Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

Zbigniew Biskupski
rozwiń więcej
Pieniądze od Mikołaja przedsiębiorcy najchętniej przeznaczyliby na poprawę własnego work life balance / Shutterstock

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

W Mikołajki rzadko przedsiębiorcy otrzymują prezenty – już znacznie częściej sami je rozdają. Ale gdyby nagle sytuacja się odwróciła i Mikołaj przyszedł do przedsiębiorcy przynosząc mu  w kopercie 100 tysięcy złotych? Na co by je przeznaczyli?

Najpierw własne przyjemności, potem rodzina, a na końcu dofinansowanie firmy

Odpowiedzi są dużym zaskoczeniem, przynajmniej dla analityków rynków. Można by w ciemno oceniać, że nieoczekiwany zastrzyk finansowy poszedłby w firmę – brak środków na poprawę płynności to „od zawsze” główna bolączka przedsiębiorców. Tymczasem teraz zaczęli oni myśleć bardziej o swoich osobistych potrzebach niż o „dopieszczaniu firmy”.
W tej sytuacji przeznaczenie niespodziewanych pieniędzy przede wszystkim na podróże oraz na rozwój pasji, co całkowite zaskoczenie.
A gdyby tak do polskich przedsiębiorców przyszedł Mikołaj i sprezentował im 100 tys. zł?
EFL zapytał szefów mikro, małych i średnich biznesów, na co przeznaczyliby taki bonus finansowy.
Priorytetową potrzebą okazuje się podniesienie komfortu życia. Tak wskazało 44 proc. przedstawicieli firm w Polsce.
Kolejne na liście są podróże (15 proc.) i rozwój pasji (14 proc.). Niewiele osób wydałoby dodatkowe pieniądze na rozwój obecnego biznesu (9 proc.).

Eksperci wskazują, że przedsiębiorcy zdecydowanie chętniej „niezaplanowane przychody” wydaliby na przyjemności niż konkretne inwestycje jak nieruchomości, instrumenty finansowe czy przyszłość dzieci.

– Nie mieszkanie, akcje czy złoto. Na szczycie hierarchii potrzeb, które w pierwszej kolejności zaspokoiliby przedsiębiorcy, gdyby Mikołaj, Gwiazdor czy Śnieżynka byli tak hojni i sprezentowali 100 tys. zł w gotówce, znajduje się zadbanie o „strefę prywatną” – komentuje Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Ekspert uznaje, żeto może wskazywać na dwie ważne rzeczy.
Po pierwsze, szefowie firm starają się jak najbardziej oddzielać tematy biznesowo-inwestycyjne od życia prywatnego.
Po drugie, potrzeba zadbania najpierw o siebie tu i teraz jest zdecydowanie ważniejsza niż inwestowanie w biznes i przyszłość.
To jest swego rodzaju przedsiębiorczy business-life balance. Jeśli przedsiębiorca w pierwszej kolejności nie zadba o siebie i swój dobrostan psychiczno-fizyczny, nie będzie w stanie efektywnie zarządzać swoim biznesem – dodaje Radosław Woźniak.

Priorytety przedsiębiorców 2024: pierwszym wyborem podniesienie komfortu życia

Na potrzebą podniesienia komfortu życia wskazało 44 proc. zapytanych. Ten cel dominuje niezależnie do wielkości prowadzonej organizacji. Podium domykają podróże (15 proc.) i realizacja pasji (14 proc.).
Co ciekawe, cele biznesowe nie są tak popularne. 9 proc. przedsiębiorców zainwestowałoby w rozwój prowadzonej firmy, a 8 proc. w nowy biznes. Tylko 4 proc. przeznaczyłoby bonusowe środki na zabezpieczenie przyszłości dzieci, a jeszcze mniej, bo 2 proc., zainwestowałoby w inwestycje.

Tylko przedsiębiorcy z najmniejszych firm najchętniej zainwestowaliby w nowy biznes

Warto zwrócić uwagę na różnice w celach biorąc pod uwagę wielkość przedsiębiorstwa. Po pierwsze, zarządzający największymi organizacjami (średnie firmy od 50 do 249 pracowników) rzadziej potrzebują pieniędzy na podniesienie komfortu życia (38 proc.) niż ich mniejsi „koledzy” – po 47 proc. wskazań wśród mikro i małych firm.
Szefowie średnich biznesów częściej natomiast przeznaczyliby dodatkowe środki finansowe na podróże (21 proc. vs. 10 proc. mikro i 15 proc. małych firm) i pasje (18 proc. vs. 13 proc. mikro i 12 proc. małych firm).

Z kolei zarządzający mikro i małymi organizacjami częściej zainwestowaliby w obecny (odpowiednio 11 proc. i 9 proc.) lub nowy biznes (odpowiednio 10 proc. i 8 proc.).
Oba cele wskazało tylko 4 proc. przedstawicieli średnich firm.

Moja firma
Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje
05 lut 2025

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym
05 lut 2025

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]
05 lut 2025

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja
04 lut 2025

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]
04 lut 2025

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?
03 lut 2025

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.
03 lut 2025

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?
03 lut 2025

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?
30 sty 2025

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]
29 sty 2025

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

pokaż więcej
Proszę czekać...