Firmy przepłacają za niezbyt efektywne reklamy na Facebooku

Firmy, które płacą Facebookowi za zamieszczanie swoich reklam, aby dotrzeć bezpośrednio do użytkowników portalu, prawdopodobnie przepłacają za tę usługę, bo często reklamy trafiają na fałszywe profile - wynika z eksperymentu BBC i wypowiedzi ekspertów.

Firmy płacą za wyświetlanie swoich reklam u boku ekranu. Za każdym razem, gdy użytkownik klika przycisk "lubię to" na facebookowym profilu firmy, ta - przynajmniej w teorii - uzyskuje bezpośredni dostęp do zainteresowanego nią odbiorcy i może poszerzyć grono potencjalnych klientów, reklamując się na facebookowych profilach znajomych tej osoby.

Ekspert ds. bezpieczeństwa wirtualnego Graham Cluley wskazuje jednak, że ta forma reklamy nie jest tak skuteczna, jak chciałyby reklamujące się na portalu firmy. Jak mówi, firmy te w wielu przypadkach trafiają nie do konkretnych osób, lecz do fałszywych profili stworzonych przez spamerów (osoby masowo rozsyłające przez internet niechciane reklamy) i twórców programów wirusowych.

Według oficjalnych szacunków Facebooka problem ten dotyczy około 54 mln spośród wszystkich 901 mln kont na portalu. Zdaniem Cluleya liczba ta jest mocno zaniżona. "Spamerzy i twórcy wirusów są w stanie tworzyć fałszywe profile na wielką skalę, ponieważ pomaga im to rozsyłać spam i niebezpieczne linki (...)" - podkreślił.

"Niektóre z tych profili są zarządzane przez program komputerowy, który jednej osobie pozwala na obsługiwanie zza biurka tysięcy fałszywych profili"; wydając polecenia "lubienia" różnych firm na Facebooku, taka osoba tworzy dużą społeczność użytkowników, do których następnie może kierować własne reklamy - wyjaśnił Cluley.

Chcąc zweryfikować doniesienia specjalisty, BBC przeprowadziła własny eksperyment, który "zdaje się wskazywać, że nie są to odosobnione przypadki".

Dziennikarze brytyjskiego nadawcy stworzyli na Facebooku profil nieistniejącej firmy VirtualBagel, która nie oferowała żadnych produktów. Firma-wydmuszka szybko uzyskała wiele "polubień", wśród których nieproporcjonalnie dużo pochodziło, nie wiedzieć czemu, z Filipin i Egiptu. Sympatię dla nieistniejącego VirtualBagel wyraził np. niejaki Ahmed Ronaldo, rzekomy mieszkaniec Kairu rzekomo zatrudniony przez klub Real Madryt.

Dotychczas Facebook zbywał firmy, które domagały się zwrotu kosztów reklamy na portalu, twierdząc, że nie ma dowodów na masowy charakter opisywanego problemu, i że nie otrzymał wielu skarg od przedsiębiorstw.

"Wszystkie firmy reklamujące się na Facebooku mają dostęp do danych analitycznych, m.in. tożsamości osób, które +polubiły+ ich strony" - powiedział rzecznik portalu. Podkreślił, że problem dotyczy "bardzo małego procentu kont", które są stale wykrywane i usuwane.

Facebook to największy portal społecznościowy na świecie, działa od Indonezji po Kolumbię. Jak wyliczył "New Yorker", co najmniej jedna na czternaście osób na świecie ma na nim swój profil.

 

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...