Wynagrodzenie minimalne 2023. Koszty dla przedsiębiorców

wynagrodzenie minimalne koszty przedsiębiorców / ShutterStock
Siedemnaście miliardów złotych - tyle ma kosztować firmy wzrost stawek minimalnych. W 2023 r. następuje największa od piętnastu lat waloryzacja minimalnego wynagrodzenia. To przekłada się na funkcjonowanie branży ochrony osób i mienia, a także sektorów takich jak hotelarstwo czy gastronomia. Jak wypracować dobre rozwiązania?

Minimalne wynagrodzenie – jak ustalane?

Kwota minimalnego wynagrodzenia ustalana jest corocznie na podstawie ustawy z 10 października 2002 o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Rada Dialogu Społecznego (RDS) składająca się z przedstawicieli rządu, pracodawców i pracowników w drodze wspólnych ustaleń rekomenduje optymalną stawkę. Co roku natomiast, do 15 września rząd, biorąc pod uwagę ustalenia (RDS), zobowiązany jest podać wartość stawki minimalnego wynagrodzenia na rok następy. Warto przy tym zauważyć, że postanowiono, że waloryzacja minimalnego wynagrodzenia w 2023 r. nastąpi dwukrotnie. Pierwsza wprowadzona zostaje od 1 stycznia, a druga od 1 lipca. Początkowo projekt rządowy zakładał mniejszą wartość wzrostu — proponowano 14,2 proc. Ostatecznie kwota minimalnego wynagrodzenia w lipcu 2023 będzie wynosiła 3600 zł brutto, co stanowi wzrost o 19,6% w stosunku do 2022 roku. Jednocześnie stawka godzinowa w lipcu przyszłego roku będzie o 3,80 zł wyższa od tej z 2022 r.

Łukasz Koch, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Ochrona, wskazuje na inne branże, oprócz sektora bezpieczeństwa, które równie dotkliwie odczują wprowadzane modyfikacje — usługi sprzątania, hotelarstwo, gastronomia oraz małe i średnie rodzinne przedsiębiorstwa — wylicza.

Wyższe minimalne wynagrodzenie może wymusić wyższe ceny usług

W branży ochrony osób i mienia, koszty pracy człowieka, stanowią około 80 proc. wszystkich kosztów. Stąd, aby sektor mógł dalej świadczyć jakościowo swoje usługi, przy wzroście płacy minimalnej, będzie musiał kierować się do klientów o podwyżki, tj. renegocjować kontrakty — zarówno na otwartym rynku, jak i w zamówieniach publicznych, gdzie stosowane jest od wielu lat kryterium najniższej ceny.

Czasu na omawianie nowych stawek jest niezwykle mało, bo firmy ochrony kwoty podwyżek muszą ustalić maksymalnie do 31 grudnia br.

- Nie dyskutujemy o fakcie waloryzacji wynagrodzeń, to jest kwestia obligatoryjna, a my musimy się do tego dostosować, choć nie ukrywamy, że ta zmiana jest dość raptowna. Istotne jest jednak teraz, aby branża prowadziła merytoryczne rozmowy z klientami. Ważne jest, aby w tym procesie nie koncentrować się wyłącznie na kwestii kosztowej, która z pewnością jest istotna, szczególnie w trudnych czasach kryzysu gospodarczego, ale również pamiętać o pierwszoplanowym celu rozmów, czyli o zapewnieniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Trzeba znaleźć balans między dążeniem do maksymalnego ograniczania kosztów, a jakością usługi ochrony, która ma być dostarczona.

Wyższe minimalne wynagrodzenie może wymuszać innowacje

- Warto się zastanowić, czy obecna sytuacja nie może być impulsem dla zamawiających i firm ochrony do zmiany sposobu myślenia na temat obecnego systemu bezpieczeństwa i jego ceny, na rzecz poszukiwania zaawansowanych, złożonych oraz innowacyjnych i skutecznych rozwiązań. Zastosowanie kilku różnych zintegrowanych systemów np. technicznych, mobilnych i wideo, daje możliwość zmniejszenia tempa wzrostu budżetów przeznaczanych na usługi ochrony, przy jednoczesnym wzroście wynagrodzeń pracowników ochrony i utrzymaniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa – dodaje Łukasz Koch.

Koncentracja na automatyzacji usług bezpieczeństwa to więc rozwiązanie, które daje realną alternatywę na obniżenie kosztów, choć nie tylko. Bo nowoczesne rozwiązania, które branża może proponować klientom, są odpowiedzią na wyzwania zmieniającej się rzeczywistości. Ochrona coraz intensywniej podąża za aktualnymi trendami, poprzez wdrażanie standardów, w których praca człowieka jest skutecznie wspierana przez nowoczesne narzędzia i zaawansowanie systemy informatyczne. Warto pamiętać jednak, że maszyny nie są w stanie całkowicie zastąpić pracy człowieka, gdyż technologia, choć ważna i niezbędna, jest jedynie wsparciem działań ludzkich.

W przyszłości Polski Związek Pracodawców Ochrona chce dalej reprezentować branże ochrony i działać na jej rzecz.

- Naszym celem jest wspieranie firm ochrony osób i mienia m.in. poprzez działania legislacyjne (proponowanie i opiniowanie zapisów ustaw, rozporządzeń), reprezentowanie branży przed organami państwowymi, edukację i dbanie o wzrost jakości usług, działanie na rzecz transparentności zatrudnienia i podnoszenia kwalifikacji pracowników, a także szerzenie wiedzy o nowoczesnych rozwiązaniach technicznych — konkluduje Łukasz Koch.

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...