Nowa wersja GPT-4o dostępna dla wszystkich. Asystent głosowy + rozpoznawanie i nazywanie emocji na podstawie obserwacji twarzy przez kamerę

Nowa wersja GPT-4o dostępna dla wszystkich. Asystent głosowy + rozpoznawanie i nazywanie emocji na podstawie obserwacji twarzy przez kamerę / Shutterstock

W poniedziałek pokazano nową wersję ChataGPT - GPT-4o. Google raczej nie spadnie z tronu lidera wyszukiwarek ale nowe rozwiązania od Open AI mogą zrewolucjonizować nasze życie. Podróże bez znajomości języka będą jeszcze łatwiejsze, ale coś dla siebie dostaną też duże marki. Nowy ChatGPT będzie mógł odczytywać nasze emocje “na żywo”, a to dla reklamodawców może być wiedza bezcenna. 

Nowa technologia Open AI

Każda godzina, która zbliżała do oficjalnej prezentacji wyszukiwarki Open AI, tylko sprawiała, że napięcie rosło. Sławna już firma, twórca rewolucyjnego ChataGPT, rozpalała cały światek IT od dobrych kilkunastu tygodni. – Ciężko pracowaliśmy nad kilkoma nowymi rzeczami, które naszym zdaniem ludzie pokochają! Wydaje mi się to magią – podsycał emocje wpisami w serwisie X Sam Altman, CEO OpenAI.

O tym ostatecznie co tą magią ma być za chwilę, ale plotek było sporo. Nowe narzędzie OpenAI miało odpowiadać na pytania użytkowników, przeszukując internet i podając wyniki wraz ze źródłami. I to nie tylko z Wikipedii, oficjalnych stron, ale też z blogów i internetowych wpisów. Dodatkowo narzędzie miałoby podsuwać obrazy w ramach odpowiedzi. Ba, mowa nawet o tym, że jeżeli człowiek będzie poszukiwał sposobu na wykonanie jakiejś czynności (niech to będzie wymiana żarówki), to otrzyma graficzną instrukcję. 

To ma być też odejście od algorytmów obecnych wyszukiwarek, w tym podsuwania opłaconych treści czy pominięcia natrętnych reklam, które utrudniają znalezienie wartościowej informacji. Słowem, odejście od tego wszystkiego, do czego przyzwyczaił nas Google.

Udział Google w światowym rynku wyszukiwarek lekko spada

– Już te plotki zapowiadały, że może być przełom nie tylko dla odbiorców indywidualnych, ale też dla świata biznesu. To jest OpenAI i nie można ot tak bagatelizować choćby sugestii o nowych rozwiązaniach. Nie ma co ukrywać, ale społeczność IT w ostatnich tygodniach, żyła tymi strzępkami informacji. Czekaliśmy na oficjalną prezentację z zaciekawieniem, ale też z przekonaniem, że od tego momentu czeka nas jeszcze więcej pracy, żeby w jakiś sposób zagospodarować nowe narzędzie. Po premierze pierwszego ChataGPT, po prostu jesteśmy pewni, że będzie to produkt, który w jakiejś formie zmieni naszą pracę – mówi wprost Marcin Stypuła, założyciel oraz prezes zarządu Semcore, jednej z największych polskich agencji SEO, specjalizującej się w pozycjonowaniu stron internetowych w wyszukiwarkach internetowych oraz w marketingu internetowym

Nadzieje dotyczące nowego produktu Open AI były wręcz rozbuchane. Jednak to w pełni uzasadnione. O firmie stało się głośno w 2022 roku, kiedy wypuściła na rynek ChataGPT. Przesunął granicę możliwości sztucznej inteligencji. Dla wielu stał się (i nadal jest) internetową zabawką, której zadaje się pytania i otrzymuje się odpowiedzi. Jednak produkt OpenAI to potężne narzędzie, które pokazało siłę AI i sprawiło, że sztuczna inteligencja już na dobre została zaprzęgnięta do zadań wykonywanych przez człowieka. 

To, że swoją wyszukiwarką OpenAI dużo zmieni, było jasne od początku. Tak samo, jak fakt, że zamiesza mocno na internetowym rynku. Nowy produkt miał być – zgodnie ze spekulacjami – wyzwaniem dla Google. Obecnie gigant z USA jest globalnym numerem 1. wśród wyszukiwarek. Udział w rynku wynosi 90,91 procent. Nikt inny nie może się zbliżyć do tego wyniku, choć wyścig zbrojeń trwa. Bing należący do Microsoft mocno rozwijaAI w narzędziach wyszukiwania, ale nadal jest w tyle. A trzeba dodać, że to przecież Microsoft jest największym inwestorem w OpenAI. Czyli cel twórców nowej wyszukiwarki jest prosty do przewidzenia – zdetronizować Google. 

Co działo się w ostatnich tygodniach na korytarzach Google i w gabinetach menadżerów pewnie na zawsze zostanie tajemnicą. Ale śmiało można przypuszczać, że było nerwowo. A jest się czego bać, bo jak spojrzy się dokładnie na liczby, to sytuacja Google nie wygląda już tak dobrze. 

Udział giganta w światowym rynku, choć wysoki, to topnieje. W marcu było to 91,338 proc. (teraz to, przypomnijmy, 90,91 proc.), a rok temu aż 93,11 proc. 

