Znalezienie mieszkania do wynajęcia trwa 13 dni

Bartosz Turek
analityk
rozwiń więcej
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
rozwiń więcej
Jesteś studentem i nie udało Ci się znaleźć jeszcze mieszkania do wynajęcia? Nie będziemy Cię oszukiwać - możesz mieć duży problem, aby zdążyć przed 1 października. Z analiz wynika, że znalezienie lokum zajmuje średnio dwa tygodnie.

Niecałe 13 dni, trwa obecnie - w najgorętszym sezonie na rynku najmu - znalezienie mieszkania do wynajęcia w największych miastach uniwersyteckich. W drugim kwartale było to średnio 14 dni. Więcej czasu zajmuje znalezienie chętnych do wynajęcia w przypadku drugiej strony rynku, czyli właścicieli mieszkań. Dane dla trzeciego kwartału mówią średnio o 19 dniach wobec 36 w drugim.

Rynek najmu jest dużo bardziej płynny od rynku kupna-sprzedaży mieszkań. Znalezienie nabywcy na mieszkanie, według danych za trzeci kwartał, trwa średnio 118 dni, z czego 77 przypada na okres od wprowadzenia oferty do sprzedaży do podpisania umowy przedwstępnej. Pozostałe 41 dni to w uproszczeniu czas potrzebny na zdobycie finansowania, czyli zaciągnięcie kredytu czy upłynnienie innych aktywów.

Najem w pośpiechu

Wyraźne skrócenie średniego czasu potrzebnego do zawarcia umowy najmu przez właścicieli mieszkań w trzecim kwartale to w głównej mierze efekt wysokiego popytu ze strony studentów. Dosyć duża rozbieżność pomiędzy tymi danymi a liczbą dni potrzebnych na znalezienie mieszkania przez potencjalnych najemców wskazuje jednak na nierównowagę rynku. Studenci poszukują przede wszystkim mieszkań atrakcyjnych cenowo, położonych blisko uczelni lub blisko centrum. Z doświadczeń doradców Home Broker wynika, że takie rozchodzą się jak świeże bułeczki. Tymczasem oferta mieszkań dostępnych na rynku jest dużo bardziej rozproszona.

Zobacz także: Rynek nieruchomości

Wzrost popytu ze strony studentów może powodować chwilowy wzrost cen najmu, chociaż generalnie tendencja jest spadkowa. Stawki są obecnie, w zależności od miasta od kilku do nawet ponad 10% niższe niż przed rokiem.

Czas potrzebny na zawarcie umowy najmu i sprzedaży nieruchomości

Okres

Liczba dni od wprowadzenia oferty do podpisania umowy

najmu - osoby szukające mieszkania

najmu - osoby posiadające mieszkania

Sprzedaży (umowa ostateczna)

II kwartał 2010

14,0

36,3

103,8

III kwartał 2010*

12,7

18,7

117,9

*dane wstępne

Mniej formalności, łatwiej dobić targu

Duża płynność rynku najmu w stosunku do rynku kupna-sprzedaży wynika z kilku czynników. Po pierwsze zawarcie umowy najmu jest dużo prostsze i nie wiąże się z tyloma formalnościami, co zakup własnego M. W przypadku najmu nie występują chociażby umowy przedwstępne. Umowy najmu nie zawiera się ponadto w formie notarialnej, którą najczęściej zastępuje znacznie mniej wymagająca zwykła forma pisemna. Bardzo często podpisuje się ją od razu, czyli w dniu, w którym najemca ogląda nieruchomość. Zdarzają się nawet takie sytuacje, że jeszcze tego samego dnia podpisywany jest protokół zdawczo-odbiorczy, przekazywane są klucze i wpłacana kaucja wraz z należnością za pierwszy czynsz. Poza tym, wynajęcie mieszkania nie wiąże się z koniecznością przejścia przez czasochłonną procedurę uzyskania kredytu.

Mniejsze konsekwencje podjętej decyzji

Do tego dochodzą czynniki o charakterze psychologicznym. Zakup mieszkania jest zwykle decyzją na lata. Kupujący dużo dłużej zastanawiają się zanim wybiorą właściwy lokal. Jest to zwykle poprzedzone oglądaniem wielu nieruchomości, badaniem okolicy a także sytuacji prawnej i finansowej mieszkania (wizyta w spółdzielni, rozmowa z sąsiadami, oglądanie nieruchomości o różnych porach dniach, itp.). W przypadku najmu konsekwencje błędnej decyzji są znacznie mniejsze. Najwyżej trzeba będzie się przemęczyć przez kilka miesięcy.

Co ciekawe jednak, zarówno najemcy, jak i nabywcy zwracają uwagę na bardzo podobne czynniki rozpoczynając poszukiwanie lokalu. Dla obu grup najważniejsza jest liczba pokoi, cena i lokalizacja. Różne jest natomiast podejście do powierzchni mieszkania. Dwukrotnie mniej najemców niż kupujących zwraca uwagę na metraż lokalu. Z doświadczeń doradców Home Broker wynika ponadto, że blisko czterech na pięciu najemców jest zainteresowanych jedynie ofertami mieszkań już umeblowanych.

Odsetek klientów zwracających uwagę na daną cechę na rynku najmu i kupna-sprzedaży

Kategoria

Najem

Zakup

Liczba pokoi

86,5%

92,7%

Cena

82,4%

80,5%

Lokalizacja

59,4%

62,5%

Powierzchnia

36,0%

77,4%

Wiek budynku

2,1%

7,2%

Winda

1,8%

1,6%

Piętro

1,7%

8,7%

Wysokość budynku

0,6%

3,0%

Wynajmujemy w centrum, kupujemy na obrzeżach

Najemcy, inaczej niż nabywcy, często wybierają lokalizacje bardziej prestiżowe z dobrą komunikacją i blisko centrum, czyli po prostu relatywnie drogie. Na przykład w Krakowie co piąty najemca chciałby wynająć lokal na Starym Mieście. Popyt zgłaszany przez nabywców jest natomiast w przypadku tej dzielnicy blisko trzykrotnie mniejszy. Podobnie jest w Warszawie, gdzie co ósmy najemca i tylko co 14 nabywca chciałby mieszkać na terenie Śródmieścia. Przeciwna sytuacja ma miejsce na obrzeżach miast. Kuszą one nabywców mieszkań znacznie mniejszymi cenami lokali, dzięki czemu pozwalają zmieścić się w zakładanym budżecie.

Przeczytaj również: Gdzie wolimy wynająć, a gdzie kupić mieszkanie

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...