Handel hurtowy w lipcu 2022 i nowe zamówienia w przemyśle

Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
rozwiń więcej
GUS zaprezentował dane o wynikach handlu hurtowego w lipcu 2022 roku / EPA/PAP
Lipcowe dane GUS o handlu hurtowym pokazują spadek w ujęciu miesięcznym o 1,7% oraz wzrost o 31,4% w stosunku do wyników osiągniętych przed rokiem. Ze statystyk wynika również, że w stosunku do ubiegłego roku wzrosły nowe zamówienia w przemyśle oraz zamówienia eksportowe. Analizując wyniki handlu i zamówień w przemyśle warto jednak pamiętać, że na poziom ich dynamiki wpływ ma rosnąca inflacja i słaba wycena złotego - komentuje Grzegorz Stańczak z Biura Polityki Gospodarczej KIG.

Wyniki handlu hurtowego w lipcu 2022 roku

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o wynikach handlu hurtowego w lipcu 2022 roku. Sprzedaż spadła o 1,7% w stosunku do czerwca br. i jednocześnie była o 31,4% wyższa niż w analogicznym okresie 2021 roku. Lipcowe spadki sprzedaży hurtowej są zjawiskiem sezonowym.

Na ogólny spadek sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym (o 1,7%) wpłynęły gorsze niż przed miesiącem wyniki w niemal wszystkich grupach. Największy spadek (o 9,8%) zanotowano w przypadku narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyn, urządzeń i dodatkowego wyposażenia. Sprzedaż hurtowa agd, rtv, artykułów użytku domowego była niższa niż przed miesiącem o 8,5%, napojów alkoholowych i bezalkoholowych o 8,2%, sprzedaż realizowana na zlecenie o 6,2%, niewyspecjalizowanych o 5,4%, wyrobów tytoniowych o 3,9%, kosmetyków i wyrobów farmaceutycznych o 2,3% a żywności o 0,5%. Wzrosła tylko sprzedaż półproduktów i odpadów pochodzenia nierolniczego oraz złomu (o 2,6%).

Statystyki w ujęciu rocznym pokazują wzrost sprzedaży hurtowej w niemal wszystkich grupach. Kolejny miesiąc utrzymuje się wysoka roczna dynamika sprzedaży półproduktów i odpadów pochodzenia nierolniczego oraz złomu, która była wyższa o 50,6% niż rok wcześniej. Zwiększyła się również sprzedaż w grupach: żywność (o 43,2%), niewyspecjalizowane (o 24,8%), kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (o 24,6%), narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyny, urządzenia i dodatkowe wyposażenie (o 12,4%), agd, rtv, artykuły użytku domowego (o 10,9%) oraz wyroby tytoniowe (o 2,8%). W dwóch grupach – sprzedaż realizowana na zlecenie oraz napoje alkoholowe i bezalkoholowe – wyniki okazały się gorsze niż przed rokiem (odpowiednio o 2,2% o 0,2%).

Nowe zamówienia w przemyśle wzrosły w lipcu (w ujęciu rocznym) o 29,8% (w czerwcu były o 16,8% wyższe r/r). Poziom zamówień eksportowych był o 28,9% wyższy niż przed rokiem (w czerwcu zamówienia eksportowe wzrosły o 20,9% r/r).

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...