Zakaz konkurowania w umowach wertykalnych

Dariusz Tokarczuk
rozwiń więcej
inforCMS
Przedsiębiorcy zawierający umowy dotyczące zakupu, sprzedaży lub odsprzedaży towarów zainteresowani są często współpracą na zasadzie wyłączności.


Dla sprzedającego - określanego przez przepisy prawa konkurencji dostawcą - kluczową rolę odgrywa wówczas możliwość zakazania kontrahentowi - nabywcy - prowadzenia działalności konkurencyjnej, czyli narzucenie mu tzw. zakazu konkurowania.


Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2002 r. w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję, zakazem konkurowania jest - wynikające bezpośrednio lub pośrednio z porozumienia: (a) wyłączenie uprawnień dostawcy lub nabywcy do wytwarzania, zakupu, sprzedaży lub odsprzedaży towarów uznawanych za substytuty towarów objętych porozumieniem, (b) zobowiązanie nabywcy do dokonywania u określonego dostawcy ponad 80 proc. swoich wszystkich zakupów towarów objętych porozumieniem i towarów uznanych za ich substytuty, obliczonych na podstawie wartości zakupów dokonywanych przez nabywcę w poprzednim roku obrotowym.

Tak rozumiany zakaz konkurowania należy do tzw. ograniczeń wertykalnych (ang. vertical restraints), czyli klauzul ograniczających konkurencję
powszechnie spotykanych w porozumieniach zawieranych między przedsiębiorcami działającymi - w ramach danego porozumienia - na różnych szczeblach obrotu. Najczęściej są to umowy tworzące ramy prawne dla dystrybucji towarów lub usług. Jak wszystkie ograniczenia wertykalne, zakaz konkurowania ma szereg negatywnych skutków dla konkurencji, np. wyklucza z rynku nabywców nieobjętych porozumieniem, eliminuje konkurencję międzymarkową (nabywca sprzedaje tylko jedną markę), prowadzi do usztywnienia udziałów w rynku, zwiększając ryzyko zachowań kartelowych (zmowy). Z drugiej jednak strony zakaz konkurencji może mieć swoje uzasadnienie ekonomiczne, m.in. wtedy, gdy służy usprawnieniu dystrybucji towarów lub usług, albo gdy chroni inwestycje dokonane przez jedną ze stron porozumienia do czasu ich amortyzacji.

Mając na uwadze potrzeby przedsiębiorców oraz fakt, iż korzyści wynikające z zakazu konkurowania mogą przeciwważyć jego skutki antykonkurencyjne, ustawodawca dopuścił stosowanie tego zakazu w porozumieniach wertykalnych pod warunkami określonymi w powołanym powyżej rozporządzeniu Rady Ministrów. Obok udziału w rynku stron porozumienia (nie więcej niż 30 proc.), istotne znaczenie ma czas obowiązywania zakazu. Niedozwolone są porozumienia przewidujące zakaz konkurowania na czas nieokreślony lub dłuższy niż pięć lat, chyba że nabywca sprzedaje towary objęte porozumieniem w lokalu lub na terenie, których właścicielem, wieczystym użytkownikiem, dzierżawcą lub najemcą jest dostawca, lub które dostawca wynajmuje lub dzierżawi od osób trzecich niezwiązanych z nabywcą, a okres takiego zobowiązania nie przekracza okresu zajmowania przez nabywcę tego lokalu lub terenu. Zakazy konkurowania po rozwiązaniu porozumienia dopuszczalne są wyjątkowo (w bardzo wąskim zakresie i tylko w celu ochrony know-how), przy czym nie dłużej niż do jednego roku po upływie okresu, na jaki porozumienie zostało zawarte. Należy także zwrócić uwagę, iż dystrybutorom działającym w systemie dystrybucji selektywnej dostawca nie można zakazać sprzedaży towarów tylko niektórych swoich konkurentów.

Istotnym wyjątkiem od powyższych przepisów są zasady przewidziane dla systemów franchisingu.
Według wyjaśnień Komisji zawartych w wytycznych w sprawie ograniczeń wertykalnych zobowiązanie do niekonkurowania związane z towarami i usługami zakupionymi przez franchisingobiorcę nie ma charakteru porozumienia ograniczającego konkurencję, jeżeli jest konieczne do utrzymania wspólnej tożsamości i reputacji sieci będącej przedmiotem franchisingu. W takich przypadkach okres trwania zobowiązania do niekonkurowania nie ma znaczenia tak długo, jak długo nie przekracza czasu trwania samej umowy franchisingowej.


DARIUSZ TOKARCZUK

partner zarządzajacy Kancelaria Prawna GLN

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...