Partner w biznesie według polskich przedsiębiorców: rzetelny i wiarygodny

Polscy przedsiębiorcy, wybierając partnera biznesowego, kierują się przede wszystkim wiedzą o jego płynności finansowej i satysfakcją z wcześniejszych kontaktów z firmą – wynika z badania przeprowadzonego przez program Rzetelna Firma. Z kolei głównym źródłem wiedzy o wiarygodności potencjalnego kontrahenta są opinie innych przedsiębiorców i znajomych, dane zewnętrznych, wyspecjalizowanych w ich dostarczeniu podmiotów oraz posiadane przez niego referencje. Aż co dziesiąty przedsiębiorca nie dokonuje weryfikacji swojego przyszłego partnera w interesach.

Dla przedsiębiorców uczestniczących w programie Rzetelna Firma najważniejszym kryterium, które decyduje o nawiązaniu współpracy z konkretną firmą, jest jej płynność finansowa. Tak wskazało

27 proc. uczestników badania „Rzetelność polskich przedsiębiorstw 2011 - trendy i bariery”. Istotne są również osobiste doświadczenia przedsiębiorcy. Aż 26 proc. badanych uznało, że na wybór kontrahenta duży wpływ ma satysfakcja z wcześniejszych kontaktów.

Czym kierują się polscy przedsiębiorcy przy wyborze partnera biznesowego

Źródło: Badanie „Rzetelność polskich przedsiębiorstw 2011 - trendy i bariery” dla Rzetelnej Firmy


Według polskich przedsiębiorców równie ważna jest opinia rynkowa o firmie. Niemal jedna czwarta badanych przyznała, że dobiera partnerów w biznesie na podstawie rekomendacji innych przedsiębiorców lub swoich znajomych. Przejrzystość oferty oraz doświadczenie firmy stanowi wymierne kryterium tylko dla niewielu badanych przedsiębiorców.


„Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez program Rzetelna Firma przedsiębiorcy dokonując wyboru partnera biznesowego biorą pod uwagę nie tylko kwestie czysto finansowe, ale również pozapłatnicze elementy rzetelności. Połowa z nich uwzględnia doświadczenie, czy to swoje, czy innych podmiotów gospodarczych, oraz ich rekomendacje.” - mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.  


Jednocześnie uczestnicy programu Rzetelna Firma wskazali na źródła, z jakich czerpią wiedzę na temat potencjalnych partnerów biznesowych.  Aż 42 proc. badanych zasięga opinii innych przedsiębiorców, lub też znajomych, którzy mieli do czynienia z daną firmą.

Jak przedsiębiorcy weryfikują rzetelność potencjalnego partnera biznesowego

Źródło: Źródło: Badanie „Rzetelność polskich przedsiębiorstw 2011 - trendy i bariery” dla Rzetelnej Firmy

Prawie jedna trzecia ankietowanych przedsiębiorców, celem weryfikacji rzetelności ewentualnego kontrahenta, korzysta z usług powołanych do tego instytucji, takich jak biura informacji gospodarczej czy wywiadownie. 12 procent podejmuje decyzje na podstawie referencji i zaświadczeń zdobytych przez przedsiębiorstwo. Z kolei co dziesiąty ankietowany przedsiębiorca nie weryfikuje rzetelności potencjalnego partnera biznesowego.


„Wybór partnera biznesowego nie może być dziełem przypadku. Z badania wynika, że osoby prowadzące działalność gospodarczą w pierwszej kolejności zasięgają opinii innych podmiotów gospodarczych a następnie pozyskują informacje z wyspecjalizowanych instytucji, takich jak biura informacji gospodarczej czy wywiadownie. Wykorzystanie do weryfikacji swoich kontrahentów szeregu narzędzi dostępnych na rynku wydatnie zwiększa bezpieczeństwo prowadzonej działalności gospodarczej.” - przekonuje Waldemar Sokołowski. „Niepokojącym zjawiskiem, które wykazało badanie, jest wysoka liczba podmiotów, która nie przeprowadza weryfikacji swoich partnerów biznesowych. To oznacza, że nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z konsekwencji natrafienia na nierzetelnego kontrahenta.” - podkreśla Waldemar Sokołowski.


Z badania „Rzetelność polskich przedsiębiorstw 2011 - trendy i bariery” wynika, że:

 - przy wyborze partnera biznesowego przedsiębiorcy kierują się głównie jego rzetelnością finansową i reputacją rynkową;

- rzetelność potencjalnego kontrahenta weryfikowana jest przez przedsiębiorców przede wszystkim na podstawie opinii innych podmiotów gospodarczych i znajomych oraz  w świetle danych dostarczonych przez powołane do tego instytucje;

- co dziesiąty przedsiębiorca nie weryfikuje rzetelności potencjalnego partnera biznesowego.


