Marketing lokalny. Jak wypromować małą lub średnią firmę online?

Marketing lokalny / ShutterStock
Właściciele małych i średnich biznesów zastanawiają się, jak docierać do klientów w okolicy i wyróżnić się na tle konkurencji. Ogromne możliwości daje dziś Internet. Sama obecność w sieci jednak nie wystarczy. Trzeba na bieżąco prowadzić aktywne działania. Jak promować firmę na mapie lokalnego biznesu i dlaczego warto to robić? Jakie są sposoby na zdobycie rozpoznawalności i zwiększenie sprzedaży?
rozwiń >

Jak promować firmę na lokalnym rynku?

- Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak promować swoją firmę i docierać do klientów w najbliższej okolicy. Niezliczone możliwości daje dzisiaj aktywność w Internecie. Jak się okazuje, prawie 50% zapytań w wyszukiwarce Google stanowią zapytania lokalne. Dlatego szczególnie ważna powinna być promocja na lokalnym rynku. Należy zadbać m.in. o SEO lokalne, a więc zestaw działań optymalizacyjnych, których celem jest zbudowanie wysokiej pozycji strony internetowej w wyszukiwarce na zapytania związane z konkretną miejscowością  – mówi Katarzyna Kurdyś, Product Manager Marketingu Lokalnego w WeNet.

Obecność w sieci to podstawa i szansa na rozwój przedsiębiorstwa. 96% użytkowników szukających konkretnej firmy, produktu lub usługi zaczyna od Google. Każdy właściciel firmy powinien więc zadbać o to, aby potencjalni klienci mogli znaleźć informacje o jego ofercie. Informacje te powinny być rzetelne i na bieżąco aktualizowane. Ponadto należy wzbudzać zaufanie w oczach odbiorców i budować z nimi długotrwałe relacje oraz dbać o dobry wizerunek marki.

Aby rozwijać swój biznes, nie wystarczy jednak tylko być w sieci. Trzeba jeszcze dobrze się prezentować i dążyć do zdobycia rozpoznawalności na lokalnym rynku. Warto mieć na uwadze, że promocja firmy na mapie lokalnego biznesu składa się z szeregu działań, które wzajemnie się uzupełniają. Jeden element wpływa na kolejny i dopiero połączenie wszystkich pozwala zbudować mocną pozycję w Internecie i docierać do klientów w okolicy.

Ważne jest, aby:

  • budować swoją widoczność w sieci,
  • wzmacniać wizerunek i rozpoznawalność,
  • dbać o pozytywne opinie swoich klientów,
  • budować pozycję eksperta,
  • docierać do nowych osób,
  • angażować odbiorców i budować długotrwałe relacje,
  • pozyskiwać kontakty

Wszystkie te elementy mają duży wpływ na zwiększanie sprzedaży produktów i usług.

Jak to wszystko osiągnąć? Pomogą w tym różne narzędzia i odpowiednio zaplanowane działania.

Wizytówka w Google Moja Firma

Jednym z pierwszych kroków do promowania działalności w sieci powinno być założenie wizytówki w Google Moja Firma. Warto ją wykorzystać, aby zwiększać widoczność na lokalne zapytania w wyszukiwarce i mapach Google.

Czym właściwie jest wizytówka Google Moja Firma  (ang. Google My Business, skrót GMB)? Jest to wyjątkowo pomocne narzędzie. Pozwala pokazać informacje o danej firmie, jej produktach i usługach – dane dostępne są od razu w wyszukiwarce oraz na mapach Google. To bardzo ważne, gdyż dzisiejsi konsumenci chcą jak najszybciej dotrzeć do informacji, których szukają. Dzięki wizytówce GMB klient może już z pozycji wyników wyszukiwania szybko sprawdzić np. numer telefonu, godziny otwarcia, a nawet zapoznać się z opiniami o danym przedsiębiorstwie.

