Przedsiębiorcy: plan konsolidacji to ramy bez konkretów

Plan konsolidacji finansów publicznych to dokument zawierający jedynie ogólne ramy, które trzeba wypełnić konkretami - ocenili na konferencji przedstawiciele pracodawców i izb handlowych zrzeszonych w Kongresie Przedsiębiorczości.

Oceniając przedstawiony przez premiera plan konsolidacji finansów publicznych Łukasz Adamczyk z Polskiej Rady Biznesu powiedział, że "plan konsolidacji to dokument niekonkretny i nieprecyzyjny". Zaznaczył, że przedsiębiorcy zrzeszeni w Kongresie deklarują współpracę z rządem, by "wypełnić te ramy konkretnymi rozwiązaniami".

"Cieszy przyjęta w planie konsolidacji reguła wydatkowa, zapowiedź lepszego zarządzania płynnością w sektorze publicznym, propozycje dotyczące reform emerytalnych" - powiedział Adamczyk. Zaznaczył jednak, że "przedsiębiorcy oczekują w tym zakresie większej determinacji ze strony rządu w sprawie reformy KRUS i rozszerzenia systemu powszechnego systemu ubezpieczenia społecznego".

"Postulujemy stopniowe ograniczenie do niezbędnego minimum wszelkich odstępstw i objęcie wszystkich obywateli jednolitym systemem trójfilarowym. Dzielenie społeczeństwa na grupy zawodowe w ramach systemu emerytalnego jest anachronizmem" - mówili przedsiębiorcy. Zdecydowanie negatywnie ocenili też propozycję resortu pracy ograniczającą udział w przyszłych emeryturach Otwartych Funduszy Emerytalnych na rzecz ZUS. Opowiedzieli się natomiast za przesunięciem wieku emerytalnego z obecnych 60 lat (kobiety) lub 65 lat (mężczyźni) na 67 lat dla wszystkich.

Zdaniem członków Kongresu proponowane przez rząd reformy emerytalne nie przygotowują też Polski do czekających nas zmian demograficznych.

Przedsiębiorcy podkreślali, że po światowym kryzysie Polska ma szansę na wyraźny wzrost gospodarczy. Zaznaczali jednak, że to od rządu zależy jego skala. Przedstawili propozycje, które ich zdaniem umożliwią przedsiębiorcom uzyskiwanie coraz lepszych wyników w biznesie.

Prezydent PKPP Lewiatan Henryka Bochniarz wyjaśniała, że przedsiębiorcy oczekują od rządu, by skuteczniej podejmował działania ograniczające wymogi administracyjne stawiane przed prowadzącymi firmy, czyli deregulację gospodarki. Prezes Związku Rzemiosła Polskiego Jerzy Bartnik wskazywał na konieczność wprowadzenia zmian w systemie edukacji tak, by bardziej odpowiadał on potrzebom przedsiębiorców. Członek zarządu polsko-niemieckiej Izby Gospodarczej Christian Schell wskazał na konieczność jak najszybszego przyjęcia przez rząd spójnego programu promocji polskich firm za granicą.

Przewodniczący Kongresu i prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich Andrzej Malinowski poinformował, że w ostatnim tygodniu czerwca zostanie zwołany II Kongres Przedsiębiorczości. Jego tematem przewodnim ma być "Koniec kryzysu - czas na przyśpieszenie. Szanse rozwojowe dla polskiej gospodarki na najbliższe lata".

 

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...