System darmowej pomocy prawnej musi być jednolity

prawo / Fotolia
Tworzony system bezpłatnych porad prawnych należy zintegrować z pomocą udzielaną już obecnie obywatelom przez instytucje państwowe i pozarządowe - ocenił dr Jan Winczorek z Katedry Socjologii Prawa UW. Dodał, że system - aby był skuteczny - musi być jednolity.

Od grudnia ub. roku trwają konsultacje nad projektem ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej. Obecnie takich porad - w różnym zakresie - udziela wiele podmiotów państwowych i pozarządowych, np. Państwowa Inspekcja Pracy, rzecznicy konsumentów, fundacje oraz studenckie poradnie prawne.

Zgodnie z projektem MS nieodpłatna pomoc prawna ma być udzielana osobom uprawnionym do świadczeń z pomocy społecznej w ponad 1,5 tys. punktów w kraju.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

"Jeśli chodzi o integrację tego co istnieje z tym, co jest planowane, to przede wszystkim mam na myśli integrację z punktu widzenia osoby, która ma korzystać z pomocy" - powiedział PAP Winczorek. Wskazał, że usługi poradnicze zwykle nie dotyczą wyłącznie kwestii ściśle prawnych, ale także odnoszą się do spraw pomocy życiowej, psychologicznej i obywatelskiej.

"Warto, żeby wyznaczona osoba, niekonieczne prawnik, dokonywała +wstępnej diagnozy+ zgłaszającego się z problemem. Szukający pomocy powinien być skierowany na odpowiednią ścieżkę. Może nią być planowany punkt porad prawnych, ale też w określonym przypadku właściwszy może okazać się np. rzecznik konsumentów, inspektor pracy albo pomoc społeczna" - powiedział Winczorek. Dodał, że porad w planowanych punktach "nie można rozdawać jak cukierków", bo system może stać się niewydolny.

Resort sprawiedliwości zapowiedział, że projekt ma składać się z trzech segmentów. Najważniejszym mają być nieodpłatne porady prawne, zaś pozostałymi: nieodpłatna informacja prawna w postaci infolinii oraz regulacje odnoszące się do edukacji prawnej. Ustawa ma wejść w życie od początku 2016 r. Rząd - według zapowiedzi Ministerstwa Sprawiedliwości - zajmie się projektem w marcu.

Resort sprawiedliwości informował też, że na skutek zgłoszonych w konsultacjach uwag punkty udzielania bezpłatnej pomocy prawnej będą prowadzone nie tylko - jak pierwotnie planowano - przez adwokatów i radców prawnych, ale też przez organizacje pozarządowe. Winczorek ocenił jednak, że projekt nadal nie przewiduje mechanizmów gwarantujących, że potrzebujący nie będą zwracać się kilkukrotnie o pomoc do różnych podmiotów.

W przetargach publicznych przestała liczyć się wyłącznie cena

Ocena projektu ustawy była jednym z tematów obradującego w ub. tygodniu w Warszawie Kongresu Poradnictwa Prawnego i Obywatelskiego. Organizatorem Kongresu był Instytut Prawa i Społeczeństwa, zaś współorganizatorami: MPiPS, Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych, Związek Biur Porad Obywatelskich oraz Instytut Spraw Publicznych (ISP).

Podczas Kongresu omówiono też wyniki przeprowadzonych w 2013 r. przez ISP badań na temat aktualnego stanu bezpłatnego poradnictwa prawnego w Polsce.

"Mimo że do tych badań można mieć zastrzeżenia, to pokazują one jednak, że ok. 20 proc. ludzi w populacji w ciągu pięciu lat, czyli pewnie co najmniej kilka proc. rocznie, w takiej czy innej formie szuka porad prawnych i duża część znajduje tę pomoc nieodpłatnie. Na pewno nie jest jednak tak, że podaż równoważy popyt na takie bezpłatne porady" - zaznaczył Winczorek, który uczestniczył w obradach Kongresu.

Z badań wynikało, że osoby korzystające z obecnych możliwości uzyskania bezpłatnych porad prawnych zgłaszają się najczęściej z kwestiami dotyczącymi prawa cywilnego (55 proc.) oraz ubezpieczeń społecznych (14 proc.). Przeciętnym beneficjentem poradnictwa prawnego jest kobieta w wieku od 25 do 50 lat znajdująca się w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej. O możliwości uzyskania porady zdecydowana większość osób dowiedziała się od znajomych lub rodziny; innym często wymienianym źródłem był internet.

Zgodnie z zapowiedziami MS i MPiPS projekt ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej jeszcze w lutym ma zostać skierowany na Komitet Stały Rady Ministrów. Wcześniej planowane jest przeprowadzenie jeszcze jednej tury konsultacji polegającej na konferencji uzgodnieniowej z udziałem reprezentantów organizacji świadczących pomoc prawną.

Postępowanie upadłościowe bardzo rzadkie w Polsce

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...