MF przeciwne podniesieniu tzw. kilometrówek

Katarzyna Jędrzejewska
rozwiń więcej
Ministerstwo Finansów jest przeciwne podniesieniu tzw. kilometrówek, na podstawie których pracodawcy wypłacają pracownikom ryczałty samochodowe i zwracają koszty używania prywatnych aut w podróży służbowej - wynika z odpowiedzi wiceministra Dominika Radziwiłła.

O to, kiedy w końcu wzrosną tzw. kilometrówki, czyli stawki za jeden kilometr przebiegu pojazdu, spytał Ministerstwo Finansów poseł John Abraham Godson (PO) w interpelacji nr 1250. Zwrócił uwagę na to, że nie zmieniły się one od kilku już lat, chociaż od tego czasu ceny paliwa znacznie wzrosły.

Stawki służą pracodawcom do wyliczenia tzw. ryczałtów samochodowych - wypłacanych pracownikom za jazdy po mieście. Na ich podstawie pracodawcy zwracają też pracownikom koszty używania prywatnego samochodu w podróżach służbowych po kraju i za granicą.

Mimo że stawki nie były podwyższane od kilku lat, resort finansów jest przeciwny ich podwyższeniu - wynika z odpowiedzi wiceministra finansów Dominika Radziwiłła. "W opinii ministra finansów rok 2012 nie jest okresem sprzyjającym wdrażaniu zaproponowanych zmian" - napisał wiceminister w odpowiedzi na poselską interpelację. "Wprowadzenie podwyżek stawek (...) w trakcie roku budżetowego spowoduje w najlepszym razie kilkudziesięciomilionowe uszczuplenia w budżecie państwa i negatywnie wpłynie na dochody jednostek samorządu terytorialnego, partycypujących we wpływach z tytułu podatków dochodowych" - argumentuje wiceminister.

Powód - wypłacane pracownikom rekompensaty za używanie prywatnego auta w podróżach służbowych pracodawcy wrzucają w podatkowe koszty. Im wyższa rekompensata dla pracownika, tym większe koszty podatkowe pracodawcy, a tym samym mniejszy dochód i podatek od niego odprowadzany do urzędu skarbowego.

To samo dotyczy właścicieli firm używających w swojej działalności gospodarczej prywatnego samochodu, nie będącego majątkiem firmy. Oni również mogą wliczać w koszty podatkowe kwotę wynikającą z przeliczenia obowiązującej stawki przez liczbę faktycznie przejechanych kilometrów. Im wyższa stawka, tym większy limit wydatków zaliczanych do kosztów podatkowych.

"Podniesienie stawek przebiegu pojazdów spowodowałoby zatem wzrost kosztów podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych i podatku dochodowym od osób fizycznych" - stwierdził wiceminister w odpowiedzi na poselską interpretację.

Wiceminister dodał, że zmalałyby też wpływy do budżetu od firm, które korzystają ze zwolnienia podatkowego dla ryczałtów samochodowych wypłacanych pracownikom za jazdy prywatnym autem po mieście. Firm korzystających z tego zwolnienia nie jest dużo, większość pracodawców musi pobierać zaliczkę na podatek od wypłaconych pracownikom ryczałtów. Ze zwolnienia podatkowego korzystają jednak pracownicy tak dużych instytucji jak Poczta Polska, Służby Leśnej czy pracownicy socjalni.

Ryczałty samochodowe - stawki za 1 km przebiegu pojazdu >>

Wiceminister przyznał, że od sierpnia 2011 r. minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej dwukrotnie występował z inicjatywą zmiany stawek. Za każdym razem jednak resort finansów zarzucał obu projektom, że nie podano w nich skutków regulacji oraz źródeł ich finansowania. "Rozważając zasadność wszczętego przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej procesu legislacyjnego, należy pamiętać o wprowadzonej (...) tzw. wydatkowej regule dyscyplinującej" - napisał Radziwiłł.

Jego zdaniem podwyżka stawek byłaby niekorzystna również dla samych firm. "Projekt ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej pomija milczeniem problem konsekwencji projektowanych zmian dla podmiotów gospodarczych, które w ramach planowania finansowego nie mogły uwzględnić podwyższenia stawek" - stwierdził Radziwiłł.

Dziś stawki wynoszą: dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm sześc. - 0,5214 zł, dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm sześc. - 0,8358 zł, dla motocykla - 0,2302 zł, dla motoroweru - 0,1382 zł.

 

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...