UKE chce wyeliminować nieuczciwe loterie sms

Urząd Komunikacji Elektronicznej powołał dwa zespoły robocze, które będą starały się wyeliminować nieuczciwe loterie i konkursy sms. Mają miesiąc czasu na wypracowanie odpowiednich rozwiązań - mówi prezes UKE Anna Streżyńska.

W siedzibie Urzędu odbyło się w tej sprawie pierwsze spotkanie, tzw. "stół bez kantów", w którym wzięli udział operatorzy komórkowi i dostawcy usług loterii i konkursów sms. Chodzi o tzw. sms-y premium rate, czyli sms-y o podwyższonej opłacie. W tego typu usłudze za wzięcie udziału w konkursie można zapłacić nawet kilkadziesiąt złotych. Zdaniem UKE, ludzie wysyłający takie sms-y nie zawsze wiedzą, ile to kosztuje. W środowym spotkaniu uczestniczyli też przedstawiciele UOKiK i resortu infrastruktury.

W zespołach roboczych zasiądą przedstawiciele wszystkich zainteresowanych stron - przedstawiciele UKE, operatorów komórkowych i organizatorów konkursów i loterii sms. W pierwszym z nich zostaną uzgodnione jednolite zasady uczciwego postępowania dotyczące usług premium rate, "o wymiarze samoregulacyjnym, a w przyszłości legislacyjnym". Drugi zespół wypracuje rozwiązania techniczne, które umożliwią m.in. bezpłatną blokadę wszystkich numerów o podwyższonej płatności na żądanie abonenta oraz uniwersalnej dla wszystkich usług komendy rezygnacji z usługi.

"W czasie spotkania zarysowały się dwa kierunki rozmów - biznesowo-prawny i techniczny. Stąd propozycja powołania dwóch zespołów roboczych. Daję im miesiąc na wypracowanie rozwiązań, które rozwiążą problem nieuczciwych konkursów i loterii sms. Jeśli się nie porozumieją, możemy zablokować możliwość organizowania loterii i konkursów sms. To jednak ostateczność" - powiedziała w środę PAP Streżyńska. Zaznaczyła też, że operatorzy komórkowi wyrazili na spotkaniu gotowość do współpracy.

UKE chce też ustanowienia limitu kwotowego na usługi telekomunikacyjne i usługi o podwyższonej opłacie. Rozwiązanie powinno umożliwiać abonentowi wskazanie kwoty, jaką miesięcznie może przeznaczyć na usługi o podwyższonej opłacie lub w ogóle na usługi telekomunikacyjne. Po przekroczeniu wcześniej ustalonej kwoty abonent niezwłocznie powinien zostać o tym poinformowany i na tej podstawie podjąć decyzje, czy chce dalej korzystać z płatnych usług do końca okresu rozliczeniowego.

Zdaniem Urzędu, operatorzy powinni bezwzględnie wymagać i egzekwować od dostawców usług, aby ci działali zgodnie z zawartymi umowami, a za najważniejsze należy przyjąć prawdziwość i przejrzystość informacji o koszcie usługi, a tym samym koszcie oraz liczbie wiadomości sms, które użytkownik musi przesłać. Dodatkowo operatorzy powinni ułatwić konsumentom dostęp do danych firm zarządzających numeracją premium rate.

Streżyńska zaapelowała też do uczestników spotkania o pozytywne rozpatrywanie skarg i reklamacji wpływających obecnie do operatorów i dostawców usług od osób, które padły lub padną ofiarą nieuczciwych praktyk.

Wypracowane w grupach roboczych rozwiązania zostaną przyjęte podczas kolejnego spotkania przy "stole bez kantów". Jego data nie została jeszcze ustalona.

Zgodnie z zaprezentowanym przez Urząd kluczem, na podstawie którego można rozpoznać cenę konkursowego sms-a, wiadomości wysłane na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (Np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł.

Sms-y wysyłane na numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować ponad 1 zł netto. Cyfra po siódemce oznacza koszt sms-a netto, więc jeśli wyślemy wiadomość pod numer rozpoczynający się od cyfr 75 - zapłacimy 5 zł plus VAT.

Możemy się także spotkać z numerami rozpoczynającymi się od cyfry 9. W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł. Dwie cyfry po dziewiątce to cena sms netto - przykładowo za wiadomość wysłaną na numer rozpoczynający się od cyfr 920 zapłacimy 20 zł plus VAT.

Łukasz Osiński 

 

Moja firma
ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.
21 lis 2024

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?
21 lis 2024

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier
20 lis 2024

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.
20 lis 2024

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy
19 lis 2024

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów
19 lis 2024

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]
19 lis 2024

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu
18 lis 2024

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.
18 lis 2024

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci
17 lis 2024

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

pokaż więcej
Proszę czekać...