Badanie „Rzetelność polskich przedsiębiorstw 2011 - trendy i bariery” zostało przeprowadzone w listopadzie 2011 na reprezentatywnej grupie 1009 przedsiębiorstw, które uczestniczą w programie Rzetelna Firma.

 

O Rzetelnej Firmie

Rzetelna Firma to program, który promuje uczciwość płatniczą oraz stosowanie wysokich standardów etycznych i dobrych praktyk w działalności gospodarczej. Podstawowym warunkiem kwalifikującym firmę do udziału w programie jest jej weryfikacja w Krajowym Rejestrze Długów i sprawdzenie, czy nie figuruje w nim jako dłużnik. Dzięki temu wiadomo, że jest ona solidnym płatnikiem i co za tym idzie pewnym partnerem w biznesie. Przedsiębiorca posługujący się tytułem Rzetelnej Firmy buduje pozytywny wizerunek swojej firmy i w prowadzeniu biznesu kieruje się zasadami Kodeksu Etycznego Rzetelnych Firm. Program Rzetelnej Firmy jest prowadzony pod patronatem Krajowego Rejestru Długów.

 

Moja firma
Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?
16 maja 2024

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument
16 maja 2024

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

Czy własny bank pozytywnych zasobów pomaga w pracy?
14 maja 2024

Praca często generuje stres, a z nim każdy radzi sobie na swój sposób. Niejednokrotnie jest to spadek zaangażowania czy motywacji do pracy. Czym jest PsyCap? Zagadnienie analizowały badaczki Uniwersytetu SWPS.

Nowa wersja GPT-4o dostępna dla wszystkich. Asystent głosowy + rozpoznawanie i nazywanie emocji na podstawie obserwacji twarzy przez kamerę
14 maja 2024

W poniedziałek pokazano nową wersję ChataGPT - GPT-4o. Google raczej nie spadnie z tronu lidera wyszukiwarek ale nowe rozwiązania od Open AI mogą zrewolucjonizować nasze życie. Podróże bez znajomości języka będą jeszcze łatwiejsze, ale coś dla siebie dostaną też duże marki. Nowy ChatGPT będzie mógł odczytywać nasze emocje “na żywo”, a to dla reklamodawców może być wiedza bezcenna. 

Czy wkrótce już nie będzie nas stać na czekoladę?
13 maja 2024

Cena tony kakao w połowie kwietnia wynosiła na giełdach ponad 11 tys. dolarów. Eksperci są zdania, że to nie jest koniec podwyżek. Czy wkrótce nie będziemy mogli sobie pozwolić na czekoladę? 

Urlop od płacenia składek ZUS dla mikroprzedsiębiorców. Nowe rozwiązania coraz bliżej?
10 maja 2024

Sejm uchwalił ustawę o tzw. wakacjach składkowych. Nowe przepisy są skierowane do mikroprzedsiębiorców, wpisanych do CEIDG, którzy ubezpieczają do 10 osób, a ich roczny obrót nie przekracza 2 mln euro. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Jest decyzja Rady Polityki Pieniężnej w sprawie stóp procentowych. Ile wynoszą?
09 maja 2024

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dn. 8-9 maja 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie, referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie bank centralny.

Polacy już nie oglądają telewizji?
09 maja 2024

Polacy coraz rzadziej oglądają telewizję, a coraz częściej wybierają platformy streamingowe. Według ekspertów to te oferujące treści sportowe będą wybierane najczęściej. 

Co to jest sztuka cyfrowa i dlaczego warto w nią inwestować
09 maja 2024

– Dzięki łączeniu sztuki i nowych technologii możemy dziś pokazać w każdym miejscu na Ziemi wybitnych polskich artystów i nasz wyjątkowy kraj. To również absolutny strzał w dziesiątkę dla branży inwestycyjnej! – mówi Tomasz Jaworski, promotor Polski na świecie, mecenas sztuki, kolekcjoner, Prezes grupy innowacyjnych projektów SMARTVerum.

Brak chętnych do pracy. Restaurator oferuje prawie 1300 zł za pomoc w znalezieniu kelnera
08 maja 2024

Sezon letni jeszcze się nie rozpoczął, a w branży gastronomicznej i hotelowej już, tak jak co roku, brakuje pracowników. Właściciel bistro w Aoście na północy Włoch oferuje bon wartości 300 euro osobie, która pomoże mu znaleźć kelnera. 

pokaż więcej
Proszę czekać...