Podczas konferencji przedstawiciele środowiska naukowego uznali, że KNF jest niezależnym organem administracji publicznej, jednakże nie jest organem administracji rządowej. Według uczestników konferencji, za powyższym stwierdzeniem przemawiają następujące przesłanki:
- Apolityczny charakter nadzoru finansowego;
- Kadencyjność przewodniczącego KNF i możliwość jego wcześniejszego odwołania tylko
- w ściśle określonych w ustawie przypadkach;
- Brak wskazania zakresu właściwości KNF w ustawie o działach administracji rządowej;
- Formalny charakter nadzoru nad KNF ze strony Prezesa Rady Ministrów (brak władczych
- instrumentów ingerowania w pracę KNF);
- Skład KNF – udział w pracach Komisji osób, które co do zasady nie mogą podlegać
- Prezesowi Rady Ministrów, ze względu na swoją konstytucyjną niezależność
- (przedstawiciel NBP i Prezydenta RP);
- Powoływanie zastępców przewodniczącego KNF jedynie na wniosek przewodniczącego
- KNF;
- Finansowanie nadzoru z obowiązkowych opłat podmiotów nadzorowanych, a nie z
- podatków;
- Świadoma decyzja ustawodawcy, który określając charakter KNF jako organu w ustawie
- o nadzorze nad rynkiem finansowym, nie uŜył słowa "rządowy" (w przypadku
- poprzedniczek KNF, czyli KPWiG i KNUiFE ich "rządowy" charakter był jednoznacznie
- wskazany).
Patronat nad konferencją objęło wydawnictwo Wolters Kluwer, zaś patronami medialnymi przedsięwzięcia byli „Dziennik Gazeta Prawna” oraz portal finansowy Forsal.pl.
UKNF/IN
Zobacz także: Inwestycje.wieszjak.pl