Handel hurtowy w sierpniu 2022 i nowe zamówienia w przemyśle

Stańczak Grzegorz
rozwiń więcej
Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
rozwiń więcej
Handel hurtowy w sierpniu 2022 i nowe zamówienia w przemyśle / EPA/PAP
Handel hurtowy w sierpniu 2022, zgodnie z danymi GUS, zanotował wyraźne wzrosty – zarówno w ujęciu miesięcznym jak i rocznym. Rośnie również dynamika nowych zamówień w przemyśle oraz zamówień eksportowych. Daje to nadzieję, że wbrew niektórym pesymistycznym prognozom polskie firmy nie będą aż tak bardzo spowalniać aktywności w najbliższych miesiącach.

Handel hurtowy w sierpniu 2022

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o wynikach handlu hurtowego w sierpniu 2022 roku. Sprzedaż hurtowa wzrosła o 4,7% w stosunku do lipca br. i jednocześnie była o 39,3% wyższa niż w analogicznym okresie 2021 roku (w lipcu zanotowano wzrost o 31,4% r/r).

Dobre wyniki handlu hurtowego w ujęciu miesięcznym były efektem wzrostu sprzedaży we wszystkich grupach. Największy wzrost zanotowano w przypadku agd, rtv, artykułów użytku domowego – o 19,7%. Sprzedaż hurtowa wyrobów tytoniowych wzrosła o 11,0%; półproduktów i odpadów pochodzenia nierolniczego oraz złomu o 8,6%; narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyn, urządzeń i dodatkowego wyposażenia o 7,6%; napojów alkoholowych i bezalkoholowych o 6,7%; żywności o 4,7%; kosmetyków i wyrobów farmaceutycznych o 2,7%; sprzedaż realizowana na zlecenie wzrosła o 2,6% a sprzedaż w grupie „niewyspecjalizowane” o 2,3%.

Wzrost we wszystkich grupach można zaobserwować również w ujęciu rocznym – najmocniejszy w przypadku sprzedaży półproduktów i odpadów pochodzenia nierolniczego oraz złomu, która była o 57,6% wyższa niż w sierpniu ub. roku. Może to świadczyć o przygotowaniach przedsiębiorstw do jesiennej sprzedaży oraz realizacji zwiększonego poziomu zamówień – co może być pozytywnym sygnałem, będącym przeciwwagą dla pojawiających się pesymistycznych prognoz dotyczących m.in. kondycji przemysłu w najbliższych miesiącach. Wyniki sprzedaży hurtowej (w ujęciu rocznym) w pozostałych grupach wyglądały następująco: żywność – wzrost o 49,0%; niewyspecjalizowane – wzrost o 30,2%; narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyny, urządzenia i dodatkowe wyposażenie – wzrost o 29,2%; kosmetyki i wyroby farmaceutyczne – wzrost o 23,3%; wyroby tytoniowe – wzrost o 19,7%; agd, rtv, artykuły użytku domowego – wzrost o 14,4%; napoje alkoholowe i bezalkoholowe – wzrost o 11,5%; sprzedaż realizowana na zlecenie – wzrost o 4,9%.

Nowe zamówienia w przemyśle

Nowe zamówienia w przemyśle wzrosły w sierpniu (w ujęciu rocznym) o 31,5% (w lipcu były o 29,8% wyższe r/r). Poziom zamówień eksportowych był o 36,3% wyższy niż przed rokiem (w lipcu zamówienia eksportowe wzrosły o 28,9% r/r). Wysoka dynamika zamówień eksportowych może świadczyć o tym, że – pomimo coraz trudniejszej sytuacji u najważniejszych partnerów handlowych– polskie przedsiębiorstwa są w stanie nie tylko utrzymywać, ale może też umacniać swoją pozycję w międzynarodowych łańcuchach dostaw.

Sprzedaż hurtowa i zamówienia w przemyśle

INFOR

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...