Sektor usług i mody poprawia swoje wyniki finansowe

Majowe obroty osiągnięte przez najemców w lokalach w galeriach handlowych były najwyższe od początku bieżącego roku / fot. Shutterstock
Majowe obroty osiągnięte przez najemców w lokalach w galeriach handlowych były najwyższe od początku bieżącego roku - wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych. Zakupowy boom odnotowały w maju br. firmy prowadzące działalność w kategoriach moda, usługi i gospodarstwo domowe.

Moda i uroda odrabiają straty

"Niezależnie od tego, że nie wszystkie branże mogły w pełni prowadzić działalność od początku maja, według najnowszych danych Polskiej Rady Centrów Handlowych majowe obroty osiągnięte przez najemców w lokalach w galeriach handlowych były najwyższe od początku bieżącego roku" - przekazała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH).

Jak dodano, zgromadzone przez PRCH dane na temat obrotów, "pokazują wyraźne" odbicie wskaźnika PRCH Turnover Index, które nastąpiło w maju – zaraz po zniesieniu drugiego w tym roku lockdownu trwającego ponad sześć tygodni.

Z danych PRCH wynika, że zakupowy boom odnotowały w maju br. firmy prowadzące działalność w kategoriach moda, usługi i gospodarstwo domowe, osiągając wyniki nieco lepsze niż w 2019 roku. Zaznaczono, że dane dotyczą jedynie zakupów w stacjonarnej formie i nie uwzględniają onlinowych transakcji sklepów.

W najgorszej sytuacji znalazły się przedsiębiorstwa gastronomiczne i rozrywkowe, które nie mogły wznowić swojej działalności w pełnym wymiarze z początkiem maja.

Obniżenie czynszów w galeriach handlowych

PRCH odniosło się także do podpisanej przez prezydenta 30 czerwca nowelizacji ustawy covidowej, która obniża wysokość czynszów o 80 proc. w sytuacji potencjalnych przyszłych lockdownów, jak również o 50 proc. w okresie trzech miesięcy po zamknięciu. PRCH podkreśla, że "ustawowe obniżki czynszów dotyczą wszystkich najemców i mają być sfinansowane przez właścicieli oraz zarządców galerii; ustawa nie uwzględnia faktycznych wyników sprzedaży i kondycji finansowej poszczególnych firm".

"Przygotowane przez nas zestawienie obrotów pokazuje, jak bardzo zróżnicowane wyniki wypracowują najemcy z poszczególnych kategorii zakupowych. Tymczasem znowelizowane ustawodawstwo covidowe przyznaje wsparcie każdemu najemcy, bez analizy jego sytuacji finansowej" - tłumaczy dyrektor zarządzający PRCH Krzysztof Poznański.

Analiza wyników obrotów pod kątem wielkości nieruchomości handlowych wskazuje na stopniowe niwelowanie różnic pomiędzy rezultatami obiektów poszczególnych rozmiarów. W najlepszej sytuacji znalazły się obiekty o średniej wielkości (102 proc. obrotów z maja 2019 r.) i duże galerie (100 proc.). Nieco niższe poziomy obrotów osiągnęły małe centra (98 proc.) i bardzo duże nieruchomości (89 proc.).

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...