Zachód lepszy dla innowacyjnych firm

Polska znajduje się w europejskim ogonie innowacyjności - wynika z publikacji Komisji Europejskiej.
Polska znajduje się w europejskim ogonie innowacyjności - wynika z opublikowanej przez Komisję Europejską tablicy innowacyjności. Liderami są Dania, Finlandia, Niemcy i Szwecja.

Opublikowana dnia 1 lutego tablica wyników, jest nowym instrumentem oceny innowacyjności w państwach członkowskich UE. Ukazuje ona mocne i słabe strony w tym obszarze w poszczególnych państwach oraz poprawić wyniki w dziedzinie innowacyjności w ramach krajowych programów reform w kontekście strategii „Europa 2020".

Pod względem innowacyjności Unia Europejska wciąż pozostaje w tyle za swymi głównymi rywalami światowymi - USA i Japonią. Choć w większości państw członkowskich UE można zauważyć obiecujące tendencje, i to pomimo kryzysu gospodarczego, postępy nie są dostatecznie szybkie. Wprawdzie przewaga UE nad gospodarkami wschodzącymi takimi jak Indie i Rosja jest wciąż wyraźna, to już w przypadku Brazylii jest ona coraz mniejsza, zaś Chiny doganiają Unię w bardzo szybkim tempie. W samej UE najlepsze wyniki pod względem innowacyjności odnotowuje Szwecja, za którą plasują się Dania, Finlandia i Niemcy. Drugie miejsce przypada grupie, w skład której wchodzą, kolejno: Zjednoczone Królestwo, Belgia, Austria, Irlandia, Luksemburg, Francja, Cypr, Słowenia i Estonia.

Polecamy: Jak spełnić kryterium innowacyjności?

Tablica wyników innowacyjności za 2010 r. opiera się na 25 wskaźnikach z zakresu badań naukowych i innowacji w 27 państwach członkowskich UE oraz Chorwacji, Serbii, Turcji, Norwegii, Szwajcarii, Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii i na Islandii. Wskaźniki podzielone są na trzy główne kategorie:
- „czynniki dające możliwości", tj. podstawowe elementy umożliwiające zaistnienie innowacji (zasoby ludzkie, środki finansowe oraz wsparcie, otwarte, cechujące się doskonałością i atrakcyjne systemy badawczo-naukowe);
- „działania przedsiębiorstw" - ukazujące stopień innowacyjności europejskich firm (inwestycje, powiązania i przedsiębiorczość, aktywa intelektualne); oraz
- „wyniki" - ilustrujące, w jaki sposób innowacyjność przekłada się na korzyści dla gospodarki (innowatorzy, skutki ekonomiczne).

Państwa członkowskie UE podzielono w tablicy wyników na cztery grupy. Są to:
- liderzy innowacji: Dania, Finlandia, Niemcy, Szwecja - to kraje osiągające wyniki znacznie powyżej średniej dla UE-27;
- kraje doganiające liderów: Austria, Belgia, Cypr, Estonia, Francja, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Słowenia i Zjednoczone Królestwo - to kraje osiągające wyniki zbliżone do średniej dla UE-27;
- umiarkowani innowatorzy: wyniki osiągane przez Chorwację, Czechy, Grecję, Hiszpanię, Maltę, Polskę, Portugalię, Słowację, Węgry i Włochy plasują się poniżej średniej dla UE-27;
- innowatorzy o skromnych wynikach : wyniki osiągane przez Bułgarię, Litwę, Łotwę i Rumunię plasują się znacznie poniżej średniej dla UE-27.

Źródło: MG

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...