CEO Semcore zgadza się ze zdaniem analityków, że osłabienie pozycji Google to także wynik tego, że użytkownicy odchodzą do bardziej zaawansowanych narzędzi AI. Także do ChataGPT. – W 2023 roku miał ok. 100 milionów użytkowników i stał się najszybciej rozwijającą się aplikacją na świecie. Facebook czy Instagram na osiągnięcie takiego wyniku potrzebowały kilku lat, a ChatGPT zrobił to w iście błyskawicznym czasie – rzuca liczbami Marcin Stypuła z Semcore i dodaje: – Jeśli miałbym użyć języka sportowego, to pojawienie się ChatGPT było dla Google jak zdobycie przez przeciwnika gola kontaktowego. Prezentacja wyszukiwarki może być kolejnym trafieniem doprowadzającym do remisu, a od tego momentu wszystko już będzie możliwe. 

Jednocześnie Google szykuje się do odparcia ataku i nie można powiedzieć, że ten technologiczny gigant wywiesił białą flagę. Od kilku miesięcy testuje nowe możliwości swojej wyszukiwarki. Od kilku tygodni poszerza grono testujących o kolejnych użytkowników. Na razie z USA i Wielkiej Brytanii. Jak to działa?

Wyszukiwarka Google wyświetla odpowiedź wygenerowaną przez sztuczną inteligencję na wpisane przez użytkownika hasło. Wypowiedź stworzona przez AI znajduje się na samym szczycie listy wyszukiwań, a czcionka i tło nieco różni się od tradycyjnych wyników. Google zaznacza też, że ten fragment nie został stworzony przez człowieka i wskazuje cytaty, skąd jego model AI pozyskał informacje, aby udzielić odpowiedzi. Następnie można prześledzić te cytaty i samodzielnie sprawdzić źródła lub kontynuować wyszukiwanie np. używając innego zapytania, lub przeglądając inne wyniki. Pod wypowiedzią wygenerowaną przez sztuczną inteligencję pojawia się zwykła lista wyników wyszukiwania, do których użytkownicy przez lata się przyzwyczajali. Google przekonuje, że przetestował już grubo ponad miliard zapytań, a użytkownicy mają być bardziej zadowoleni z tego, jak działa wyszukiwarka. 

Może to w znaczący sposób wpłynąć na działanie witryn informacyjnych lub związanych z mediami, ponieważ w dużej mierze zależą one od ruchu z wyników wyszukiwania Google. Ktoś musi ustąpić miejsca odpowiedziom stworzonym przez AI. Jednak, co oczywiste, w pierwszej kolejności tracić będą strony słabej jakości, które przetwarzają tylko informacje od innych. Pierwsze zapowiedzi OpenAI sugerowały podobny model, więc tym większa praca przed tymi, których biznes zależy w dużym stopniu od wysokiej pozycji w wyszukiwarce – podkreśla Marcin Stypuła z Semcore. 

Co pokazało OpenAI?

Oficjalny czas startu ofensywy Open AI nastąpił w poniedziałek o godzinie 19 polskiego czasu. Co ogłoszono podczas konferencji? 

Pokazano ulepszenia dotyczące ChataGpt oraz całkowicie nowy model – GPT-4-oZostanie udostępniony wszystkim użytkownikom bezpłatnej wersji ChatGPT. Na konferencji kilkukrotnie wspominano bowiem, że zadaniem firmy jest darmowe udostępnianie zaawansowanych narzędzi AI, tak aby nikt nie był wykluczony. 

Rozmowy z ChattemGPT mają odbywać się z pominięciem transkrypcji. Przyspiesza to proces, a co jeszcze ciekawsze, algorytmowi można będzie „wejść w słowo” i co umożliwi dynamiczną interakcję. 

Ważne

GPT4-o, będzie miał swoje „oczy”, którymi będzie oczywiście kamera w aparacie. Dzięki temu algorytm będzie mógł szybko ocenić otoczenie i jeszcze lepiej podpowiadać człowiekowi. 

Podczas prezentacji pokazano też jak “będziemy rozmawiać” podczas podróży. Program, rozpoznając zdania w języku włoskim wypowiedziane przez Mirę Murati, dyrektorkę techniczną firmy, przekształcał jej słowa na bieżąco na język angielski. Następnie reagował od razu, tłumacząc odpowiedzi po angielsku z powrotem na włoski. 

Na koniec zademonstrowano coś „ekstra”. GPT-4o rozpoznaje i nazywa emocje na podstawie obserwacji twarzy przez kamerę. Podczas konferencji przedstawiono uśmiechniętą twarz jednego z przedstawicieli OpenAI, a sztuczna inteligencja zapytała, dlaczego cieszy się. To właśnie Altman określił jako “magię”

Zaprezentowano nam kolejną formę asystenta głosowego. Na ten moment wydaje się, że najbardziej zaawansowaną. Sam Altman i spółka nie zdecydowali się na bezpośrednią konfrontację z Google na rynku wyszukiwarek. Możliwe, że nie mieli nawet takiego zamiaru, a plotki o narzędziu, które mają wysadzić z siodła Google, były kolportowane tylko i wyłącznie w celu siania niepokoju u konkurencji – komentuje Marcin Stypuła.

Ekspert Semcore zastanawia się czy z rozwiązań będziemy korzystać na masową skalę: – Na pewno wzbudzają emocje i stanowią sporą wartość dla świata nowych technologii. Z tłumacza na pewno będziemy korzystać, a dla polskich odbiorców najważniejsze będzie to, kiedy dostępny będzie język polski. Na pewno dziś biznes będzie musiał przyjrzeć się jak wykorzystać to narzędzie w świecie reklamy. W niej emocje są ważne, a wiedza w czasie rzeczywistym o odczuciach potencjalnych klientów wydaje się być bezcenna.

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...