Optymalizacja sklepów internetowych - kilka praktycznych wskazówek.

inforCMS
Większość właścicieli sklepów internetowych zdaje sobie sprawę z wagi, jaką w sukcesie ich biznesu odgrywa poprawna optymalizacja strony sklepu pod kątem wyszukiwarek. Biorąc pod uwagę konkurencję jaka panuje w Internecie, wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania na frazy związane z asortymentem naszego sklepu to czynnik kluczowy. Jednakże, nawet jeśli przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego faktu, to nie zawsze potrafią skutecznie zoptymalizować, pod względem wyszukiwarek, stronę swojego sklepu. Poniżej kilka praktycznych wskazówek.

 Nie kopiuj treści opisów produktów


Właściciele i administratorzy sklepów internetowych nagminnie kopiują opisy produktów. I to nie tylko ze stron producentów, ale też konkurentów. Niektórzy czynią to z niewiedzy. To znaczy nie zdają sobie sprawy, że kopiowanie treści na zasadzie kopiuj-wklej jest, mówiąc delikatnie, niemile widziane przez wyszukiwarki. Każda taka operacja zazwyczaj kończy się uznaniem naszych „nowych treści” jako duplicate content. A finalnie może się to zakończyć usunięciem strony sklepu z indeksu wyszukiwarki. Opisy powinny być przede wszystkim unikalne dla robota Google i ciekawe dla użytkowników. Część właścicieli sklepów kopiuje treści z lenistwa lub oszczędności - stworzenie oryginalnych opisów do kilku tysięcy produktów musi wiązać się z kosztami. Jednak na tym elemencie nie warto oszczędzać. Szczególnie, że ostatnie zmiany algorytmu Google priorytetowo traktują wartościowe i unikalne treści.


Zobacz: Obowiązkowe elementy faktury VAT


Każdy produkt musi być przypisany tylko do jednego adresu URL


W sklepach z szerokim asortymentem zdarza się, iż jeden produkt pasuje do kilku kategorii. Jednakże z punktu widzenia pozycjonowania, ten sam produkt powinien być przyporządkowany do jednego adresu URL. Nie znaczy to jednak, że podstrona z produktem musi być pozycjonowana tylko na jedną frazę. Gdy jeden promowany produkt przyporządkowany jest do kilku adresów URL (podstron) to wyszukiwarka nie wie, który z nich będzie ważniejszy dla internauty poszukującego informacji. Po prostu dwie podstrony tego sklepu rywalizują ze sobą na tę samą frazę (niejako kanibalizując swoją wartość). Efekt jest taki, że żadna z podstron nie jest wysoko w wynikach wyszukiwania na dane hasło kluczowe.


Pamiętaj o linkach wewnętrznych


Linki wewnętrzne to równie ważny element SEO, jak budowa bazy linków zewnętrznych prowadzących do naszej witryny. Struktura linków wewnętrznych musi być starannie przemyślana. To sprawi, że wszystkie strony w obrębie naszego serwisu będą poprawnie zaindeksowane przez robota Google. Często administratorzy zapominają o połączeniu podstron ze stroną główną lub innymi podstronami (tzw. strony „sieroty”). Do nich niestety już nie dotrze robot Google i nie będą widoczne w wyszukiwarce. Co więcej, podstrony, które są powiązane z pozycjonowanymi frazami, warto umieścić w strukturze „blisko” strony głównej.

 
Zobacz: Czy można zatrudnić pracownika na dwa etaty?

 

Upraszczaj kod strony


Kod strony sklepu internetowego powinien być uproszczony do minimum. To zapewni nam szybkie uruchamianie naszej strony. Choć szybki start witryny zależy od wielu czynników (np. parametry czy lokalizacja serwera), to jednak prosty i przyjazny kod strony ma tutaj ogromne znaczenie. Klient, pomimo, że zakupów internetowych dokonuje najczęściej w domu (czasem w pracy) nie lubi czekać. Starajmy się, aby kod strony był w miarę jasny i przejrzysty, ograniczmy stosowanie elementów Flash i Javascript. Zadbajmy, aby opublikowane zdjęcia były w rozdzielczości, która zapewni ich szybkie ładowanie.


Dodaj zdjęcia produktów


Psychologia społeczna oraz wielokrotnie przeprowadzane badania konsumenckie dowiodły, że kupujemy oczami. Sam opis produktu, to niewystarczający element oferty handlowej. Warto każdą ofertę urozmaicić ciekawą fotogalerią. Nie należy ograniczać się do zdjęć samego produktu. Bardzo dobry efekt dają zdjęcia pokazujące nasz produkt w atrakcyjnym kontekście, odpowiadającym wyobrażeniom potencjalnego konsumenta (produkty szczegółowo opisane i sfotografowane oraz przedstawione na żywych modelach, a nie manekinach. Mile widziane będą także materiały video. Tym bardziej, że zdjęcia i filmy video są uwzględniane przez algorytm wyszukiwarki przy ustalaniu rankingu stron w wynikach wyszukiwania. Ponadto zdjęcia wyświetlane w wyszukiwarce Google Grafika generują dodatkowy ruch na stronie.


Zobacz: Przewlekłość postępowania - jak się przed nią bronić?


Dobierz prawidłowo słowa kluczowe


Dobór słów kluczowych sprawia trudność nawet doświadczonym specjalistom SEO. Prawidłowe dobranie pozycjonowanych fraz wymaga nie tylko wiedzy, ale także doświadczenia i intuicji. Szczególnie trudno wyszukać słowa kluczowe do strony sklepu internetowego, który zawiera kilka tysięcy produktów w asortymencie. Optymalnym rozwiązaniem jest wybranie takich fraz, które są najczęściej używane przez internautów w zapytaniach. Wybranie i pozycjonowanie strony na hasła rzadko stosowane przez użytkowników wyszukiwarki nie wygeneruje nam pożądanego ruchu na stronie. Oczywiście frazy często używane będą bardziej konkurencyjne, a to wiąże się z większymi nakładami na wypozycjonowanie (dojście do czołowych pozycji) strony w wyszukiwarkach. Jednak w dłuższej perspektywie taka inwestycja się opłaci. Przy pozycjonowaniu sklepów internetowych bardzo dobre efekty przynosi stosowanie sprecyzowanych fraz (tzw. pozycjonowanie long tail).


Zobacz: Kiedy ubezpieczenie na życie pracownika może zmniejszyć podatek?


Podsumowanie


Optymalizacja strony sklepu internetowego pod kątem wyszukiwarek to rzecz nie taka łatwa, jakby się pozornie zdawało. Gdy nie mamy podstawowej wiedzy o SEO, warto optymalizację powierzyć specjalistom z agencji interaktywnej. Będziemy wtedy pewni, że została wykonana profesjonalnie. Nie jest przesadą, że to głównie od miejsca strony sklepu w wynikach wyszukiwania zależy sukces biznesowy naszego przedsięwzięcia. Nie znaczy to jednak, że cena i jakość produktów nie mają znaczenia. Mają, tylko to rzeczy niejako drugorzędne. Krytycy powiedzą, że cena i jakość produktów zawsze się obronią - oczywiście, o ile internauci do nich trafią.


Kto jednak chce samodzielnie przeprowadzić optymalizację strony swojego sklepu, może skorzystać z powyższych wskazówek. Jednakże trzeba pamiętać, że algorytmy wyszukiwarek są stale modyfikowane. Na te zmiany należy nieustannie reagować i dokonywać re-optymalizacji.

 
Zobacz: Uproszczenia podatkowe dla nowych firm

 

 

Moja firma
System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

pokaż więcej
Proszę czekać...