Jak zabezpieczyć się przed niewypłacalnością kontrahentów

Ostrowska-Graczyk Elwira
rozwiń więcej
inforCMS
Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wieloma ryzykami. Jednym z najczęściej występujących w obrocie handlowym jest niewypłacalność dłużnika. Warto pomyśleć o tym wcześniej i zabezpieczyć się przed nierzetelnym partnerem handlowym.

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej regulują swoje zobowiązania z wykorzystaniem kredytu z odroczonym terminem płatności. Oznacza to, że przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą sam udziela kredytu kupieckiego dłużnikowi. Przeprowadzana w ten sposób wymiana handlowa jest coraz powszechniejsza. Skala tego typu płatności jest ogromna, bo tzw. kredyt kupiecki stosuje w swojej strategii sprzedażowej ponad 80 proc. firm, a jedynie nieliczne prowadzą rozliczenia w gotówce.

Wynika to z faktu, że jest to dla nabywców rozwiązanie tańsze niż np. kredyt bankowy. Niestety, dostawcy muszą liczyć się także z ryzykiem nieuregulowania w terminie należności czy nawet całkowitego zaprzestania ich spłaty przez nabywców. Zjawisko to jest tym bardziej niekorzystne, że brak spłaty należności dostawcy często powoduje brak możliwości spłaty jego zobowiązań wobec innych dostawców, co w konsekwencji doprowadza do zatorów płatniczych na szerszą skalę.

Większość firm ma problem z zatorami płatniczymi

Według statystyk, kłopoty z zatorami płatniczymi ma ponad 70 proc. przedsiębiorców. Dlatego doskonałym rozwiązaniem może być ubezpieczenie kredytu kupieckiego, które uchroni przedsiębiorstwo nie tylko przed utratą płynności finansowej, ale również przed bankructwem.

Ubezpieczenie kredytu kupieckiego ma znaczenie w odniesieniu do przedsiębiorstw średnich i małych, dlatego firmy ubezpieczeniowe - chcąc umożliwić tym podmiotom jak najlepsze zarządzanie należnościami - przygotowują produkt dedykowany wyłącznie tej grupie. Odbiorcami tego produktu są firmy z rocznymi przychodami ze sprzedaży około 15 mln zł które w ramach prowadzonej działalności realizują sprzedaż z odroczonym terminem płatności. W tym przypadku przedmiotem ubezpieczenia są należności przysługujące ubezpieczonemu od odbiorców krajowych. Zakresem ubezpieczenia objęte są należności wynikające z faktury wraz z VAT-em.

Kiedy firma otrzyma odszkodowanie

Jest kilka warunków, jakie muszą być spełnione, by ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie. Są to:

• ogłoszenie upadłości dłużnika obejmujące likwidację majątku dłużnika albo oddalenie przez sąd wniosku o ogłoszenie upadłości dłużnika, gdy jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania,

• zatwierdzenie przez sąd układu dłużnika z wierzycielami w związku z ogłoszeniem upadłości z możliwością zawarcia układu, pod warunkiem że zatwierdzony układ obejmuje wierzytelności objęte umową ubezpieczenia, lub

• zatwierdzenie przez sąd układu z wierzycielami w ramach prowadzonego postępowania naprawczego, pod warunkiem przystąpienia do postępowania i zgłoszenia wierzytelności objętych umową ubezpieczenia do układu, lub

• zawarcie przez wszystkich wierzycieli ugody pozasądowej z dłużnikiem, na którą ubezpieczyciel wyraził pisemną zgodę, lub

• wydanie przez organ egzekucyjny postanowienia o umorzeniu postępowania wskutek stwierdzenia bezskuteczności egzekucji,

• upływ określonej w umowie zwłoki w regulowaniu płatności określonej w umowie.

Dobre ubezpieczenie kredytu kupieckiego dla segmentu MSP, poza przejęciem ryzyka, oferuje szereg innych korzyści wykraczających znacznie poza klasyczne pojęcie ochrony ubezpieczeniowej, ponieważ pozwala przedsiębiorcom na prowadzenie działalności gospodarczej w branżach, w których udzielenie kredytu stanowi warunek sprzedaży oraz umożliwia kompleksowo zarządzać należnościami. Do tego ubezpieczony uzyskuje szybką ocenę wiarygodności nowych kontrahentów, z którymi zamierza podjąć współpracę. Dzięki ubezpieczeniu dostawca może także zrezygnować z dodatkowych zabezpieczeń płatności (np. gwarancja, weksel, akredytywa). Olbrzymie znaczenie ma też zmniejszenie kosztów i czasu związanego z oceną wiarygodności dłużnika (zdobycie danych finansowych, monitoring sytuacji finansowej dłużnika).

Produkt dla korporacji i MSP

Niektóre towarzystwa dodatkowo podejmują cały szereg działań mających na celu zapobieganie powstawania wypadków ubezpieczeniowych. Atutami są tutaj m.in. rozbudowana struktura oraz baza informacyjna.

Firmy ubezpieczeniowe wykorzystują metody prewencji i działają na rzecz doprowadzenia do dobrowolnej spłaty zadłużenia przez kontrahentów bezpośrednio na konta bankowe swoich klientów. Prowadzone działania - kontakt telefoniczny, SMS-owy, prowadzona korespondencja oraz bezpośrednie pertraktacje z dłużnikami - oferowane są bezpłatnie w ramach umowy ubezpieczenia dla segmentu klientów korporacyjnych, jak i MSP.

Ubezpieczone faktury są więc monitorowane co do zaległości, a firmy ubezpieczeniowe - jako partnerzy ubezpieczającego w tak prowadzonym procesie - na bieżąco informują go o podejmowanych czynnościach, czego końcowym rezultatem jest spłata zadłużenia. Jest to niezwykle korzystne rozwiązanie dla obydwu stron umowy.

Ubezpieczenie kredytu kupieckiego stwarza podmiotom korzystającym z produktu pewne podstawy trwałego i stabilnego rozwoju - minimalizując wpływ wahań koniunktury rynkowej, jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo i stabilizację w zakresie współpracy z kredytobiorcami o pożądanej wiarygodności finansowej.

JAK WYBRAĆ UBEZPIECZENIE

Przy wyborze ubezpieczenia kredytu kupieckiego warto zwrócić uwagę na:

• niską składkę za ubezpieczenie,

• wybór opcji ochrony ubezpieczeniowej

• uproszczoną współpracę, w tym rezygnację przez firmy ubezpieczeniowe z pobierania opłat za monitoring i weryfikację kontrahentów.

ELWIRA OSTROWSKA - GRACZYK

dyrektor Biura Ubezpieczeń Finansowych PZU

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...