Jak sformułować pytania w ankietach on-line?

Kamil Rogala
rozwiń więcej
W ankiecie powinniśmy unikać dużej ilości otwartych pytań
Ankiety marketingowe polegają na zadawaniu pytań ankietowanym. Odpowiedzi na większość pytań są dla firm bardzo cenne, gdyż mogą one rozwijać się w kierunku, w którym podążają potencjalni klienci. Niestety w większości przypadków ankiety są niemiarodajne, a główną przyczyną są przede wszystkim źle dobrane pytania. Jak więc formułować pytania, aby ankieta była w jak największym stopniu skuteczna?

Po pierwsze i najważniejsze, układając zestaw pytań do ankiety należy używać jedynie neutralnych sformułowań, które w żadnym stopniu nie sugerują ankietowanemu odpowiedzi. Należy więc stosować rozpoczęcia pytań typu: W jaki sposób…? Jak ważne…? Jak postrzegasz…? Czy uważasz, że…? Etc. Stosowanie innych form pytań z naciskiem na potwierdzenie lub zaprzeczenie może być niejasne i kierować uwagę odbiorcy w kierunku konkretnej odpowiedzi. Wyniki takiej ankiety mogą być błędnie interpretowane.

Formułując pytania należy używać najprostszej możliwej składni. Należy pamiętać, aby formuła pytania była możliwe najprostsza, jednoznaczna i jednocześnie zrozumiała. Pytania nie mogą budzić wątpliwości, a już tym bardziej nie powinny być podchwytliwe. Ankieta to nie zabawa w kalambury, tylko projekt mający za zadanie zebrać obiektywną opinię na dany temat. Krótkie i konkretne pytania nie tylko zwiększą wiarygodność ankiety, ale również oszczędzą czas ankietowanemu.

Sprawdź również: Jak zdywersyfikować przychody w e-biznesie?

W ankiecie powinniśmy unikać dużej ilości otwartych pytań. Zamknięte pytania z gotowymi odpowiedziami i jedną lub kilkoma możliwościami do wyboru są o wiele łatwiejsze do interpretacji i szybsze w odpowiedzi niż pytania otwarte wymagające od ankietowanego konkretnej odpowiedzi. Poza tym późniejsza interpretacja ankiety i zbieranie informacji jest o wiele szybsze i łatwiejsze w przypadku ankiet z pytaniami zamkniętymi. Większość respondentów preferuje pytania zamknięte. Pytanie otwarte może dotyczyć np. ogólnej opinii na temat ankiety.

Pytania ogólne należy stosować zawsze na początku, przed pytaniami szczegółowymi. Pytania ogólne wprowadzają respondenta w temat i pozwalają mu rozwinąć opinię. Jeśli więc zamierzamy spytać o coś konkretnego, na przykład o to czy obsługa pomogła w wyborze towaru, warto poprzedzić takie pytanie, pytaniem o ogólną jakość obsługi w sklepie internetowym. Powolne wprowadzanie ankietera w temat pozwoli nam uzyskać konkretne i szczegółowe odpowiedzi.

Jeśli chcemy poznać opinię ankietowanego na konkretny temat musimy uważać, jakie pytania stawiamy oraz jakie dajemy możliwości. W niektórych przypadkach prośba o uzasadnienie wyboru na TAK lub na NIE może sprawić, że respondent zmieni decyzję tylko dlatego, że będzie mu łatwiej to wyjaśnić. Jeśli więc chcemy uniknąć błędnych interpretacji, warto ułożyć pytania w taki sposób, aby nie wprawić respondenta w zakłopotanie. 

Zobacz również: Przeskalowanie biznesu i konta premium – czy to ma sens?

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...