Podatek cukrowy 2021 – kto i ile zapłaci?

Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
rozwiń więcej
Podatek cukrowy 2021 – kto i ile zapłaci?
Pomimo masowej krytyki wielu środowisk oraz negatywnych opinii co do celowości i trafności proponowanych regulacji, od 1 stycznia 2021 r. wchodzą w życie przepisy zmieniające niektóre ustawy w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów. Nowelizacja wprowadza m.in. opłatę od gotowych do spożycia napojów z dodatkiem substancji o właściwościach słodzących oraz kofeiny i tauryny, zwaną „podatkiem cukrowym”.

Celem niniejszej regulacji, zgodnie z uzasadnieniem jej projektu, ma być polepszenie jakości diety przez ograniczenie spożycia słodkich napojów, a w efekcie poprawa zdrowia konsumentów, zwalczanie nadwagi i otyłości w społeczeństwie oraz innych chorób cywilizacyjnych, zwłaszcza chorób układu krążenia. Nowa danina obejmie przede wszystkim napoje bezalkoholowe, alkoholowe, soki oraz syropy zawierające określone substancje słodzące, z wyjątkiem substancji występujących w nich naturalnie.

Opłacie podlegać będzie wprowadzanie na rynek krajowy słodkich napojów, przez co należy rozumieć określone w ustawie formy sprzedaży. Zakres przedmiotowy omawianej daniny nie obejmuje zatem bezpośrednio samej ich produkcji czy sprowadzania na terytorium kraju. Opłata ma przede wszystkim dotyczyć obrotu hurtowego, czyli dostawy napojów do pierwszego punktu sprzedaży detalicznej. Wówczas nie jest już ona uiszczana przy późniejszym etapie zbycia towarów na rzecz finalnych konsumentów.

Niemniej jednak, w ściśle określonych przypadkach, opłatą objęty zostanie również obrót niehurtowy. Chodzi o przypadki, w których należność mogłaby zostać niepobrana według wyżej określonej reguły, tj. na etapie dostarczania produktów sprzedawcy detalicznemu. W efekcie obciążona opłatą będzie także sprzedaż detaliczna, tzn. odpłatne zbywanie towarów konsumentom w Polsce, dokonywana przez producentów, importerów, podmioty nabywające napoje w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz zamawiających (podmioty zamawiające produkcję napoju o wskazanym składzie).

Natomiast w przypadku sprzedaży produktów podmiotowi prowadzącemu zarówno sprzedaż detaliczną, jak i hurtową, daninę odprowadza się od wszystkich sprzedanych napojów objętych opłatą.

Zobowiązanymi do uiszczenia opłaty będą osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej dokonujące powyższych czynności. Obowiązek jej zapłaty powstanie z dniem wprowadzenia produktu na rynek krajowy.

Ustawa enumeratywnie wymienia produkty, których wprowadzanie na rynek krajowy nie będzie podlegało opłacie cukrowej. W katalogu wyłączeń znalazły się m.in. napoje będące wyrobami medycznymi, suplementami diety, żywnością specjalnego przeznaczenia medycznego, preparatami do żywienia niemowląt, wyroby na bazie mleka oraz (pod pewnymi warunkami) soki naturalne.

Opłata składać się będzie z części stałej i zmiennej, a jej wysokości ustalana będzie w zależności od pojemności napoju i zawartości substancji słodzących (zwłaszcza cukrów), przy czym nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty 1,20 zł w przeliczeniu na 1 litr napoju. Podmioty obowiązane do uiszczenia opłaty będą musiały składać elektronicznie deklarację zawierającą stosowne informacje oraz dokonywać samoobliczenia i wpłaty należności w terminie do 25. dnia następnego miesiąca na rachunek właściwego, ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania, urzędu skarbowego. Za niedokonanie płatności w terminie przewidziano sankcję w postaci dodatkowej opłaty w wysokości 50% kwoty należnej opłaty.

Opłata oraz dodatkowa opłata stanowić mają niemal w całości przychód Narodowego Funduszu Zdrowia. Jedynie w niewielkiej części wpływy z tego tytułu zasilą budżet państwa. Pozyskane środki NFZ przeznaczy na działania o charakterze edukacyjnym i profilaktycznym oraz na świadczenia opieki zdrowotnej związane z utrzymaniem i poprawą stanu zdrowia świadczeniobiorców. Dotyczyć to będzie przede wszystkim chorób związanych w szczególności z nadwagą i otyłością, a rozwiniętych na tle niewłaściwych wyborów i zachowań zdrowotnych.

Jakkolwiek wprowadzenie rozwiązań umożliwiających realizację wskazanego celu nowelizacji wydaje się słuszne, to trudno oprzeć się wrażeniu, że opłata cukrowa stanowić będzie nowe obciążenie podatkowe, którego skuteczność na dodatek nie została potwierdzona. Stwierdzenie to wynika chociażby z faktu, że ustawodawca uchwalając nowe przepisy nie uwzględnił uwag i wątpliwości zgłaszanych przez organizacje branżowe i związkowe oraz proponowanych, alternatywnych rozwiązań w tym zakresie. Nie ulega natomiast wątpliwości, iż faktyczny ciężar daniny zostanie przerzucony na konsumentów.

Źródło:

  1. ustawa z dnia 14 lutego 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (Dz. U. z 2020 r., poz. 1492),
  2. uzasadnienie do rządowego projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (druk sejmowy nr 210).

Jakub Kittler, młodszy konsultant podatkowy, Business Tax Professionals sp. z o.o. sp. k.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...