Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników?

Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników? / Personel i Zarządzanie

Ludzie i ich talenty są jak elementy puzzli, dopiero gdy zostaną umieszczone we właściwym miejscu, ujawnia się pełny obraz potencjału jednostki i zespołu. W organizacji kluczową rolą menedżera jest identyfikacja i rozwój tych wyjątkowych predyspozycji, co wymaga zarówno obserwacji, jak i metodologicznego podejścia.

Proces identyfikacji talentów warto rozpocząć od systematycznej obserwacji. Analizowanie, w jakich zadaniach pracownicy wykazują się inicjatywą, z jaką szybkością przyswajają nowe umiejętności i jakie działania wykonują z entuzjazmem, pozwala dostrzec ich naturalne predyspozycje. Poziom zaangażowania, tempo adaptacji i skłonność do podejmowania wyzwań mogą być silnymi wskaźnikami ukrytego potencjału. Nie mniej istotna jest rozmowa, która może ujawnić istotne informacje na temat naturalnych talentów pracowników. Kluczowe pytania diagnostyczne dotyczą zadań dających największą satysfakcję, aktywności przychodzących z łatwością oraz umiejętności najczęściej chwalonych przez innych.

Odpowiedzi na te pytania pomagają określić obszary, w których pracownik wykazuje intuicyjną sprawność, co często jest oznaką talentu. Jednym z najważniejszych wskaźników talentu jest stan flow, czyli moment, w którym jednostka całkowicie zatraca się w wykonywanej pracy, osiągając maksymalną efektywność i satysfakcję. To zjawisko pozwala określić, które działania są zgodne z wewnętrznymi predyspozycjami jednostki. Obserwacja momentów, w których pracownicy działają z pełnym zaangażowaniem i nie odczuwają zmęczenia, może być kluczowa dla skutecznego zarządzania talentami. Aby w pełni wykorzystać potencjał jednostek, warto zachęcać do autorefleksji. Prowadzenie dziennika doświadczeń oraz analiza sukcesów i wyzwań pozwalają dostrzec powtarzające się wzorce. Pracownicy mogą dzięki temu świadomie kształtować swoją ścieżkę rozwoju, a menedżer otrzymuje narzędzie do lepszego dopasowania ról w zespole, co przekłada się na efektywność organizacji. Nie wszystkie talenty ujawniają się od razu, dlatego warto stosować metodę rotacji zadań i angażować pracowników w projekty wymagające różnych kompetencji. Nowe konteksty mogą stać się katalizatorem rozwoju, odkrywając potencjał, którego wcześniej nie dostrzegano. Dla wielu może to być szansa na odnalezienie właściwego miejsca w organizacji. Menedżer jako architekt zespołu powinien nie tylko odkrywać talenty, ale też efektywnie je wykorzystywać w organizacji. A gdy wszystkie elementy układanki znajdują się na swoim miejscu, pojawia się nowa perspektywa – rzeczywistość jest jeszcze bardziej złożona, a możliwości rozwoju nie mają końca.

Damian Świderski MBA Digital Transformation, coach, trener, inżynier, pasjonat nowych technologii

Moja firma
Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025
09 maja 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?
09 maja 2025

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations
09 maja 2025

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić
09 maja 2025

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom
09 maja 2025

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP
08 maja 2025

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny
08 maja 2025

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników?
07 maja 2025

Ludzie i ich talenty są jak elementy puzzli, dopiero gdy zostaną umieszczone we właściwym miejscu, ujawnia się pełny obraz potencjału jednostki i zespołu. W organizacji kluczową rolą menedżera jest identyfikacja i rozwój tych wyjątkowych predyspozycji, co wymaga zarówno obserwacji, jak i metodologicznego podejścia.

Aport przedsiębiorstwa do spółki z o.o. - wady i zalety
06 maja 2025

Wielu przedsiębiorców zaczyna od jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), a z czasem – gdy firma się rozwija – decyduje się na zmianę formy prawnej. Jednym ze sposobów kontynuowania działalności w formie spółki z o.o. jest wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu.

Składka zdrowotna. Bernatowicz: Wnioskowaliśmy o podpisanie ustawy (...) jest to "mniejsze zło", które pozwoli choć trochę ulżyć przedsiębiorcom skrzywdzonym "Polskim Ładem"
06 maja 2025

Po wczorajszym spotkaniu przedstawicieli strony społecznej RDS z prezydentem Andrzejem Dudą, prezydent podjął decyzję o zawetowaniu ustawa o obniżeniu składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Prezes ZP BCC Łukasz Bernatowicz przekazał, że wnioskowali o podpisanie ustawy, gdyż w ich ocenie jest "mniejszym złem".

pokaż więcej
Proszę czekać...