Inflacja w maju 13,9%. Do jesieni - prognozowane dalsze wzrosty

Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
rozwiń więcej
Inflacja. W maju 2022 roku towary były przeciętnie o 1,9% droższe niż przed miesiącem i jednocześnie o 13,9% droższe niż przed rokiem / shutterstock
Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o inflacji w maju 2022 roku. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły przeciętnie o 1,7% w stosunku do kwietnia i były o 13,9% wyższe niż przed rokiem (w kwietniu dwunastomiesięczny wskaźnik inflacji wynosił 12,4%).

Wskaźnik inflacji - maj 2022

  • W pierwszych pięciu miesiącach 2022 roku ceny wzrosły w ujęciu rocznym o 11,1%.
  • W maju 2022 roku towary były przeciętnie o 1,9% droższe niż przed miesiącem i jednocześnie o 13,9% droższe niż przed rokiem.
  • W usługach ceny wzrosły w skali miesiąca przeciętnie o 1,0%, a w ujęciu rocznym o 10,8%.

Wskaźnik inflacji jest zgodny z medianą oczekiwań rynkowych i pokrywa się z wcześniejszymi danymi zaprezentowanymi w tzw. szybkim szacunku z końca maja.

Ceny w ujęciu miesięcznym w maju wzrosły w niemal wszystkich kategoriach produktów i usług. Wyjątkiem była łączność, gdzie ceny nie uległy zmianie. Najwyższy wzrost cen widoczny jest w grupach: transport (o 3,4%), użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (o 2,5%) oraz restauracje i hotele (o 2,4%). W pozostałych grupach inflacja prezentowała się następująco: wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego – wzrost o 1,5%; żywność i napoje bezalkoholowe – wzrost o 1,3%; inne towary i usługi – wzrost o 0,9%; rekreacja i kultura – wzrost o 0,9%; napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – wzrost o 0,8%; odzież i obuwie – wzrost o 0,7%; edukacja – wzrost o 0,3%.

We wszystkich grupach zanotowano wzrost cen w ujęciu rocznym. Najwyższa inflacja widoczna jest w grupach, na które mocno wpływa trudna sytuacja na rynku surowców energetycznych. Ceny w transporcie wzrosły r/r o 25,8%, a ceny za użytkowanie mieszkania lub domu i nośników energii o 22,0%. W stosunku do maja ub. roku wzrosły również ceny w grupach: restauracje i hotele (o 15,7%); żywność i napoje bezalkoholowe (o 13,5%); rekreacja i kultura (o 10,3%); wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego (o 9,7%); inne towary i usługi (o 8,5%); zdrowie (o 7,2%); edukacja (o 6,6%); napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe (o 6,5%); odzież i obuwie (o 4,3%) oraz łączność (o 3,6%).

Szczegółowe dane na temat kształtowania się poziomu cen w poszczególnych grupach towarów i usług pokazują, że w stosunku do ubiegłego roku najbardziej wzrosły ceny opału (o 101,5%). Gwałtownie rosną ceny innych nośników energii i paliw, dla przykładu: ceny gazu ciekłego i pozostałych paliw do prywatnych środków transportu wzrosły o 54,1% a ceny gazu o 46,4%.

Grupą notującą bardzo wysokie wzrosty cen, pozostają również niektóre artykuły żywnościowe. W stosunku do maja 2021 r. mięso drobiowe było droższe o 41,1%, tłuszcze roślinne o 36,6% a cukier o 36,4%.

KIG prognozuje dalszy wzrost inflacji (przynajmniej do jesieni) spowodowany m.in. wojną na Ukrainie i jej skutkami dla rynku surowców energetycznych i rolnych.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...