Wizytówka Google Moja Firma przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim:

  • zwiększa widoczność w wyszukiwarce i mapach Google,
  • wspiera pozycjonowanie firmy na zapytania lokalne,
  • buduje pozytywny wizerunek firmy
  • ułatwia dotarcie do nowych klientów.

Wizerunek to pierwsze wrażenie przekazane przy pomocy zdjęć oraz opinii - wystarczy tylko jedna negatywna opinia, aby stracić co 4-tego potencjalnego Klienta. Firmy ze zweryfikowaną wizytówką w Google są dwa razy częściej uznawane przez Internautów za godne zaufania. Zdecydowana większość konsumentów zanim wybierze i zadzwoni - sprawdza opinie i polecenia.

Dzięki wizytówce GMB można zdobywać zaufanie wśród odbiorców oferty i budować pozytywny wizerunek. Wizytówka pozwala klientom dodawać opinie o firmie. Jest to przydatna funkcja, ponieważ prawie 90% konsumentów przed wyborem usług lokalnych szuka recenzji w Internecie. Pozytywne opinie od zadowolonych klientów zdecydowanie wzmacniają zaufanie i są potwierdzeniem, że dana oferta jest wartościowa. Pomagają zyskać uznanie wśród społeczności i wyprzedzić konkurencję.

Samo posiadanie wizytówki Google Moja Firma jednak nie wystarczy. Powinna ona być jeszcze na bieżąco aktualizowana. Panel Google Moja Firma daje szereg możliwości komunikacji z Klientem i przekazywania najnowszych informacji przy wykorzystaniu wpisów, ofert, wydarzeń, czatów, bezpośredniego odpowiadania na opinie. Forma prezentacji oferty jest dostosowana do specyfiki biznesu: dla restauracji - menu, dla firm usługowych - opis usług, dla sklepów - prezentacje produktów. Prawidłowo wypełniona, systematycznie wzbogacana o nowe treści wizytówka aktywnie wspiera działania z zakresu SEO, czyli pozycjonowania strony internetowej firmy na lokalnym rynku.

Prezentacja w wartościowym katalogu firm

Następnym ważnym elementem promocji firmy w sieci jest obecność w katalogach firm. Internetowe wizytówki informują o danej działalności oraz promują markę. Pomagają wzmacniać wizerunek i rozpoznawalność na rynku lokalnym oraz są źródłem pozyskiwania nowych klientów.

Katalogi firm to serwisy internetowe, w których prezentowane są firmowe wizytówki. Nazywane są wizytówkami NAP (z ang. Name, Address, Phone, czyli nazwa firmy, adres i numer telefonu). Klasyczny wpis w katalogu zawiera podstawowe informacje o działalności, takie jak nazwa i dane kontaktowe (numer telefonu, adres e-mail, adres siedziby), ale także linki do strony WWW i profili w Social Mediach.

To jednak nie wszystko. W profesjonalnych katalogach można publikować interaktywne prezentacje z obszernym opisem firmy, jej produktów czy usług, wzbogacone o zdjęcia, filmy i artykuły. Widoczna może być też mapa pokazująca dokładną lokalizację siedziby. Można umieścić tam również słowa kluczowe, które pozwolą internautom łatwiej odnaleźć firmę. Co więcej, klienci po dokonaniu zakupu lub skorzystaniu z usługi mogą wyrazić swoje zdanie poprzez wystawienie oceny i napisanie opinii.

Nawet niewielkie przedsiębiorstwo dzięki katalogom firm może zostać zauważone. Interaktywne wizytówki znacznie poprawiają widoczność danej marki w Internecie. Dzięki nim można zyskać tzw. linki zewnętrzne, wspierające działania SEO, których celem jest zwiększenie widoczności danej strony WWW w Google.

Warto więc mieć wizytówkę w katalogach firm, jednak ważne jest, aby były to wartościowe katalogi, które istnieją na rynku od lat, mają rozbudowaną bazę kontaktów i oferują wiele możliwości. Tylko sprawdzone i godne zaufania adresy są dobrze odbierane przez algorytmy wyszukiwarek.

