Klienci sklepów internetowych – na jakie typy się dzielą?

Kamil Rogala
rozwiń więcej
Klienci, szczególnie sklepów internetowych dzielą się na kilka grup i typów
Dla wielu osób klient to klient: przychodzi do sklepu, ogląda półki, kupuje lub wychodzi – proste. Prawda jest jednak taka, że klienci, szczególnie sklepów internetowych dzielą się na kilka grup i typów. Nie jest to może zbyt grzeczne, segregować klientów i przypisywać ich do danej grupy, ale poznanie typu klienta już na starcie pomoże nam sprostać jego wymaganiom i sprawić, aby był zadowolony nie tylko z zakupionego towaru, ale i z obsługi sklepu. Jak więc podzielić klientów na grupy?

W większości przypadków podział na typy klientów wiąże się z ich charakterem i ogólnym usposobieniem. Można wyróżnić kilka typów klientów, a jednym z nich są klienci spontaniczni. To klienci, którzy podchodzą z sympatią do obsługi sklepu i tego samego oczekują w zamian. Osoby te lubią pozytywne relacje międzyludzkie, a decyzje podejmują zazwyczaj szybko, najczęściej pod wpływem emocji, bez większego zastanowienia. Jak więc traktować takiego klienta?

Z pewnością miła obsługa to połowa sukcesu. Klienci tego typu potrafią docenić dobrą i profesjonalną obsługę zarówno tą osobistą, jak i objawiającą się dobrym przygotowaniem oferty. Klienci tego typu zwracają uwagę na szczegóły: opis towaru, jakość zdjęć etc. Jeśli dopilnujemy dobrej jakości obsługi i zaoferujemy takiemu klientowi rabat lub jakąś specjalną ofertę możemy być pewni, że pozostanie z nami na dłużej niż jedną transakcję.

Zobacz również: Pierwszy sklep internetowy – jak poczynić pierwsze kroki?

Kolejną grupę klientów stanowią klienci współzawodniczący. Zdarza się, że tego typu klienci potrafią przysporzyć wiele problemów obsłudze sklepu. Czemu? Otóż zanim przejdą do zakupów dokładnie prześledzą rynek i dowiedzą się o konkretnym towarze niemal wszystkiego. Wszelkie wątpliwości pozostawią nam do rozwiania, dlatego też powinniśmy być obyci w oferowanym towarze, jeśli chcemy zatrzymać tego typu klienta.

Klienci współzawodniczący oczekują najwyższej jakości usługi, ze szczególnym naciskiem na profesjonalizm. Relacje międzyludzkie spychane są na dalszy plan. Klienci tego typu są rzeczowi i zdecydowani, decyzje zaś podejmują szybko, ale tylko na podstawie przemyśleń i kalkulacji. Oferując takim klientom konkretną i profesjonalną obsługę popartą dużą widzą o produkcie czy usłudze możemy być pewni, że klient ten będzie zadowolony.

Podobną grupę klientów reprezentują klienci metodyczni, którzy przed podjęciem działania muszą się odpowiednio przygotować i zorganizować. Klienci tego typu cenią sobie wszystkie dane i fakty przedstawiane im w sposób zrozumiały i przystępny, ale dość profesjonalny. Niekiedy klienci tego typu sprawdzają sprzedawców, czy ci są wiarygodni i odpowiedni na swoim stanowisku. Aby tego typu klient był zadowolony musi spotkać się profesjonalną i wiarygodną obsługą, w innym wypadku nie skorzysta z usług niewiarygodnego w jego mniemaniu sklepu.

Sprawdź też: Usługi dodatkowe – czy warto rozszerzać spektrum ofertowe w e-firmie?

Nieco uniwersalną grupę klientów stanowią klienci humanistyczni. Lubią oni co prawda pozytywne relacje i miłą obsługę, jednak z chęcią skorzystają z fachowej porady, propozycji i być może z niej skorzystają. Z chęcią wysłuchają doradztwa i być może będą skłonni zmienić zdanie pod wpływem emocji. Musza być traktowani profesjonalnie, ale nie do końca sucho i poważnie. Profesjonalne podejście z dawką humoru sprawi, że klient humanistyczny bardzo pozytywnie odbierze nasz sklep i obsługę.

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...