Oczekiwania przedsiębiorców z Lewiatana wobec Prezydenta RP

Zgodnie z oczekiwaniami PKPP Lewiatan wobec wybranego prezydenta do przeprowadzenia szeregu niezbędnych reform wymagana jest akceptacja społeczeństwa.

Czy taka akceptacja jest możliwa? Tak, jeśli nowo wybrany prezydent zaangażuje się w organizowanie i prowadzenie wielkiej narodowej debaty w tej sprawie, w wyjaśnianie konieczności zmian i moderowanie procesu uzgodnień interesów dużych grup społecznych.

Od nowego Prezydenta oczekujemy przede wszystkim:
1. Zbudowania koalicji na rzecz zmiany systemu stanowienia prawa w Polsce, aby było racjonalne, powszechnie zrozumiałe i stabilne. Pozwoli to ograniczyć ryzyko i koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Bronisław Komorowski, mający za sobą doświadczenie Marszałka Sejmu, jest do tej roli szczególnie predestynowany.
2. Budowania poparcia dla niezbędnych, ale nieakceptowanych przez dużą część społeczeństwa zmian w polityce gospodarczej i społecznej, jak równoważenie finansów publicznych poprzez ograniczanie wydatków, dokończenie reformy emerytalnej, usprawnienie systemu ochrony zdrowia.
3. Promocji Polski w świecie i budowania dobrych relacji z naszymi głównymi partnerami gospodarczymi. Dobre relacje polityczne ułatwiają rozwój wymiany handlowej i współpracy gospodarczej, a jednocześnie zwiększają nasze bezpieczeństwo. Silna gospodarka jest warunkiem silnej pozycji na arenie międzynarodowej.

Szczególnym zadaniem nowego prezydenta powinno być zbudowanie poparcia społecznego dla trudnych reform. Dziś jest oczywiste, że naprawa finansów publicznych, służby zdrowia czy systemu emerytalnego nie jest możliwa wobec silnego oporu społecznego. Twarde fakty wskazują natomiast na ich nieuchronną konieczność. Samo żonglowanie liczbami, w tym wysokością narastającego deficytu nie robi jednak wrażenia na społeczeństwie. Brakuje zrozumienia, że stan finansów publicznych jest arytmetycznym, księgowym wynikiem nieefektywnych systemów: zabezpieczenia społecznego, podatkowego, opieki zdrowotnej, edukacji, sprawiedliwości, nieefektywnej administracji, ubogiego rynku pracy, złego stanu dróg, kolei i braku powszechnego dostępu do szerokopasmowego internetu, złego prawa i sposobu jego stanowienia, nadmiaru regulacji w gospodarce, niedokończonej prywatyzacji. Dodatkowo musimy zadbać o bezpieczeństwo energetyczne, podołać wyzwaniom klimatycznym, środowiskowym, demograficznym, zając się poprawą spójności społecznej i kapitału społecznego. Problemem jest też klimat, w jakim działają przedsiębiorcy, ciągle nieufny i na wszelki wypadek bardzo zdystansowany, jakby to nie oni dawali pracę i pokonywali kryzys.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Odkładanie tych wszystkich reform grozi dramatycznymi konsekwencjami w przyszłości. Prezydent mógłby odegrać w tej sprawie ważną, historyczną rolę, inicjując proces uzgadniania z opozycją i partnerami społecznymi kierunków zmian. Zinstytucjonalizowana, ale także otwarta debata publiczna powinna być wspierana przez ekspertów. Zaakceptowany przez wszystkie zainteresowane siły polityczne i społeczne program reform powinien stać się następnie przedmiotem szeroko zakrojonej kampanii informacyjnej, która wyjaśnieni społeczeństwu istotę reform i ich konieczność. Tylko taka droga stwarza – naszym zdaniem – szansę na wyrwanie się przez Polskę ze strefy najbiedniejszych krajów UE.

Ważnym, pozakonstytucyjnym obszarem aktywności Prezydenta powinno być wspieranie promocji Polski i polskiej gospodarki za granicą. Do tej pory różne resorty i instytucje nie mogły uzgodnić wspólnej strategii w tej sprawie. Tymczasem za rok rozpoczyna się polska prezydencja w Unii Europejskiej, a następnie Euro 2012. To niebywała okazja do takich działań promocyjnych, które byłyby elementem obliczonej na dziesięciolecia strategii promocyjnej. Dziś każdy resort działa niezależnie: gospodarki, sportu i turystyki, kultury, do tego samorządy, PAIZ, POT. Razem wydają na to 300 mln złotych rocznie. To niezbyt dużo, że przy dobrej koordynacji efektywność tej kwoty mogłaby być większa. Polska musi skuteczniej promować swoje osiągnięcia. Budowa wizerunku nowoczesnego, dynamicznego kraju ułatwi polskim przedsiębiorcom ekspansję na zagraniczne rynki. Uważamy, że koordynacja przez Prezydenta prac nad przygotowaniem spójnej, efektywnej strategii promocji Polski i polskiej gospodarki stworzyłaby możliwość wykorzystania szans, które przed nami stoją.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

Źródło: PKPP Lewiatan

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...