Wrze na rynku wyrobów budowlanych

Wyroby budowlane / Shutterstock / ShutterStock
Niemal 30 proc. przebadanych wyrobów budowlanych nie spełnia norm. Zmian wymaga ustawa o wyrobach budowlanych - alarmują eksperci.

Prawie 30 proc. przebadanych klejów uzyskało wynik poniżej dopuszczalnej wartości. Aby wspierać rzetelnych producentów Związek Pracodawców Producentów Materiałów dla Budownictwa i PKPP Lewiatan proponują zmiany w ustawie o wyrobach budowlanych, m.in. wprowadzając certyfikat rynkowy.

Celem działania Związku Pracodawców - Producentów Materiałów dla Budownictwa jest przeciwdziałanie nieuczciwej konkurencji i podejmowanie starań, aby rynek sprzyjał rzetelnym przedsiębiorcom. Jednym z przejawów nieuczciwości jest wprowadzanie na rynek wyrobów budowlanych o parametrach niezgodnych z deklarowanymi przez producenta, co powoduje nie tylko negatywne konsekwencje dla nabywcy, ale także jest wyrazem nieuczciwej konkurencji wobec rzetelnych przedsiębiorców, którzy oferując pełnowartościowe wyroby nie są w stanie obniżać kosztów ich wytworzenia.

Wyroby budowlane do testów

Dlatego też od 2010 roku Związek prowadzi cykliczne konsumenckie badania materiałów budowlanych wprowadzonych do obrotu, powszechnie dostępnych na rynku polskim. Pierwszym było badanie styropianu, i klejów do styropianu, a w 2011 - okien PCV 13 polskich producentów. Kolejne badania przyczepności klejów do styropianu zostały dokonane, na zlecenie Związku, w kwietniu i maju 2012 r. przez Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych w Krakowie.

Polecamy: Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym

Zgodnie z procedurą, zakupy i przygotowanie próbek zostało wykonane przez Zakład Badań Kontrolnych w Krakowie.

Z przebadanych klejów - blisko 30 proc. (7 próbek) uzyskało wynik poniżej dopuszczalnej wartości. Otrzymane wyniki przyczepności klejów odnoszą się wyłącznie do zakupionych klejów i nie upoważniają do uogólniania w ocenie producenta i jego wyrobów.

Związek Pracodawców Producentów Materiałów dla Budownictwa i PKPP Lewiatan proponują, aby wprowadzić dodatkowy mechanizm regulacyjny, nazwany roboczo Certyfikatem Rynkowym. Miałby on premiować rzetelnych producentów poprzez podniesienie wiarygodności i zaufania do deklaracji producenta określającej właściwości wyrobu budowlanego. Uzyskanie Certyfikatu Rynkowego będzie możliwe poprzez dobrowolne poddanie się producenta kontroli deklarowanych właściwości wyrobu, nabywanego przez uprawnione laboratorium na rynku (w nieznanym dla producenta miejscu i czasie) co najmniej dwa razy do roku. Posiadanie Certyfikatu Rynkowego dla wyrobu uprawni producenta do dodatkowego znakowania znakiem V.

Polecamy: Ustawa o odpadach 2012/2013: Przedsiębiorcy znów zapłacą za odpady

Źródło: PKPP Lewiatan

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...