Internet szerokopasmowy dla mazowieckich instytucji i przedsiębiorstw

 Samorząd województwa mazowieckiego rozpoczął realizację projektu regionalnej sieci szerokopasmowej, dzięki której niemal każdy mieszkaniec Mazowsza będzie miał dostęp do internetu. Wartość inwestycji to 493 mln zł, z czego 85 proc. to środki unijne.

 

Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik ocenił, że to największy projekt w ramach funduszy unijnych w naszej części Europy.

Podkreślił, że Mazowsze jest regionem bardzo zróżnicowanym pod względem dostępu do szerokopasmowego internetu. W Warszawie dostęp ten wynosi 100 proc. Z kolei najbardziej ubogie w internet są obszary wiejskie. "Internet to nie tylko informacja, to również możliwość nauki, pracy, a także wielu usług administracyjnych i społecznych" - przekonywał.

Poinformował, że projekt ma objąć 100 proc. instytucji publicznych i przedsiębiorstw (na terenie woj. mazowieckiego jest zarejestrowanych 650 tys. firm) oraz 90 proc. wszystkich mieszkańców województwa.

Cała inwestycja pochłonie prawie 0,5 mld zł, z czego 85 proc. to pieniądze unijne, a 15 proc. - środki samorządu województwa mazowieckiego. W ramach projektu zaplanowano budowę światłowodowej sieci szkieletowo-dystrybucyjnej o długości ok. 3640 km.

Prezes Agencji Rozwoju Mazowsza Krzysztof Filiński poinformował, że obecnie trwają konsultacje społeczne z operatorami w sprawie tej inwestycji. "Po ich zakończeniu rozpoczniemy proces notyfikacji projektu z Komisją Europejską. Do końca roku ogłosimy postępowanie przetargowe na wykonawcę i operatora sieci" - dodał.

Filiński powiedział PAP, że optymistycznym terminem wyłonienia wykonawcy jest przełom marca i kwietnia 2012 r. Projekt ma zagwarantować dostęp do internetu niemal wszystkim mieszkańcom Mazowsza już w 2014 roku.

Marszałek województwa mazowieckiego poinformował ponadto, że oprócz tego projektu samorząd realizuje kilka innych związanych z informatyzacją na łączną kwotę 822 mln zł.

Wicemarszałek woj. mazowieckiego Marcin Kierwiński zaznaczył na konferencji prasowej, że działania samorządu są zgodne z Agendą Cyfrową dla Europy, strategicznym dokumentem dotyczącym elektronicznej gospodarki. Zakłada ona, że do końca 2020 roku każdy obywatel UE powinien mieć dostęp do internetu na wysokim poziomie.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anna Streżyńska zwróciła uwagę, że "władze regionu prowadzą dalekowzroczną politykę, która stanowi zarówno odpowiedź na codzienne wyzwania konkurencyjności, a także na kryzys, który nas dotyka". "Każda złotówka, która jest wydana na sektor innowacyjności, w tym na sektor komunikacji elektronicznej, na internet szerokopasmowy, wielokrotnie się mnoży i zwraca się w całej gospodarce" - dodała.

Streżyńska oceniła, że Mazowsze, Małopolska i Wielkopolska są zdecydowanymi liderami w Polsce w realizacji projektów szerokopasmowych. Zaraz za nimi plasuje się Łódź, Lubuskie i Pomorskie

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...