Kampanie wizerunkowe

Im częściej internauci widzą logo danej firmy, tym lepiej ją zapamiętają. Dzięki temu można wzbudzać zaufanie i skracać dystans pomiędzy marką a potencjalnym klientem. W celu budowania świadomości marki, wzmacniania jej rozpoznawalności i utrwalania jej wizerunku w wyobraźni odbiorców, warto wykorzystywać reklamy banerowe. Reklama banerowa to grafika, która wyświetla się na stronie internetowej. Po kliknięciu przekierowuje użytkownika na stronę główną firmy lub oferty. Generuje więc dodatkowy ruch na witrynę.

Co ważne, banery internetowe można kierować do konkretnej grupy docelowej, która jest zainteresowana ofertą. Można więc zawężać grono odbiorców i w ten sposób zwiększać skuteczność.

Content Marketing

Przedsiębiorcy, którzy chcą zbudować pozycję eksperta w swojej branży i docierać do klientów powinni wykorzystywać w swojej strategii Content Marketing, czyli marketing treści. Chodzi tutaj o regularne tworzenie i dystrybucję atrakcyjnych i wartościowych tekstów, które przyciągną odbiorców. Content Marketing jest sposobem na zwiększenie widoczności biznesu w sieci.

Merytoryczne i interesujące artykuły publikowane na firmowym blogu lub na zewnętrznych portalach, ale też grafiki czy filmy wideo, które opisują daną działalność, sprawiają, że internauci są bardziej skłonni zaufać firmie i postrzegają ją jako specjalistę w danej dziedzinie. Teksty poradnikowe dostarczają wiedzę odbiorcom oferty, którzy szukają w sieci informacji. Dzięki temu firma zyskuje nowych klientów i zapewnia sobie silną pozycję w Internecie.

Promocja w Social Mediach

Kolejnym miejscem, w którym warto promować swoją firmę i budować wizerunek są media społecznościowe. Nie bez powodu marki chętnie wykorzystują je do promocji swoich produktów czy usług. Coraz więcej ludzi szuka ich bowiem właśnie na Facebooku, Instagramie czy YouTubie. Za pośrednictwem Social Mediów można więc docierać do coraz szerszego grona odbiorców, prowadzić z nimi komunikację i zdobywać ich zaufanie.

Warto mieć na uwadze, że serwisy społecznościowe to dla klientów kolejna idealna przestrzeń do dzielenia się opiniami. Użytkownicy, widząc rekomendacje innych osób, szybciej przekonują się do oferty. Poza tym dzięki regularnej publikacji ciekawych, przyciągających uwagę treści na firmowych profilach można też zbudować zaangażowaną społeczność i nawiązywać trwałe relacje z obecnymi klientami.

Platformy marketplace

Sprzedaż produktów i usług może odbywać się za pomocą wielu kanałów, np. platform produktowych i usługowych. Im więcej kanałów sprzedaży, tym więcej też potencjalnych klientów firmy, a więc także większy zysk.

Platformy marketplace to pewnego rodzaju internetowy rynek, na którym można wystawiać swoje oferty i sprzedawać towary. Mogą być dodatkowym źródłem kontaktów do osób zainteresowanych kupnem, usługami i współpracą z daną firmą. Marketplace daje przedsiębiorcom możliwość dotarcia do użytkowników, którzy jeszcze nie znają ich marki i produktów.

Platformy marketplace to idealny sposób na rozszerzenie działalności w przypadku e-sklepów, które w ten sposób mogą zyskać dużą liczbę potencjalnych klientów. Dzięki platformom tego typu można także zwiększyć rozpoznawalność marki i budować jej wizerunek.

Brak konieczności inwestowania w stworzenie strony internetowej ze sklepem sprawia, że jest to świetne rozwiązanie nawet dla przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność sprzedażową w sieci.

Źródło: WeNet

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...