Reklama w mobilnym Internecie – jak to działa?

Kamil Rogala
rozwiń więcej
Mobilny Internet przeżywa dynamiczny rozwój.
Wiemy już, że w tym roku mobilny Internet będzie jednym z głównych mediów, w których wszyscy będą starali się umieszczać swoje reklamy. Mobilny Internet przeżywa dynamiczny rozwój, i nie wiadomo, czy już po koniec tego roku większość wirtualnych stron nie przeniesie się z komputerów na komórki i tablety. Poznajmy więc zasadę działania oraz największe zalety reklamy w mobilnym Internecie.

Warto na samym początku wspomnieć o pewnym związku między mobilnym Internetem a reklamą. Obie te dziedziny bardzo sprawnie i dynamicznie dostosowują się do wielkości ekranów. Dzieje się tak za sprawą serwerów mobilnych, które mają wprowadzone dane większości urządzeń mobilnych funkcjonujących na rynku. Są to dane na temat wielkości ekranów lub kodu urządzenia, w związku z tym serwery rozpoznają urządzenie i emitują właściwy przekaz w czasie rzeczywistym. To też jest powód, dla którego zlecając kampanię reklamową należy dostarczyć cztery formaty bannerów reklamowych. Wypełniając ten warunek możemy mieć pewność, że nasza reklama będzie tak samo dobrze widoczna praktycznie na każdym ekranie telefonu czy tabletu.

Formy reklamowe zostały ustalone i ustandaryzowane przez Mobile Marketing Association – organizację zrzeszającą zarówno wydawców jak i sieci reklamowe.

Kolejną ogromną zaletą jest możliwość dotarcia do ustalonej grupy klientów. Jak to się dzieje? Otóż każda karta SIM posiada swój adres IP z zakresu dla danego operatora w danym kraju. Nawet, jeżeli jest to adres dynamiczny, zmiana następuje jedynie w zakresie puli danego operatora. Kiedy użytkownik komórki łączy się z mobilnym Internetem, ad serwer rozpoznaje adres IP, w związku z tym emituje reklamę przypisaną do danej puli. Może to być na przykład reklama związana z daną siecią telefonii komórkowej w języku polskim dla polskich sieci komórkowych. Dzieje się tak niezależnie od tego, czy użytkownik korzysta z lokalnego serwisu czy globalnej aplikacji.

Zobacz również: Savoir vivre – jak się zachować podczas rozmowy konferencyjnej?

Kolejną ciekawostką jest geolokalizacja. Działa ona w oparciu o sieć nadajników GSM jak i aplikacje GPS. Ad serwer rozpoznaje miejsce skąd nastąpiło połączenie z mobilnym Internetem – jeżeli jest to obszar, w którym została zlecona kampania, wyemituje użytkownikowi komunikat reklamowy w postaci banneru lub linku tekstowego.

Wyobraźmy sobie, że łączymy się z Internetem w obcym dla nas mieście w okolicy dworca. Po wejściu do sieci, wyświetli się nam reklama na przykład pobliskiego hotelu, restauracji czy galerii handlowej.

Proces ten jest całkowicie zautomatyzowany, a sieć reklamowa w żaden sposób nie jest wstanie określić, jaka osoba łączy się mobilnie z Internetem w określonej lokalizacji. Reklama nie jest też emitowana fizycznie na telefonie w postaci SMS czy MMS. Reklama mobilna jest przypisana do zasobów Internetu i dostanie ją każdy, kto w danym miejscu połączy się z siecią – bez względu na operatora, model telefonu etc.

Polecamy: Mobilny Internet – nowe miejsce na reklamę dla firmy?

W tym przypadku prywatność użytkownika nie jest naruszana w żaden sposób, gdyż sieć Internet jest publiczna. W przypadku reklamy za pomocą SMS lub MMS, reklamodawca narusza przestrzeń prywatną, którą można określić skrzynkę odbiorczą w telefonie. Poza tym, aplikacje wykorzystujące geolokalizację przed ich zainstalowaniem ostrzegają, a instalacja jest równoznaczna ze zgodą na ewentualne „namierzanie”. Geolokalizacja nie jest też związana z miejscem zamieszkania odbiorcy reklamy, a z miejscem, w którym się znajduje w momencie korzystania z mobilnego Internetu. Tak więc, jeżeli przekaz ma być emitowany np. do mieszkańców Warszawy, to ci z nich, którzy łączą się z siecią tylko np. w pociągu do/z Warszawy czy nad Wisłą nie zobaczą reklamy, mimo, że nominalnie są mieszkańcami Warszawy.

Kolejną zaletą, o jakiej należy wspomnieć to ogromne możliwości targetowania przekazu. Otóż reklamodawca może skierować reklamę na konkretnego, fizycznego operatora, posiadającego własną infrastrukturę techniczną. W tym celu reklamodawca zaznacza w ad serwerze zakres adresów IP, w których ma być emitowana reklama. Zaznaczmy, że każdy operator ma swój określony zakres adresów IP dla kart SIM.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...