Formy reklamy internetowej

Łukasz Plewa
rozwiń więcej
Reklama internetowa - formy
Reklama w sieci przeżywa niesamowity rozkwit. Od wprowadzanie Web 2.0 zupełnie zmieniło się to jak postrzegamy internet, jak z niego korzystamy i zarabiamy dzięki niemu. Obecnie w sieci reklamują się już wszystkie firmy bez względu na swoją branżę. Stosunkowo niska cena połączona z zasięgiem takiej kampanii reklamowej sprawiły, że do wyboru mamy co najmniej kilkanaście form reklamowych.

Banner:

W Internecie banner był pierwszą graficzną formą przekazania treści informacyjnych bądź reklamowych, często będąc odnośnikiem do strony promowanego produktu. Przyjęło się, że występuje on na stronie w formie pionowego lub poziomego paska na górze strony wyświetlającego statyczną lub animowaną grafikę. Expand banner to z kolei interaktywny rodzaj bannera rozwijającego się po najechaniu na niego kursorem myszy.

Najczęściej wykonywany jest w technologii Adobe Flash i Java, często też w formacie JPG czy GIF. 

Billboard:

Jest to najczęściej prostokątny element reklamowy zamieszczony zazwyczaj na górze strony .Jest dużo większy od bannera, przez co zastąpił jego rolę jako podstawowa forma reklamy. 

Double Billboard/Triple Billboard:

Tak samo jak w przypadku zwykłego billboardu jest to prostokątny element reklamowy zamieszczony zazwyczaj na górze strony. Dwa/Trzy razy wyższy od standardowego billboardu. Jest on coraz powszechniej stosowany ze względu na swój rozmiar, który przyciąga uwagę jednocześnie nie irytując użytkownika.

Rectangle:

Prostokątny lub kwadratowy, jest umieszczany głównie wewnątrz tekstu danego serwisu lub na jego stronie głównej w specjalnym, dobrze widocznym miejscu ( najczęściej po prawej stronie).

Skyscraper:

Pionowa forma reklamy czyli tzw. "wieżowiec" umieszczana z prawej strony ekranu. Element graficzny najczęściej o wymiarach 120x600 lub 160x600. Powstał jako rozwój billboardu podczas rozwoju sieci i zdecydowanego zwiększenia przepustowości łącz internetowych.

Brand mark:

Inwazyjna forma reklamy pojawiająca się w postaci okna otwierającego się nad aktywnym oknem przeglądarki. Stanowi ona zintegrowaną całość i jest tworzona jako najwyższa warstwa. Może przybierać dowolny kształt w zależności od intencji reklamodawcy i pomysłowości twórcy. Daje więc niesamowite możliwości kreacyjne, ponadto daje się przesuwać, zwijać i zamykać. Bardzo często używana do emisji video.

TopLayer:

Jest to animacja realizowana na przezroczystej warstwie nałożonej na stronę serwisu w dowolnym miejscu przez określony czas. Może posiadać dowolny kształt, zawierać efekty dźwiękowe. Daje to niemal nieograniczone możliwości twórcze. Po zakończeniu animacji najczęściej pozostaje element reklamowy stanowiący link reklamodawcy.

Pop-Up / Pop-Under:

Reklama w formie niewielkiego, samodzielnego okna przeglądarki otwierająca się w momencie przejścia między stronami. Pop-Up zazwyczaj jest małym oknem gdyż otwiera się na tle przeglądarki przez co jest jedną z najbardziej irytujących form reklamy. Pop-Under jest większy, otwiera się za oknem przeglądarki czekając jakby na swoją kolej. Forma ta jest coraz rzadziej stosowana ze względu na popularność filtrów blokujących.

Expand billboard/skyscraper:

Identycznie jak w przypadku bannera jest to reklama rozszerzająca się. Gdy najedziemy na nią kursorem powiększa się, prezentując zawartą treść reklamową. Forma expand wiąże się z zaskoczeniem użytkownika co dodatkowo przyciąga jego uwagę.

Polecamy: Co irytuje użytkownika na stronie internetowej?

Polecamy: Czy przepisy prawne ograniczają reklamę internetową?

Scroll:

Forma wyświetlania bannerów, billboardów, skyscreperów która powoduje poruszanie się w górę i w dół okna reklamy wraz z przewijaniem się strony serwisu. Dzięki temu reklama pozostaje cały czas widoczna dla użytkownika bez względu w jakiej części strony się znajduję. Inwazyjność tej formy powoduje, że musi być ona wyposażona w znak "x" służący jej odesłaniu.

Scroller:

Graficzny pasek wyświetlany przy dolnej krawędzi okna przeglądarki. Najczęściej zawiera on treść animowaną w Adobe Flash lub Java. Reklama ta, podobnie jak Scroll pozostaje zawsze widoczna dla użytkownika, bez względu na ewentualne przewijanie strony.

Interstitial:

Bardzo inwazyjna i skuteczna forma reklamy. Emitowana na całej powierzchni okna przeglądarki lub na całym ekranie, w czasie oczekiwania na załadowanie kolejnej strony odwiedzanego serwisu. Zazwyczaj trwa od kilku do kilkudziesięciu sekund.

Videostitial:

Videostitial to młodsza siostra formy interstitial, inwazyjna, pełnoekranowa metoda emitowania spotów telewizyjnych w internecie.

SurroundAd:

Modna w ostatnim czasie metoda polegająca na połączenie kilku form reklamowych stwarzając otoczenie dla całej witryny. Tak rozbudowana forma reklamy zwraca ogromną uwagę internautów stąd dedykowana jest do reklamodawców wprowadzających na rynek nowy produkt, lub zainteresowanych wykreowaniem wizerunku firmy.

Screening:

Screening to połączenie standardowej tapety z Billboardem tak, aby granica pomiędzy nimi była niezauważalna. Obszar billboardowej jest klikalny, ale obraz rozciąga się na tło całej witryny.Screening jest niezwykle efektywną, i zarazem największą nieitruzywną formą reklamową.

Artykuł sponsorowany:

Forma reklamy zaczerpnięta z prasy drukowanej. Artykuł sponsorowany jest zlecany przez agencję reklamową. Wygląda jak normalny tekst redakcyjny, ale promuje mniej lub bardziej określony produkt lub markę.

Meta ad:

Jedna z najnowszych form reklamy. Jest to baner reklamowy wyświetlany w wyszukiwarce internetowej, skojarzony tematycznie z wyrazami kluczowymi podanymi przez użytkownika w wyszukiwarce. 

Keyword advertising:

Forma ogłoszeń reklamowych, polega na wykupywaniu odsyłaczy internetowych zgodnych ze słowami kluczowymi wpisywanymi przez użytkowników. Zazwyczaj wysokość na liście wyszukiwania wiąże się z ceną ogłoszenia.

SEO:

Zwane inaczej optymalizacją lub pozycjonowaniem polega na osiągnięciu przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i wyrażeń kluczowych.

Mapvertising:

Stosunkowo nowa forma reklamy internetowej, która pojawiła się wraz z rozwojem lokalizatorów i aplikacji takich jak GoogleMaps. Umożliwia prezentację lokalizacji na mapie w postaci logo. Gdy najedziemy na nie kursorem myszki, wówczas pojawia się informacja z danymi teleadresowymi.

Czytaj więcej na serwisie E-firma...

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...