Sponsor może rozliczyć podatek

Eliza Polakowska
rozwiń więcej
Umowa między sponsorem a sponsorowanym może zostać zakwalifikowana jako umowa zlecenia. W takim przypadku sponsor powinien przy wypłacie finansowania potrącać 18-proc. zaliczkę na PIT.

Trudno dziś wyobrazić sobie medialne wydarzenie bez zaangażowania sponsora. Sponsor skupia się na promowaniu różnego rodzaju imprez, wspieraniu artystów, twórców czy sportowców, dając pieniądze na określone cele.

Sponsoring to dwustronna umowa zobowiązaniowa, która łączy dwa podmioty - sponsora i sponsorowanego. Problem powstaje przy opodatkowaniu sponsoringu.

- Jeśli sponsoring mieści się w zakresie wykonywanej przez sportowców działalności gospodarczej, zobowiązani są oni wystawić fakturę VAT dokumentującą wykonanie usługi - twierdzi Paweł Jabłonowski, szef Departamentu Podatkowego w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy. Gdyby zaś umowa sponsoringu uznana była jako niezwiązana z działalnością, której zawodnicy mogą w ogóle nie prowadzić, prawidłowe wydaje się być założenie, że osiągnięty przychód powinien zostać zakwalifikowany jako pochodzący z działalności wyko- nywanej osobiście.

- W tym ostatnim przypadku wystawienie faktury VAT nie wchodzi w grę - dodaje Paweł Jabłonowski.

Mając na uwadze podatek od towarów i usług, dwojako może się przedstawiać także sytuacja po stronie sponsora. W przypadku gdy w ramach zawartej umowy jest on zobowiązany jedynie do świadczenia pieniężnego w zamian za świadczone usługi reklamowe, to sytuacja taka nie rodzi po jego stronie jakichkolwiek obowiązków związanych z VAT.

Inaczej będzie wyglądać sytuacja, kiedy to umowa sponsoringu jest barterem, tj. wymianą usług. Wówczas także sponsor zobowiązany jest, w ramach wynagrodzenia za świadczoną reklamę, świadczyć określonego rodzaju usługi, np. udostępnienie sprzętu, obsługa imprezy.

- W takich okolicznościach także sponsor zobowiązany jest do wystawienia faktury VAT dokumentującej wykonanie usług - podsumowuje Paweł Jabłonowski.

Z kolei Tomasz Wołczek, menedżer w PricewaterhouseCoopers, uważa, że jeżeli zawodnicy nie działają w ramach jednej firmy, ale osobno, to najwłaściwsze wydawałoby się zawarcie przez sponsora z każdym z zawodników umowy zlecenia. Na podstawie takiej umowy sponsor zleciłby zawodnikom podejmowanie określonych czynności z zakresu promocji i reklamy, dotyczących sponsora. Umowa taka powinna precyzować zakres obowiązków zawodników związanych z promocją sponsora.

Podobnego zdania jest Bartosz Głowacki, doradca podatkowy, starszy konsultant w MDDP, który stwierdza, że ze względu na istniejący element ekwiwalentności świadczeń (reklamowanie sponsora) umowa między sponsorem a sportowcami może zostać zakwalifikowana jako umowa zlecenia. W związku z tym sponsor powinien przy wypłacie finansowania oraz w związku z wynagrodzeniem przekazanym w naturze potrącać 18-proc. zaliczkę na PIT od wartości wynagrodzenia, pomniejszonej o 20-proc. koszty uzyskania przychodów. Jeżeli sportowcy są przedsiębiorcami, powinni rozliczać PIT z tytułu otrzymywanego sponsoringu samodzielnie.

Ważne

Umowa sponsoringu należy do umów nienazwanych, a jej istotą jest świadczenie usług mających promować jedną ze stron tej umowy za odpłatnością lub w zamian za usługi o charakterze ekwiwalentnym

Eliza Polakowska

eliza.polakowska@infor.pl

 

Moja firma
Chmura obliczeniowa - bezpieczeństwo danych w erze cyfrowej transformacji, czyli dlaczego polskiego przedsiębiorcy nie stać na rezygnację z chmury [WYWIAD]
06 maja 2024

Czym jest chmura obliczeniowa? Czy przedsiębiorca korzystający z chmury może czuć się bezpiecznie? Czy to opłacalna inwestycja? O tym wszystkim rozmawiamy z Tomaszem Stachlewskim, Head of Technology CEE w AWS. 

OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

pokaż więcej
Proszę czekać...