zakupu domeny do konkretnych osób, których działalność wskazywać mogłaby na potencjalne zainteresowanie możliwością nabycia adresu. W niektórych platformach, oprócz opcji „Kup teraz”, istnieje możliwość negocjacji ceny z wykluczeniem udziału osób trzecich. Znaczy to, iż proponowane kwoty wiadome są jedynie dla Abonenta usługi oraz ewentualnego jej nabywcy. Jest to korzystna opcja dla obu stron transakcji. Dla sprzedającego, gdyż w ten sposób o adres starają się poważni kontrahenci, zdolni uiścić za jego zakup kwotę, która odzwierciedla realną wartość usługi. Natomiast kupujący nie musi się obawiać, iż konkurencyjny podmiot, który dowie się o planach inwestycyjnych, przebije jego ofertę i tym samym nabędzie domenę.

Innym sposobem może być zaparkowanie adresu w jednym z systemów reklamowych, np. Sedo. W tym przypadku domena prowadzi do witryny zawierającej linki sponsorowane, których część zazwyczaj nawiązuje tematyką do adresu WWW. Z jednej strony jest to korzystne rozwiązanie, gdyż właściciel usługi zarabia na generowanym przez nią ruchu. Jednak z drugiej strony, zainteresowani przedsiębiorcy mogą zrezygnować z zakupu domeny, aby ich firmowy serwis nie był kojarzony z treściami, do których w przeszłości prowadził adres WWW.

Typ oferty

Wystawiając domenę na sprzedaż możliwe jest określenie, w jakim trybie sprzedawana ma być usługa. Jedną z podstawowych form jest klasyczna aukcja internetowa. Wystawiona usługa licytowana jest przez określony czas, a po jego upływie wygrywa najwyższa oferta. W przypadku tej opcji, sprzedający ma możliwość ustalenia ceny minimalnej za wystawioną usługę. Inną możliwością jest wystawienie adresu jedynie w trybie „Kup teraz”. Osoby zainteresowane mogą wtedy nabyć domenę za określoną z góry przez sprzedającego kwotę. Korzystnym aspektem tej opcji dla kupującego jest fakt, iż po wybraniu opcji „Kup teraz” nikt inny nie ma możliwości nabycia adresu, czy (jak w przypadku aukcji) przebicia kwoty. Natomiast dla sprzedającego zaletą jest to, iż nie będzie musiał oddać usługi po zaniżonej cenie, jeżeli za takową zostałaby wylicytowana.

Domena określona

W przypadku sprzedaży domeny w ogólnym serwisie aukcyjnym, należy pamiętać o tym, aby ofertę umieścić w adekwatnej kategorii. W innym przypadku, pomimo atrakcyjności oferowanego adresu, może on nie zostać odnaleziony przez osoby chcące zakupić domenę. Problemu tego uniknąć można wybierając wyspecjalizowaną platformę. Podczas wystawiania w nich usługi, Abonent określa kategorię, do której należy dany adres. Często podgrupy dzielone są tematycznie oraz pod względem budowy (np. domeny jednowyrazowe, z użyciem znaków diakrytycznych).

Polecamy dział e-sklep

Kolejnym aspektem związanym z wystawieniem domeny na aukcji jest określenie jej przybliżonej wartości. Jest to bardzo istotne zarówno w przypadku, gdy adres WWW wystawiany jest w formie „Kup teraz”, jak i na aukcji. Zdefiniowanie pożądanej kwoty eliminuje możliwość wystąpienia sytuacji, gdy domena wylicytowana zostałaby za niewielką sumę, nieadekwatną do tego, ile realnie warta jest usługa.

W określeniu przybliżonej wartości może pomóc analiza ofert znajdujących się w giełdach domen oraz transakcji zawieranych w ostatnich latach. Największe sumy za sprzedaż osiągają adresy WWW generyczne, zawierające popularne słowo kluczowe, związane z daną branżą – np. kino.pl, historia.pl czy wspomniany wcześniej – lekarze.pl. Wysoko notowane są domeny krótkie i jednowyrazowe, zazwyczaj w mianowniku l. pojedynczej i l. mnogiej. W ostatnim czasie na wartości zyskują domeny zawierające słowa, będące czasownikami w trybie rozkazującym.

Aspekty prawne

Sprzedając adresy WWW niezbędna jest wiedza na temat aspektów prawnych. Pierwszym z nich jest prawo do zarządzania domeną. Należy pamiętać, iż samo przeniesienie adresu pomiędzy panelami klienta nie jest wystarczające. Aby prawo do zarządzania usługą zostało przeniesione na kupującego, niezbędne jest wykonanie w pełni sformalizowanej cesji. Tylko wtedy transakcję uznać można za zakończoną.

Kolejną kwestią są zagadnienia związane z cybersquattingiem. Granica pomiędzy tym rodzajem działalności a domainingiem może być dla wielu osób bardzo płynna. Cybersquatting, zwany także grabieżą domen (domain-grabbing), polega na rejestracji adresów WWW w celu ich odsprzedaży po zawyżonej cenie. Jednak w odróżnieniu od domainerów, cybersquatterzy rejestrują domeny z użyciem nazw znanych marek i produktów w celu ich odsprzedaży podmiotom, które miałyby prawo do nich na podstawie ustawy o ochronie znaków towarowych.

Coraz mniejsza pula adresów WWW możliwych do rejestracji na rynku pierwotnym, wpływa na wzrost potencjału rynku wtórnego. Zakup domeny to dziś dla wielu osób sposób na uzyskanie zysku w niedługim czasie. Wystawiając adres WWW na sprzedaż, warto pamiętać o elementarnych zasadach wiążących się z obrotem domenami na rynku wtórnym.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...