Kobiety dobrze zarządzają finansami w biznesie

Etyka, dobra organizacja pracy i motywowanie zespołu - to według firmy doradczej Deloitte cechy kobiet zarządzających finansami w biznesie. Mężczyzn charakteryzuje głównie umiejętność podejmowania odważnych decyzji. Oba style zarządzania dają porównywalne efekty.

Na podstawie zaprezentowanych w poniedziałek rezultatów ogólnopolskiego badania specjaliści z firmy Deloitte stwierdzili, że styl zarządzania kobiet i mężczyzn finansami firm istotnie się różni, zmienia się stereotypowy podział ról w biznesie, a określenie "słaba płeć" to przeżytek.

"Kobiety przede wszystkim charakteryzują się wysoką etyką zawodową, organizują dobrze pracę sobie i zespołowi, dobrze motywują ludzi z którymi pracują, dążą do perfekcji, rozwijają się i kształcą" - mówiła o wskazywanych przez respondentów cechach kobiecego stylu zarządzania dyrektor w dziale audytu Deloitte Marta Towpik.

Z kolei styl męski charakteryzuje się głównie podejmowaniem odważnych decyzji. "Mężczyźni dobrze działają w stresie, są zorientowani na rezultaty finansowe decyzji" - mówiła.

Dodała, że chociaż badanie dotyczyło zarządzania finansami, to płynące z niego wnioski rozciągają się na inne obszary. "Obalony został stereotyp, że mężczyzna zarabia pieniądze, a kobieta dba o dom" - podkreśliła Towpik. Dodała, że 90 proc. ankietowanych kobiet i 70 proc. mężczyzn uznało powyższe stwierdzenie za zdecydowanie nieprawdziwe.

Połowa respondentów oceniła też, że nie jest prawdą stwierdzenie, iż mężczyźni lepiej od kobiet sprawdzają się na kierowniczych stanowiskach. Kobiety częściej deklarowały, że lepiej współpracuje im się z mężczyznami, a mężczyźni - z kobietami. Jednak znacząco większy odsetek ankietowanych - bez względu na płeć - wskazywał, że woleli by mieć za szefa mężczyznę.

W opinii uczestników badania, nieprawdziwe są stwierdzenia, że kobiety otrzymują mniej atrakcyjne szkolenia, są awansowane rzadziej niż mężczyźni, są zwalniane w pierwszej kolejności i zarabiają na tym samym stanowisku mniej od mężczyzn.

Respondenci uważają, że firmy zazwyczaj umożliwiają pogodzenie pracy na kierowniczym stanowisku z wychowywaniem dzieci czy elastyczne kształtowanie czasu pracy kobietom posiadającym małe dzieci. Zdecydowana większość ankietowanych uznała też za nieprawdziwe stwierdzenie, że kierownictwo firmy niechętnie patrzy na urlopy macierzyńskie.

Analizując z kolei część badania poświęconą możliwości dalszego awansu, np. ze stanowiska szefa finansów na prezesa firmy, Partner w dziale Konsultingu Deloitte Krzysztof Pniewski zwrócił uwagę, że z odpowiedzi wynika, iż na tym stanowisku bardziej pożądane są cechy charakteryzujące mężczyzn.

Ogólnopolskie badanie wśród zarządzających finansami osób na stanowiskach kierowniczych Deloitte przeprowadziło w lutym 2011 r. Na internetową ankietę odpowiedziało prawie 350 respondentów, wśród których więcej było kobiet. Firma zaznaczyła, że aby umożliwić lepsze porównanie, odpowiedzi przeliczono tak, jakby wśród ankietowanych było tyle samo kobiet i mężczyzn.

 

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...