Leasing nadal popularny wśród przedsiębiorców

Wojciech Iwaniuk
rozwiń więcej
inforCMS
Upływający rok jest rekordowy dla firm leasingowych, które zanotowały ponad 50-proc. wzrost wartości zawieranych umów. W roku 2008 dobra koniunktura się utrzyma, a optymiści mówią o 40-proc. wzroście rynku, który zapewni sprzedaż samochodów i maszyn budowlanych.

Rynek leasingu w Polsce od kilku lat jest w fazie dynamicznego rozwoju. Podstawową przyczyną jego wzrostu są rosnące nakłady inwestycyjne firm związane z dobrą koniunkturą gospodarczą, wejściem Polski do Unii Europejskiej i napływem unijnych dotacji. Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, do połowy 2007 roku polskie firmy przeznaczyły na inwestycje ponad 30 proc. więcej niż w roku poprzednim, a co trzecia firmowa inwestycja finansowana jest leasingiem. Według danych Związku Przedsiębiorstw Leasingowych wśród państw Europy Środkowo-Wschodniej Polska znajduje się w ścisłej czołówce z 17-proc. udziale w tym rynku.

Dynamiczny wzrost

Wartość umów leasingowych, które zostały zawarte w naszym kraju w zeszłym roku, osiągnęła blisko 22 mld zł. Po trzech kwartałach 2007 roku firmy leasingowe zawarły umowy na 23,6 mld zł, co stanowi 60-proc. wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego i jednocześnie jest to o 2 mld zł więcej niż w całym 2006 roku. Szacuje się, że w całym 2007 roku wartość ta może być wyższa i przekroczyć 32 mld zł, co oznaczałoby około 50-proc. roczny wzrost tego rynku. Po planowanym rekordowym wzroście firmy leasingowe w przyszłym roku również spodziewają się rozwoju rynku.

- Można być niemal pewnym, że scenariuszem kilku najbliższych lat będzie dynamiczny wzrost rynku leasingowego w Polsce. Plany nowych inwestycji związanych z organizacją Euro 2012, czy kolejne środki unijne dają nam niejako gwarancję rozwoju branży - mówi Stefan Buczek, dyrektor departamentu pojazdów i flot VB Leasing.

- Nie przypuszczam, żeby rok 2008 był aż tak dobry jak mijający, ale jako branża zakładamy wzrost na poziomie co najmniej 25 proc. dla całego rynku - dodaje Radosław Boniecki, dyrektor zarządzający linii biznesowej Uniwersal Leasing w Europejskim Funduszu Leasingowym.

Szacunki niektórych przedstawicieli rynku są jeszcze bardziej optymistyczne i zakładają w przyszłym roku wzrost wartości portfela leasingowego o 35-40 proc.

Leasing dla każdej firmy

Przedsiębiorcy coraz chętniej wybierają leasing ze względu na korzyści podatkowe, korzystne warunki ekonomiczne, minimum formalności i proste procedury oraz brak konieczności ustanawiania wysokich zabezpieczeń. A taka forma finansowania jest dostępna nawet dla przedsiębiorcy rozpoczynającego działalność gospodarczą, który nie posiada historii rachunku bankowego oraz nie dysponuje wysokimi własnymi środkami finansowymi. Jak podkreślają przedstawiciele firm leasingowych, dziś z leasingu może skorzystać każda firma, która posiada kondycję finansową zapewniającą spłatę rat leasingowych, dlatego w Polsce z roku na rok wzrasta zainteresowanie leasingiem wśród małych i średnich przedsiębiorców.

- Obecnie wprowadzamy produkty, które są przeznaczone dla mniejszych podmiotów. W ten sposób chcemy pokazać, że usługi leasingowe mogą być opłacalne nawet w przypadku posiadania jednego samochodu - mówi Konrad Karpowicz, dyrektor departamentu handlowego Masterlease Polska. Leasing to nie tylko samochody. Rynek leasingu w Polsce kojarzony był głównie z pojazdami, które do dziś mają największy udział w portfelu branży. W segmencie środków transportu drogowego w roku 2007 najszybciej rozwijał się rynek samochodów osobowych oraz ciągników siodłowych i naczep. Jednak coraz więcej różnych ruchomości podlega tej formie finansowania. Wyraźny trend proinwestycyjny jest widoczny na rynku maszyn i urządzeń, gdzie kołem napędowym jest rynek tzw. żółtego sprzętu, czyli maszyn budowlanych.

Według ekspertów przez kilka najbliższych lat cały segment powinien utrzymać poziom wzrostu powyżej 50 proc. rocznie. Dobre wyniki odnotowano także na rynku nieruchomości, który dopiero rozwija się w Polsce. Wartość wyleasingowanych obiektów w pierwszych trzech kwartałach 2007 roku była dwukrotnie wyższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Dotychczas klasyczny leasing nieruchomości ze względu na wysoką wartość przedsięwzięcia zarezerwowany był dla dużych przedsiębiorstw, ze względu na minimalną wartość finansowanych obiektów (10 mln zł). Obecnie firmy leasingowe powoli obniżają te progi i trend ten będzie widoczny również w przyszłym roku.

Oferta dla średnich

W ofercie dla średnich przedsiębiorstw przedmiotem transakcji mogą być ukończone nieruchomości o wartości powyżej 1 mln zł, przede wszystkim budynki biurowe, hale magazynowe, sklepy, centra logistyczne, autoryzowane salony samochodowe czy hale produkcyjne. Tendencja ta powinna pozytywnie wpłynąć na rozwój tego segmentu rynku leasingowego w przyszłym roku, jednak usługa ta będzie wciąż niedostępna dla małych firm.

Leasing ruchomości

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

WOJCIECH IWANIUK

wojciech.iwaniuk@infor.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...