Biznes krytykuje projekt ustawy o lobbingu

Kongres Przedsiębiorczości, będący platformą współpracy największych organizacji biznesowych, negatywnie ocenia przedłożone do konsultacji założenia projektu ustawy o lobbingu, którego celem jest ustalenie nowych zasad i warunków prowadzenia działalności lobbingowej w Polsce.

Przyjęto w nim błędne założenia i metody ich realizacji, np. brak zasad proporcjonalności w ustalaniu uprawnień lobbystów do obowiązków, które proponuje się na nich nałożyć oraz w kwestii stosowania nadzoru nad ich działalnością.

Zdaniem środowiska przedsiębiorców projekt zawiera wiele wad. Podział na poszczególne grupy lobbystów nie jest jasny i budzi zastrzeżenia natury interpretacyjnej oraz prawnej. Definicja działalności lobbingowej jest niepełna, ponieważ nie rozstrzyga, do której grupy zakwalifikowani zostali tzw. partnerzy społeczni i czy w ogóle będą podlegać pod projektowaną regulację. Nie zniknie szara strefa ani tzw. dziki lobbing.

Polecamy: Kadry.wieszjak.pl

Wątpliwości budzi zróżnicowanie uprawnień i obowiązków lobbystów w zależności od tego do jakiej kategorii zostaną zaliczeni - zawodowych lub niezawodowych. Takie zróżnicowanie może być niezgodne z Konstytucją i innymi przepisami prawa, także dlatego, że ograniczy dostęp do informacji publicznej, możliwości wypowiadania się w sprawach własnych, bądź podmiotów zrzeszonych.

Zdaniem Kongresu Przedsiębiorczości przepisy ograniczające udział obywateli, organizacji społecznych w procesie stanowienia prawa naruszają art. 61 i 63 Konstytucji, które uprawniają każdego do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Po wejściu w życie proponowanych regulacji konsultacje społeczne zamiast stać się podstawowym narzędziem poprawy jakości stanowionego prawa zostaną zmarginalizowane.

Skandaliczny jest pomysł, aby lobbyści niezawodowi mogli przedstawiać organowi lobbowanemu swoje stanowisko, ale ten nie miałby obowiązku się do niego ustosunkować. Takie rozwiązanie nie sprzyjałoby ani jawności, ani transparentności procesu stanowienia prawa. Autorzy projektu ustawy o lobbingu nie wzięli także pod uwagę dobrych doświadczeń w tym zakresie z innych krajów.

W związku z powyższym Kongres Przedsiębiorczości uważa, iż nie należy pracować nad nową regulacją w zakresie lobbingu. Trzeba również uchylić obecnie obowiązującą ustawę o działalności lobbingowej jako niesprawdzoną i nieskuteczną w praktyce. Organizacje przedsiębiorców rekomendują za to podjęcie prac nad reformą systemu stanowienia prawa, którego integralną częścią będzie właśnie działalność lobbingowa.

Przy tej reformie należy położyć duży akcent na otwarte i powszechne konsultacje społeczne, których częścią będą stosowne regulacje odnoszące się do działalności lobbingowej. Zdaniem Kongresu Przedsiębiorczości tylko kompleksowa reforma systemu stanowienia prawa może przynieść pożądane efekty w postaci: zwiększenia jawności, transparentności procesu stanowienia prawa, zmniejszenia patologii w tym obszarze oraz poprawy jakości prawa. 

Kongres Przedsiębiorczości

Polecamy: Finanse i rozwój Wieszjak.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...