4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki

Zbigniew Biskupski
rozwiń więcej
Przedsiębiorcy liczą, że Pendolino na trasie Warszawa Szczecin pozytywnie wpłynie na koniunkturę w regionie / ShutterStock

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Miejscowi przedsiębiorcy odpowiadają pozytywnie. Szybkie pociągi jeżdżą po Polsce już od 2012 roku, ale dotychczas Szczecin był przez nie omijany. Wiadomość należy traktować pozytywnie, bo od wielu lat mówi się o tym, że Szczecin jest wykluczony komunikacyjnie, słychać w pierwszych komentarzach.

Szczecin lepiej skomunikowany z Warszawą i resztą Polski

– To wiadomość jednoznacznie pozytywna. Pomorze Zachodnie musi być lepiej skomunikowane z resztą kraju żeby przyciągać tu przedsiębiorców i inwestorów. Zależy nam na połączeniach kolejowych, ale i na lotniczych. Każda dodatkowa relacja Szczecin-Warszawa jest krokiem w dobrą stronę – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. 

Pendolino w Szczecinie kursować będzie od poniedziałku do piątku w relacji Szczecin-Warszawa. Pociąg ruszać będzie ze Szczecina około godziny 7 rano, a do Warszawy dojedzie po 11.
W drogę z Warszawy do Szczecina ruszy po godzinie 16:00. Czas przejazdu wyliczony został na około 4 godziny i 17 minut, co oznacza, że połączenie Pendolino pozwoli zaoszczędzić około 25 minut względem innych relacji dotychczas dostępnych drogą kolejową.

Dzięki Pendolino Zachodnie Pomorze przestanie być wykluczone komunikacyjnie

– Pendolino w Szczecinie to dobra wiadomość z kilku przynajmniej powodów. Fakt, że ten pociąg będący symbolem nowoczesności na polskiej kolei omijał Szczecin był nieco symptomatyczny. Pozwalał na tezę, że Szczecin jest komunikacyjnie tak opóźniony, że nawet Pendolino tutaj nie dojeżdża. Ten argument przestanie funkcjonować – mówi Hanna Mojsiuk.
– Potrzebujemy jak największej ilości szybkich połączeń ze stolicą. Musimy szukać alternatyw dla transportu samochodowego. Wszelkie możliwości przemieszczania się do Warszawy samolotami i pociągami są pożądane i sprawiają, że możemy jeszcze skuteczniej przyciągać inwestorów i ludzi biznesu do Szczecina – dodaje Hanna Mojsiuk.

W dobie pracy zdalnej to dobra wiadomość także dla pracowników, bo jednocześnie i osoby ze Szczecina mogą skuteczniej aplikować o pracę w Warszawie i dojeżdżać tam na miejsce.
– To powoduje również, że utrzymywanie relacji biznesowych z podmiotami z Warszawy staje się łatwiejsze – jest przekonana Hanna Mojsiuk.

Niektórzy uważają, że Pendolino już w tym momencie nie jest efektywne, bo nie zmienia znacząco czasu dotarcia do Warszawy, względem obecnych ekspresowych połączeń. Jak mówi Hanna Mojsiuk jeżeli dzięki Pendolino można zaoszczędzić jednego dnia na trasie Szczecin-Warszawa i Warszawa-Szczecin blisko godzinę, to jest to połączenie warte starań. 

Pendolino do Szczecina: jakie sektory gospodarki zyskają najwięcej

Jakie sektory gospodarki najbardziej zyskają na tym, że Pendolino dojedzie do Szczecina?
Przedsiębiorcy nie mają wątpliwości, że połączenia komunikacyjne zwiększają atrakcyjność regionu jako miejsca do którego można szybko dotrzeć.

W pierwszej kolejności powinien na tym zyskać sektor gospodarki określany mianem MICE, a więc szeroko rozumianych spotkań biznesowych: od organizacji firmowych imprez integracyjnych, po konferencje, kongresy, wystawy i targi.
– Osobom spoza Szczecina będzie łatwiej dotrzeć tutaj na konferencje i spotkania biznesowe, których w Szczecinie jest przecież coraz więcej – uważa Hanna Mojsiuk.

Pendolino pozytywnie wpłynie także na sektor offshore, który rozwija się w regionie i potrzebuje dużej ilości spotkań w relacji Szczecin-Warszawa. Im lepszy transport na linii Szczecin-stolica, tym większa szansa, że nasze miasto stanie się hubem dyskusji między resztą Polski, a Berlinem i to u nas będą się odbywać ważne spotkania z podmiotami zagranicznymi – dodaje liderka zachodniopomorskich biznesmenów.
Pendlino wejdzie do rozkładu jazdy już 14 grudnia.

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...