Wzrost aktywności biznesowej w strefie euro

Jan Mazurek
www.moneymarket.pl
rozwiń więcej
Strefa euro odnotowała w marcu br. najszybszy, od sierpnia 2007 roku. Wzrost aktywności biznesowej, generowany głównie przez sektor wytwórczy. Poprawiała się również sytuacja w usługach.

Marcowy odczyt wskaźnika aktywności gospodarczej Markit Eurozone Composite Output PMI wyniósł 55,9 pkt., co oznacza wzrost o 2,2 pkt. wobec lutego. Był to już ósmy z kolei miesiąc wzrostów tego wskaźnika. W marcu wzrost przybrał na sile, zarówno w sektorze wytwórczym, jak również usługowym, co świadczy, że europejskie firmy umiejętnie wykorzystały odreagowanie w ogólnej sytuacji ekonomicznej. Nie mała w tym zasługa eksportu, któremu sprzyjało słabnące euro.

Indeks PMI, dotyczący sektora wytwórczego Eurolandu osiągnął w marcu 40-miesięczne maksimum, będąc wspomaganym przez najsilniejszy od czerwca 2006 roku wzrost aktywności w sektorze produkcji, dla której PMI osiągnął 56,6 pkt., wobec 54,2 pkt. w lutym. W sektorze usługowym aktywność biznesowa była najwyższa od listopada 2007 roku, w marcu nastąpił wzrost PMI z 51,8 pkt. do 54,1 pkt. Średnia wartość Markit Eurozone Composite Output PMI za I kwartał 2010 roku była najwyższa od III kwartału 2007 roku.

Po raz pierwszy od grudnia 2007 roku poprawę aktywności odnotowano jednocześnie w czterech największych gospodarkach Eurolandu.
Niemcy odnotowały najwyższe tempo wzrostu aktywności gospodarczej ze wszystkich krajów Strefy Euro. Germany Services Business Activity Index wzrósł z 51,9 pkt. w lutym do 54,9 pkt. w marcu, natomiast Germany Manufacturing PMI zwyżkował odpowiednio z 57,2 pkt. do 60,2 pkt. W efekcie, Germany Composite Output Index, stanowiący wypadkową indeksu dotyczącego sektora wytwórczego oraz usług, odnotował w tym czasie wzrost o 3 punkty i osiągnął wartość 58,7 pkt.

Poprawił się również ogólny wskaźnik aktywności gospodarczej dla Francji, lecz znacznie mniej niż w Niemczech, bo o 0,2 pkt., osiągając poziom 55,8 pkt., a to dzięki wzrostowi w sektorze wytwórczym. Pogorszyła się natomiast Francuzom sytuacja w usługach, France Services Activity Index osiągnął 6-miesięczne minimum. Czyżby ojczyzna najznakomitszych win miała również dołączyć do krajów z problemami?

Poprawiła się natomiast aktywność we włoskim sektorze usług, w ubiegłym miesiącu miał miejsce najszybszy od października 2007 roku wzrost odpowiadającego jej wskaźnika. Poprawę odnotowano również w sektorze wytwórczym. W marcu wzrastała również aktywność w sektorze produkcyjnym Hiszpanii, a odpowiadający jej wskaźnik PMI zwyżkował z 47,1 pkt. do 51,3 pkt. Wzrósł również indeks aktywności w sektorze wytwórczym, osiągając najwyższą wartość od sierpnia 2007 roku (51,8 pkt.). Osiągnięcie wartości powyżej 50 pkt., może oznaczać wejście w fazę wzrostu.

Jak widać, Strefa Euro powoli idzie do przodu. Będzie to trudny rok, bowiem kilku maruderów, w szczególności Grecja i Irlandia, poważnie spowalnia tempo. Oby tylko ich grono nie powiększyło się, gdyż lokomotywy, z których każda ciągnie z inną siłą mogą nie dać rady.

Polecamy: Inwestycje.wieszjak.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...