Polscy pracodawcy nie spieszą się ze zwolnieniami

Mimo kryzysu polscy pracodawcy ostrożnie podejmują decyzje o zwolnieniach. Jeśli się na to decydują, to zwalniają pracowników o niższych kwalifikacjach, a na ich miejsce przyjmują bardziej wykwalifikowanych i doświadczonych - wynika z przedstawionego we wtorek dziennikarzom raportu spółki KMGP i PKPP Lewiatan.

Zdaniem Leszka Wrońskiego z firmy doradczej KPMG, pracodawcy nie są skłonni do masowych zwolnień, gdyż pamiętają czasy sprzed roku czy dwóch lat, gdy trudno było znaleźć dobrego fachowca.

"Zastępując osoby mniej wykształcone i mniej doświadczone pracownikami o wyższych kwalifikacjach i większym doświadczeniu, pracodawcy chcą poprawić swoją konkurencyjność na rynku" - powiedział.

Raport KPMG i Lewiatana został przeprowadzony w dwóch etapach, pierwszy we wrześniu 2008 r., drugi w marcu 2009 r. Objęto nim 500 największych polskich przedsiębiorstw. Odpowiedzi na pytania udzielali dyrektorzy personalni albo członkowie zarządów odpowiedzialni za politykę kadrową firm.

Autorzy raportu pytali przedsiębiorców o przyczyny zwolnień pracowników w ostatnim półroczu. 62 proc. badanych wskazało, że przyczyną jest aktualna sytuacja ekonomiczna firmy, 55 proc., że prognozy gospodarcze dla ich firmy na najbliższy okres, 35 proc., że chęć zastąpienia obecnej kadry pracownikami lepiej wykwalifikowanymi, 31 proc., że prognozy ekonomiczna dla kraju, a pozostałe 32 proc. wskazało inne przyczyny.

Ok. 70 proc. badanych stwierdziło, że od jesieni ub.r. do wiosny b.r. na rynku pracy wzrosła liczba chętnych do pracy. Nadal jednak brakuje specjalistów i kadry technicznej. Zapotrzebowanie na nich zgłosiło prawie 30 proc. badanych. Pracodawcy obawiają się też odpływu do konkurencji pracowników o najwyższych kwalifikacjach. Ponad 21 proc. pytanych wskazało, że ma za dużo pracowników ogólnoadministracyjnych, a prawie 30 proc. - niewykwalifikowanych robotników.

"Jednym z podstawowych problemów polskiego pracodawcy jest obecnie niewielka mobilność pracowników. Ludzie nie chcą zmieniać swojego miejsca zamieszkania, bo wiąże się to dla nich ze zbyt dużymi kosztami i problemami rodzinnymi. Do zmiany miejscowości, w której pracują, są skłonni tylko w zamian za bardzo znaczącą podwyżkę pensji" - powiedział PAP ekspert Lewiatana dr Jacek Męcina.

Zaznaczył jednak, że również niewiele, bo tylko 7 proc. badanych firm oczekuje od pracowników takiej mobilności. Jego zdaniem "mobilności dopiero się uczymy, podobnie zresztą jak elastycznych form zatrudnienia, które w kryzysie gospodarczym stają się koniecznością".

Przewodnicząca Rady Rynku Pracy PKPP Lewiatan prof. Urszula Sztanderska zaznaczyła, że "jedną z przyczyn niewielkiego zainteresowania elastycznymi formami zatrudnienia jest to, że jesteśmy społeczeństwem na dorobku. Nadal najważniejsze są dla nas wysokie zarobki, a nie wolny czas".

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...