Prawna regulacja franczyzy

Joanna Nadolska
rozwiń więcej
Akty, które regulują umowę franczyzy to kodeks cywilny i przepisy prawa polskiego jak również akty prawa międzynarodowego.

Kodeks cywilny zalicza umowę franczyzy do umów nienazwanych – tzn. nie ona jest uregulowana w sposób bezpośredni w kc, zawierana jest w granicach tzw. swobody umów. Ze względu na zasadę swobody umów, stosunki prawne regulowane umową nienazwaną (tu umową franchisingu) kreowane są przez strony w sposób dowolny i odpowiadający stronom. Treść umowy nienazwanej nie może być jednak sprzeczna z prawem, tzn. jej cel, zapisy i efekty nie mogą naruszać żadnych przepisów prawa.

Umowa franczyzy to umowa dwustronna (obowiązek świadczenia ciąży na obydwu stronach), kauzalną (uzależniona jest od podstawy jej dokonania), wzajemną i konsensualną (dochodzi do skutku w momencie złożenia przez strony oświadczeń woli). Stronami umowy franchisingowej mogą być zarówno osoby fizyczne i prawne.
Do umowy franczyzowej stosuje się wszystkie zasady zawierania umów, zawarte w kc, dotyczą one: sposobu i formy zawarcia umowy, wad oświadczeń woli (artykuły 56-116 kc), jak również przepisy dotyczące zobowiązań.

Umowa franchisingowa powinna określać prawa franczyzobiorcy do działania we własnym imieniu i na własny rachunek oraz jego obowiązki w tym zakresie. Umowa ta reguluje doradztwo franczyzodawcy na rzecz franczyzobiorcy, ustala obowiązki finansowe na rzecz franczyzodawcy, a przede wszystkim zezwala franczyzobiorcy na posługiwanie się dobrami chronionymi będącymi w posiadaniu franczyzodawcy (znaki towarowe, patenty know-how itp.)

Mając na względzie przedmiot umowy franszyzy stosuje się następujące przepisy prawa polskiego:
• przepisy dotyczące firmy wprowadzone zmianami do art. 43 kodeksu cywilnego na mocy ustawy z dnia 14 lutego 2003 o zmianie ustawy – Kodeks Cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2003 nr 49, poz 408).
• Ustawa Prawo własności przemysłowej – przepisy dotyczące znaku towarowego
• Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – w zakresie zachowania tajemnicy, znaku towarowego
• Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów – w zakresie oceny legalności umów franchisingu
• Ustawa o prawie autorskim i prawach pośrednich

Międzynarodowe akty prawne
• Rozporządzenie komisji Europejskiej z 22 grudnia 1999 r. 2790/1999 określające umowy franchisingu i dopuszczalne w jej ramach klauzule umowne. Odnosi się do wybranych porozumień pionowych ograniczających konkurencję i uzgodnionych praktyk monopolistycznych dla Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
• Europejski Kodeks Etyczny Franchisingu, został stworzony i wprowadzony w życie przez stowarzyszenia franchisingowe krajów Unii Europejskiej Przystępując do Europejskiej Federacji Franchisingu nowi członkowie przyjmują do wiadomości Europejski Kodeks Etyczny Franchisingu i zobowiązują się do jego stosowania.


Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...