Katarzyna Życińska: PR to nie propaganda [PODCAST]

Szymon Glonek
rozwiń więcej
public relations / ShutterStock
Z czego wynikają problemy z wizerunkiem branży PR w Polsce? Czym faktycznie zajmują się jej przedstawiciele i jakimi zasadami kierują się w codziennej pracy? Jaką wartość PR wnosi do biznesu?

W listopadzie 2021 ukazał się raport Związku Firm Public Relations pt. "PR to nie propaganda". Zgodnie z nim, w okresie od września 2020 roku do sierpnia roku 2021, w prasie drukowanej oraz Internecie (w tym w mediach społecznościowych) pojawiło się ponad dziewięć tysięcy publikacji, w których fraza "czarny PR" występuje jako synonim dyskredytacji, manipulacji, propagandy czy dezinformacji.

Z czego wynikają te problemy z wizerunkiem branży PR w Polsce? Czym faktycznie zajmują się jej przedstawiciele i jakimi zasadami kierują się w codziennej pracy? Jaką wartość PR wnosi do biznesu?

Te kwestie, w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) wyjaśnia Katarzyna Życińska, wiceprezes ZFPR i CEO agencji 38Content Communication.

Zapraszamy do wysłuchania najnowszego odcinka "DGPtalk: Obiektywnie o biznesie". Partnerem podcastu jest aplikacja upday.

Pobierz aplikację upday z Google Play lub App Store!

Jakie rolę dla właściciela firmy może pełnić PR?

Jeżeli ktoś tworzy biznes, to tworzy relację ze swoimi pracownikami, więc mówimy tu o wszelkich działaniach z zakresu employer branding. Mówimy także o działaniach związanych z komunikacją wewnętrzną, ponieważ przez cały czas musimy rzetelnie i mądrze współpracować z naszymi pracownikami.

To nie jest żadna sztuczka. To pokazywanie, w bardzo szerokich spektrach, przestrzeni, gdzie jesteśmy w stanie nawiązać dialog. Zadajemy pytania: jakim szefem jesteś? Co chcesz dać swojej organizacji i swoim pracownikom? Co chcesz powiedzieć o produkcie, który wytwarzasz?

Dopiero potem przechodzimy do aspektu reputacji produktu, który się tworzy. PR to rzetelne informowanie o tym, co jako prezes czy dyrektor, tworzysz wokół siebie – wyjaśnia Katarzyna Życińska.

Jak ocenia Pani angażowanie się polityków w działania branży PR?

Przepływ polityków do działań PR-owych to nie jest wątek, który się dobrze zakończył. Zabrakło tam etyki.

Być może to właśnie popularność słowa "PR" i samej branży skusiła paru polityków do zafunkcjonowania w niej. Jednak nie zostało to poparte zrozumieniem charakteru i rzetelności pracy PR-owca. Zasady naszej pracy zostały spłaszczone.

Ze swojej strony, chciałabym wyrazić gigantyczną negację, bo uważam, że to nie powinno mieć miejsca. Aczkolwiek, nie ukrywajmy, że na całym świecie politycy zasilają branżę PR. Jednak w Polsce zabrakło chyba zrozumienia kim jesteśmy, jak pracujemy i co jest ważne dla tej branży – mówi Życińska.

Jakimi zasadami kieruje się branża PR?

Punkt pierwszy określiłabym jako: PR komunikuje tylko prawdziwe informacje. Aby dochować szczególnej rzetelności, staranności i uczciwości, każdy pracownik branży PR jest zobowiązany do sprawdzenia wszelkich faktów i kontekstów, aby uniknąć manipulacji i zniekształceń. To jest niezwykle ważne.

Po drugie, PR w żadnym wypadku nie może służyć dezinformacji. Nie pozwalamy na to i tak nie działamy. To są najważniejsze kwestie, o których każdy pracownik branży wie – podkreśla Katarzyna Życińska.

Katarzyna Życińska – wiceprezes Związku Firm Public Relations i CEO agencji 38Content Communication.

Moja firma
10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy
04 wrz 2024

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową
04 wrz 2024

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd
03 wrz 2024

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co
28 sie 2024

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań
27 sie 2024

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?
26 sie 2024

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online
26 sie 2024

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?
22 sie 2024

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć
21 sie 2024

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

120 tys. zł dla rolników jeszcze tylko do 22 sierpnia
20 sie 2024

Właściciele małych gospodarstw, którzy prowadzą produkcję ekologiczną lub planują wprowadzanie żywności na rynek w ramach krótkich łańcuchów dostaw, jeszcze do 22 sierpnia mogą ubiegać się o wsparcie nawet 120 tys. zł. Pomoc pochodzi z interwencji „Rozwój małych gospodarstw” Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027.

pokaż więcej
Proszę czekać...